AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.298

Politiska beslut om jakt på hastighetssyndare är stötande

Sida 1 av 3
Detta leder väl till upprörda kommentarer men jag blev själv upprörd när jag besökte vägverkets hemsida och började studera statistik angående viltolyckor och då såg den slutsats/analys angående olycksframkallande dödsorsaker (för perioden 97/99 i en del av Sverige) som länken hänvisar till Länk.
På sidan 9 finns det som jag finner stötande. 1 (!) dödad pga vida överskriden hastighet, 4 självmord (en kamrat drabbades av ett sådant försök för ett antal år sedan, han hade en större bil och klarade sig, hon med) och 18 pga alkohol/droger. Det som jag finner stötande när jag jämför denna statistik med verkligheten som bilist är att jag har varit med om hundratals hastighetskontroller (+ dem jag inte upptäckt och hastighetskameror) men bara 2 (!) kontroller av nykterhet. Det är ett makalöst hyckleri att nollversionen ska åstadkommas genom jakt på hastighetssyndare, samtidigt som alkohol/droger vid ratten får florera relativt fritt. Jo jag vet att polisen idag gjorde en temporär insats. Men resterande 364 dagar är det på grund av politiska beslut och vägverkets insats hastigheten som premieras.
Ett tillägg om man nu bryr sig om nollvisionen hur i h...e kan man då motivera byggnation av rondeller med stora siktblockerande konstverk/blomsterarrangemang med krockvänliga granitblock? En sådan byggs nu vid den gamla E18 inne i Enköping.

Mvh
Mikael
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du är inte ensam... fortkörningsöter ger klöver pga att nästan alla kör förfort. Har ingenting med Nollvision att göra. Bara en extra inkomst.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
kilroy
Håller också med i ditt resonemang även om jag inte rakt av köper argumenten från "heltsonika".

Ett av de praktiska problemen är att alkoholtester av bilister är mindre kostnadseffektivt än hastighetskontroller. Cyniskt men en del av den polisiära verkligheten där budget och kostnadseffektivitet har blivit minst lika viktigt som själva polisarbetet.

Allt enligt min polisiära källa som förutom att hon är polis dessutom är min svägerska.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Falupolisen har gjort mig lite glad då jag har fått blåsa fler gånger än vad dom pekat på mig med laservapnet på sistonde. En "ansträngning" jag applåderar!
Am
569
Ambush
540i/6-94
Självklart svider det när man ser det uppenbara hyckleriet men tyvärr har man ju vant sig i med sådant i detta land. Det som bara ytterligare strör salt i såret är ju att det daltas så s*ans mycket med fyllona. Ger man sig ut i trafiken berusad ska det betecknas som mord- alternativt dråpförsök - punkt! Sätt 1 års fängelse som minimistraff så man kan tvinga in dom i ett avvänjningsprogram. Att dom sedan aldrig mer ska få äga ett motorfordon eller inneha körkort tycker jag är självklart. Antagligen så kör väl makthavarna med några öl i kroppen ibland så dom vill inte ha för hårda straff för sådant...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om det vore så lätt att ändra några enkla regler...
Kan inte dom införa vissa regler som det finns utomlands?

Stackars poliser...
På 5 år som yrkeschaufför fick jag blåsa ca 1 gång per månad, stor tack för det! :) men hur många gånger fick dom utslag? 0 ggr men det finns fyllos!!!
Fortkörnings böter: 3st

BMW - Beroende Med Wilja!
Något som är extra retfullt är att våra politiskt korrekta massmedia inte heller tar upp denna diskrepans mellan politiska beslut (Polisen har ingen skuld i detta, de måste ju följa de beslut som fattas.) och trafikdödens orsaker. Ännu en offentlig lögn som hålls vid liv genom tyst samförstånd. Ett hedrande undantag känner jag dock till, biljournalisten Robert Collins som faktiskt uttryckligen kritiserar detta hyckleri.

Mvh
Mikael
Själv har jag bara blivit hastighetsmätt två gånger så vitt jag vet (hastighetskameror undantagna), men däremot har jag fått blåsa ett tiotal gånger i olika poliskontroller, varav 3 gånger senaste sommaren.
kilroy
Alkoholism är inget brott utan en sjukdom. Tvångsbehandling av alkoholism fungerar dessvärre mycket dåligt, däremot fungerar frivillig behandling relativt bra.

Fakta som de flesta människor känner till...med vissa undantag...

Varför skall en före detta alkoholist inte kunna inneha bil och körkort? Som nykter alkoholist kör han/hon varken berusad eller bakfull vilket är mer än man kan säga om många andra bilister.

Självklart borde vi har betydligt fler alkokontroller på vägarna. Varför inte använda fortkörningsböter för ändamålet och därigenom finansiera fler alkokontroller...?

Mvh kilroy

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Alkoholism är ett beteende! Spänn fast en alkholist i en stol några år så ska du fan se att han tillfrisknar jävligt fort! Prova det på cancerpatient så får du se vad som händer.

On topic: Jakten på fartsyndare är helt och hållet ekonomisk anser jag.
Lösningen är enkel, alkolås i alla bilar. Personligen skulle jag även vilja se ett bälteslås eftersom många struntat i fegsnöret.

Håller till fullo med heltsonika angående jakten på fartsyndare, det är enbart ett enkelt sätt att få in pengar. Har absolut inget med nollvisionen att göra, finns mycket annat att göra för att få ned olycksstatistiken innan man behöver jaga folk som håller 125 km/h på motorväg eller 102 på nittioväg.

