|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
CiM: I 80 km/h är rörelseenergin 30% högre än i 70 km/h. Vad den energin omsätts till i en krock får du själv lista ut. |
|
|
Till alla som tror att polisen/staten tjänar pengar på hastighetsövervakning: 2001 bötfälldes 101.000 fortkörare. Räknar man högt med en genomsnittsbot på 1200kr blir det 121 miljoner in till statskassan. (Under samma år plockades 17143 personer in för rattfylleribrott). Ungefär 10% av de 16120 poliser som var i tjänst 2001 jobbade med trafikövervakning. Tror ni på allvar att dessa 1600 personer nöjer sig med en årslön på 75625 kronor? Räknar man in bilar och annan utrustning stiger ju knappast den siffran. Trafikövervakningen sett till de direkta intäkterna är en förlustverksamhet men kanske är det så att den sparar in 100-200 liv per år? I genomsnitt med utfallna försäkringar, arbetskraftsbortfall, direkta kostnader etc. kostar ett dödsfall i trafiken 17 miljoner kronor. Det är nog där man tänkt sig spara in pengarna. |
|
|
heltsonika: hehe. det är bara o beklaga. vv och staten påminner mig om mina föräldrar när jag va liten. ville man ha nåt och pratade jag med morsan, så hänvisade hon till farsan, och farsan sa att det är nåt mellan dig och mamma. så, om du skickar samma brev till transportministern, kommer han att hänvisa till vv. angående biobiljetter, ta med dig gumman din, jag bjuder( popcorn och läsk får du stå för själv) :-) pruttgas: ja, där ser man. |
|
|
CiM: Haha.. Schysst! Då bjuder jag på popcorn & läsk! Hmm.... Får se vilken av tjejerna jag ska välja.. Jag återkommer! ;) Lite off topic men är det någon här som vet var en stor påse popcorn heter på Finska? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| heltsonika: Puupää heter det :) | |
|
Erik G: Haha kul! =) Nej tror inte det. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Paap Reeder |
... såg idag att vd för cancerfonden fyller 50 idag. Hon samlar in 350 mille per år till cancerforskningen i allmänhet i landet. 10 000 personer får prostatacancer per år i sverige. Saten satsar 0:- till den forskningen. Dödligheten ligger på ca 40% för den cancerformen vilket gör ca 4000 personer per år. Om man investerade 400 mille till forskning om just den cancerformen skulle man "lätt" kunna reducera dödligheten till 10% ... ty man är "nära" genombrott. Ca 7 års 0-vision skulle kunna uppfyllas i ett naffs ... inkluderande de 10-15 liv per år man sparar på vägarna med denna satsning ... Suck, suck ... jag säger inte att man skall fara omkring som en blådåre i trafiken men om fartyget håller på att vattenfyllas bör man i första hand använda länspumpen och inte kaffekåsan att ösa med. MVH /// Paap R |
| Antingen får man dampanfall eller så somnar man om man kör 90 långa sträckor.. ! Tror inget av det är bra för mig eller mina medtrafikanter, så jag ställer farthållaren på 119 =) Kanske är det 7-an som är bidragande orsak till mitt problem.. borde nog investera i en VV bubbla från -67 eller nåt. | |
|
En sådan bubbla, känd för sin mycket höga trafiksäkerhet kan dock med lite otur drömma sig tillbaka till sin barndom och glömma att hastighetsgränsen (möjligen pga dagens sämre bilar och motorvägar) sedan dess sänkts från 130 till 110 km/h. :) Mvh Mikael |
|
kilroy |
