AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.146

Byta främre länkarmsbussningar E30

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hur komplicerat är det att byta främre länkarmsbussningarna?

Mina är HELT slut!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Silentblock?

Sök, finns väldigt många trådar, tom folk som har skrivit guide här på forumet..

De jag sett har varit för E36.. kolla efter e30, eller så kanske nån kan säga om det är en liknande process på e30?...

På E36 innebär det lite meckande med att fixa en lösning som man kan pressa tillbaka de nya bussningarna... Förutom det är det inte alls komplicerat, men man måste fixa hjulinställning!
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Tyvärr har jag inte lyckats hitta info/material som behandlar framvagnen och dess bussningar.

Om du kan visa mig vart de finns vore jag tacksam.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Dom är ganska enkla att byta! lossa dom 2 bultarna som sittir in i chassit och sen på med en avdragare alt spruta på roslösning mellan bärarm/gummibussning sen dra, lirka som fan. Sen får du pressa ut bussningen ur musörat alt kapa i sönder bussningen och såga bort metalringen. Sen är det ganska enkelt att montera dit en ny, man prssar dit en ny bussning med lätthet i skruvstycket.
När du ska byta bussning och om din bil är sänkt så köp e30m3/e36m3 3,0 excentriska helgjutna bussning i stället.
Montera med omvänd ordning..lite bögfett mellan bussnig och länkram underlättar när man ska trycka på den igen.

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Tack Pelle!

Bilen är ej sänkt men eventuellt kommer det i framtiden.

Måste jag byta bussningar då till M3-bussningar? Är de hårdare än originalet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.