/Fredrik
kilroy
Erik G använder sig av ett betraktningssätt som var vanligt på 40-talet. Jämförelsen mellan en alkoholist och en cancerpatient visar bara på det totala kunskapsmörker som Erik G lever i. Erik G tror kanske också att man fortfarande botar mentalsjuka genom att spänna fast dessa i en stol...eller varför inte pröva det på homosexuella?

Åsikter liknande de som Erik G marknadsför kommer mestadels från personer med lägre bildningsnivå, från konservativa religiösa kretsar eller grupper som har ett politiskt motiv för sin argumentation.

Välkommen till 2006, Erik G...!

Mvh kilroy

Jag köper heltsonikas resonemang till 100%. Har haft körkort sedan 1989 och har fått blåsa 3! gånger. Hur många gånger jag blivit hastighetsmätt har jag ingen aning om men det är iallafall jävligt många fler gånger.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
kilroy; du har fel på alla punkter i ditt låga inlägg.

Alkoholism är ett beteende, det kommer det alltid vara så länge det är du själv som styr över handlingen. En person som inte kan styra utveckligen i sin kropp, t.ex en Cancerpatient är sjuk, riktigt sjuk.

Om man ska resonera lika idiotiskt som du och alla andra PK-iter så kan vi snart lägga till tobaksberonede plus en massa andra beteenden på listan och sjukskriva hela Sverige.

Å tro fan att jag vet vad jag pratar om för jag har haft båda fallen i min familj. En har ändrat sitt beteende den andra ligger under jord.

Stekaren
Kilroy med tanke på dina tidigare inlägg här så kan man tyvärr inte ta dig seriöst, speciellt inte när du, taget ur luften utan några referenser, påstår något om någon/några som du inte vet något om.

Sen käns det mycket löjligt att läsa "Erik G tror kanske också att man fortfarande botar mentalsjuka genom att spänna fast dessa i en stol...eller varför inte pröva det på homosexuella?"

Kan vi bespara oss från sådana syniska dumheter på detta forum ?
Det tog 3 veckor innan jag blev av med körkortet när jag köppt min m5a. 2000kr och 2 månader utan körkort, och ja dom gjorde ingen nyckterhetskontroll vid tillfället.....

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det här säger väl allt om vad som borde prioteras. Länk
kilroy
För den oinvigde finns här några länkar...

Länk

Länk

Länk

Länk

Eftersom det möjligtvis kan vara svårt att ta sig igenom all text så kan den sammanfattas ganska enkelt:

- Den samlade medicinska och psykiatriska expertisen i Sverige, Europa och världen i övrigt betraktar alkoholism som en sjukdom.

- Alkoholism klassas som sjukdom av WHO.

Det är ju möjligtvis så att Erik G har skaffat sig egna bedömningsgrunder som dessutom helt avviker från de som används av all medicinsk expertis.

Jag betvivlar att dessa bedömningsgrunder är intressanta för någon annan än Erik G själv.

För övrigt kan jag bara instämma i det som visas i länken från Erik G.

End of discussion...

Mvh kilroy

FredricF
Jag vill bara påpeka att alkoholism och fyllekörning inte är samma sak.
En del dricker för mycket och kör bil utan att vara alkoholister, jag erkänner att jag är helt okunnig i ämnet men jag gissar att de flesta som kör onyktra INTE är alkoholister eftersom sannolikheten att en alkoholist som inte är en nykter dito har råd med en bil är ganska liten (undantag finns förvisso).

Dessutom spelar det inte så stor roll om man är alkoholist eller ej, på fyllan bakom ratten hör man inte hemma.

Orsaken till att fortkörning är så populärt att rikta in sig på är nog också för att det är en av de få riktigt utredda orsakerna till olyckor. Man vet rätt så väl hur mycket risken för en olycka ökar när man ökar hastigheten. Ökningen är i och för sig liten från en redan väldigt låg nivå och för den enskilde bilisten är det knappast en rationellt att räkna med den ökade risken när det finns så mycket annat som påverkar mycket mer. Några exempel: fylla, trötthet, dålig sikt, motljus, bråkiga barn i bilen, grälat med hustrun, problem med bilstereo, telefonsamtal, sjukdom, en nysning, irritation, korta avstånd, sly vid vägkanten (lockar älgar och andra djur), mm fast alla dessa orsaker är betydligt svårare att mäta statistiskt och lockar därför inte forskare i samma omfattning.

Som Oscar Wilde sa: "Det finns tre sorters lögner: lögn, förbannad lögn, och statistik". Man kan med statistik visa att om alla i Sverige säker farten med X km/h så minskar antalet trafikdödade med Y personer/år. Detta kan mycket väl vara sant med att därifrån härleda att man bör minska sin egen fart med, säg 5km/h, för att rädda liv är helt enkelt dumheter, det fungerar helt enkelt inte så. Bättre att vara nykter, tvätta framrutan och undvika att köra när man är trött så har man i alla fall reducerat reella risker.
Man skall nu inte tolka det här som att jag tyker det är OK att hålla 90-100 på 50-väg i tättbebyggt område, det tycker jag INTE, men att hålla 120 på 90-väg vid goda förhållanden lär inte döda många skolbarn....

/Fredric
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nu finns det ju medicinsk expertis som tycker annorlunda än de som kilroy länkade till, men dessa kan han ju inte visa då de sätter han på pottkanten,

En alkoholist kan ändra sitt beteende och bli nykter, men hur gör en människa med en dödlig sjkudom, ändrar sitt sätt att tänka eller vaknar tidigare på morgonen och blir frisk?

Länk
Länk
Länk

Skönt och höra att vi är överns om nått i.a.f....
Stekaren
Vill också påpeka för den oinvigde i ämnet kritisk granskning om paradigmskifte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.