Paap* Du har helt rätt i sak. Lösningen på många allvarligare sjukdomar är beroende av pengar. I en totalitär stat har ju myndigheterna, åtminstone i teorin, möjligheterna att avsätta hur mycket pengar som helst på sjukvård. Tyvärr så förefaller det som om de flesta totalitära stater lägger de mesta av pengarna på militär upprustning... I en demokrati blir fördelningen av pengar mer komplicerad. Dessutom ligger det en fara i att bara lägga pengar där payoffeffekten blir så hög som möjligt. Man kan ju teoretiskt tänka sig att lägga alla pengar som går till polisiär övervakning till sjukvården istället. På kort sikt hade det säkert fungerat bra men på längre sikt hade vi fått en mycket inflammerad debatt när det gäller statens prioriteringar + att vi hade fått ett laglöst samhälle. För övrigt förstår vi alla hur du resonerar...och håller säkert med. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
paap reeder: har du också insett att det inte handlar om liv, utan pengar? trafiken skördar 500 liv, hur många liv tar tobak och alkoholen? vad ligger antalet självmord på nu för tiden? ja visst ja, glömde. där får de inte in några pengar. kilroy:"I en demokrati blir fördelningen av pengar mer komplicerad". håller med dig till 100%. därför tar jag ungens barnbidrag och betalar bilförsäkringen med, precis som staten gör med våra pengar som vi betalar i form av vägskatt och bensinskatt. :-) heltsonika:2 biljetter är på väg!! :-) |
|
|
Har jag läst fel eller .....? Någonstans fanns det en utredning som visade att c:a 500 personer avlider årligen i vården p g a felbehandling. Om det är sant finns det ytterligare ett ställe utöver Paaps förslag som borde få väsentligt förbättrade reurser. Det är ju groteskt att det dör lika många människor av felaktig vård som av olyckor i trafiken. Hälsningar ChristerG525 |
|
Paap Reeder |
... skall man vara riktigt objektiv så minskar iofs alla olyckor med sänkt medelhastighet. Även om dödsolyckorna som uteblir bara blir ca 15 med investerade 400 mille så kommer i ärlighetens namn även andra olyckor att antingen helt utebli eller iaf reduceras i sina omfattningar vilket gör att samh. spara pengar utöver dessa 15 liv. Jag menar smäller man i högre hastighet bryter man båda benen men går det långsammare klipper man bara ena benet o s v vilket reducerar sjv-kostnader m.m. MVH /// Paap R |
|
Att 500 personer avlider årligen pga. felbehandling är en extrem underdrift , i dessa ca 500 personer inräknas enbart de som dör snabbt som en direkt följd av exempelvis förväxling av medicin mellan patienter eller som en direkt följd av ett felaktigt eller uteblivet kirurgiskt ingrepp , siffran inkluderar inte alla dessa tusentals och åter tusentals som får fel diagnos eller ingen diagnos samt mycket fördröjd diagnos och därför går döden till mötes , ej heller alla dessa cancerpatienter som INTE får den medicin de skall få pga. att de bor i "fel landsting". exempelvis : pat. har kraftig och ihållande huvudvärk , får gå hem med huvudvärkstabletter , magnetröntgen hade visat hjärntumör men det finns inga resurser till det inom primärvården. pat. avlider efter 9 veckor. pat. har lättare domningar och känselbortfall i vänster kroppshalva , lyckas få en läkartid efter 72 timmar , rekomenderas vänta för att en säker diagnos skall kunna ställas , pat. åker senare ambulans till närmsta sjukhus (4 mil) väntar 8 timmar på akuten , bakjouren som har nattpasset diagnosticerar hjärnblödning (stroke). pat. överlever men är numera invalidiserad med grav afasi och kraftigt nedsatt syn , samt saknar smak och luktsinne. Så här ser vardagen ut för min fru som arbetar som läkare , min syster är sjuksköterska sedan 80-talet och bekräftar , det är ochså den bild jagsjälv har av den svenska sjukvården , således kan vi spara tiotusentals liv och mycket lidande genom att satsa mer på vården (framförallt primärvården) , att lägga våra gemensamma resurser på ökad hastighetskontroll för att kanske kunna spara 50 liv förefaller vara ren idioti när man med samma medel kan spara en ansenlig summa människoliv. man skämms ju för att vara svensk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.