AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.093

Kostnad renovera 540 E34 motor?

Någon som renoverat sin 540 motor eller vet vad renoveringsdelar man behöver ligger på i pris, renovera gör jag själv, tänkte mest på priser för det man behöver.

Sen hur bra är motorerna är en 540 med 27000mil på mätaren och med bra service m.m nått att köpa? Eller brukar det uppkomma massa fel på dom.

Tack på förhand!

//Matte
Varför renovera går den inte som den ska?

Är bara oljepumpsbultarna kontrollerad samt kedjorna åtdragna så ser jag inga problem med en 60000milare än mindre en med hälften av milen, jag skulle inte oroa mig för motorn.

Ja höll på att köpa en 39000milare och det finns 740i (M60) med 60000mil med originalmotor, däremot är det mycket annat att kontrollera, automatlåda (om det är en 540iA) är oljan bytt regelbundet osv.

Mvh Stephan
Nej självklart renoverar man inte om det inte behövs, funderar på att köpa mig en 540 och funderade bara på OM det skulle bli strul med motorn vad det skulle kosta att renovera.

"däremot är det mycket annat att kontrollera"

Vad mer ska man kontrollera förutom Automatlådan?

//Matte
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Om motorn skulle rasa på en sån bil så finns det en del på skrotarna runt om i Sverige ör vettiga pengar.
Jo det vet jag att man kan få tag på en begagnad motor, tänkte mest på renovering av den man har så man vet hur motorn är i fortsättningen.
Menar att köpa en på skroten är ju ingen garanti på att den kommer vara i bra skick. Sen kostar väl en sån motor en slant också.

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Precis som Stephan735i säger, M60 åttan är nog en av BMW absolut tåligaste och slitstarkaste motorer!

54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Håller med oven, vår 540 E34 är nu inne på ca 33000mil går som en klocka! Lugn tomgång, drar ingen olja mellan bytena. Dock är den regelbundet servad med fullservice bok.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
TP_ : fiiint skick på din 540 :)

Hur har du fått den så fräsch i motor rummet? tips emotages varmt, har försökt men det blir inte riktigt bra...
Undrar också vart du hittat växelknoppen i trä?

Mvh

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Tommyv6 ja den e fin =D, träknoppen satt i när jag köpte den, tänkt byta den emot en i borstad ALu ist. När jag köpte bilen var bilen bara dammig innuti motorrummet, så jag har hållt rent med trasor och lite putsmedel, dvs en puts per biltvätt/städning då håller man det i kanon skick! Är det mö skit så e det motortvätt med varmvatten som gäller, men det gäller o se upp med vad man spolar på då vissa inte fått igång sina på flera veckor efter en motortvätt mao ska all el täckas över! Annat alternativ är o låta en rekondfirma köra en motorumstvätt då blir det kanon plus att dom får skit för det om nått inte funkar!

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
TP_ ok, jag råkade använda motortvätt putsmedel på kåpan och den bleknade lite tror jag:(

Jo, angående motortvätt är jag lite orolig också då det är så mycket elektronik som kan "strula" ..

beemoholist
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.