AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.490

Håller bakaxeln på att nypa ihop?

Br
16
Broyt
320i Touring -01
Mån om bilen som jag är så bytte jag olja i bakaxeln vid 20000 mils service. Köpte den syntetiska olja från castol som mekonomen rekomenderade. Efter oljebytet så har missljud kommit från bakaxeln när jag svänger i låg fart. Tex vid parkering. Det känns som att bakaxeln hugger och tjärvar när bakhjulen ska rulla olika fort. Vid vanlig landsvägskörning märks inget. Vad är det som har hänt eller håller på att hända?

Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
har du bromsad diff så ska det vara en olja med limited slip additiv, har för mig att det ska vara Castrol SAF-XJ.
Oljan till en obromsad klump heter nått med XO.

Det finns bara 2 bilmärken: Ny eller begagnad BMW.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dessutom kan LS-oljan användas i bakklumpar utan LS = limited slip = diffbroms.

LS-oljan har tjockare viskocitet = någon centiliter mer soppa - framförallt vintertid.

Mvh
Br
16
Broyt
320i Touring -01
Jag har diffad axel. Med vetskapen om att jag förmodligen hade fel olja så åkte jag till min BMW verkstad och påtalade problemet. Dom kände till fenomenet och bytte olja. Jag tog och snurrade runt lite med bilen i stan och insåg att diffen nu tjärvade ännu mer. Varkstan hade nu stängt för helgen och jag åkte till mekonomen. Det visade sig att det står fel i deras listor och att jag fått fel olja från början som jag misstänkte. Det sår Castrol SAF-X0 men det ska vara SAF-XJ. Sedan kollade vi upp vilken olja BMW-verkstan hällt i, fel olja igen! Dom hade pumpat i någon GL-4 från shell. Mekomannen ringde shell för att kolla vilken olja shell rekomenderade. Han fick till svar att shell inte ens har rätt olja. Pinsamt för mekonomen som har fel rekomendationer från castrol, men jag kan ändå förstå deras sits. Dock så har har BMW-verkstan förbrukat sitt förtroende för tid och evinnerlighet.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad säger man? Pinsamt är nog det rätta ordet...
Br
16
Broyt
320i Touring -01
Nu är det rätt olja i och det funkar som det ska.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.