AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.446

Bmw M5 E39 Prisfråga ? Är detta ett bra köp ?

Sida 1 av 2
hej har en bekant som vill sälja sin Bmw m5 e39 -00

Bilen har gått ÄRLIGA 3400 Mil samt är Fullt Utrustad går inte plocka på mer. Saknar dock vinterhjul då den aldrig är vinterkörd.

Färgen är Lemans Blå.

är dock 2 problem med bilen.

Det ena är att tankmätaren kan visa fel ibland och ibland rätt ??? Dyrt o laga ???

Det andra var kopplingen. Är 2 ägare på bilen varav den första en Gubbe. Provade bilen och hade kört en stund då ja plötsligt tyckte kopplingen slira när ja varva ur den på 3:an och slog i 4:an fort... men varva ja ur och växla lugnare verkade den inte slira. Dyrt o laga ????

Är det något annat man ska kolla på ???

den största frågan är nu. Är priset 250 000:- För dyrt för denna bil ? fin i lacken . Och Blå svart inredning med alu inlägg.

Tacksam för svar vet att försäkringen kostar 12 000:- per år på faderna.
Svensksåld
Är Faderna ett okänt försäkringsbolag eller betyder det att du tänker skriva bilen på din fader?
skrev lite fel...jo han får nog stå som ägare...men vill veta om köpet är bra eller dåligt
se
661
seb_540
328i M F30
fantaskiskt låga mil, den kan nog vara värd sina pengar, men räkna på en facelift tycker jag. Kopplingen kan ta slut på nolltid, tyder på förare som är van vid en koppling som är dimensionerad för att slira litet på (volvo?) - det är inte m5 e39.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Mitt tips är att inte köpa en bil du inte har råd att äga själv, det kan orsaka dig en massa problem i framtiden.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Har råd med bilen betalar den kontant utan lån. Men tänker inte ge försäkringsbolaget 45 600:- för helförsäkring då en annan i familjen ger 12 000:-.

finns ingen lag som säger att man inte får låna ut bilen.

Frågan var inte om någon försäkring utan om bilen är värd 250 000:- och om det är ett bra köp.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hanterar man kopplingen fel på en M5a så kan man bränna den på nolltid, Visst kan den vara värd 250 men pruta en typ 10 för kopplingsbytet.
Kopplingen ligger på ca 4000 kr+ arbete. så det lär ju sticka iväg upp över 10 kan ju vara fast pris på ett sånt jobb.
Dessutom är Lemansblå snygg och inte så vanlig.
Tankmätaren är väl inte så dyr historia det finns två stycken en i var tankhalva men lätt att mäta ut vilken som är felaktig kan enbart vad dålig kontakt i kabelanslutning tex.

Angående försäkringen så är det flertalet unga BMWägare som fått bita i det sura äpplet med att inte stå för försäkringen själv.=dvs blivit utan ersättning pga skrivit bilen på en förälder som inte är den huvudsakliga brukaren.
men som sagt det är din sak att ta ställning till, var nog bara en upplysning om vad du kan råka ut för vid skada.

///MVH Hasso
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Precis som Hasso skriver så menade jag inte att du inte hade råd att köpa bilen utan jag syftade på riskerna med att skriva bilen på någon annan.
Om jag inte missminner mig så finns det en lång tråd i just det ämnet där men i slutändan stog utan någon som helst ersättning ifrån försäkringsbolaget.

Jag håller med om att 45kkr inte är en trevlig premie att betala, men mest troligt så finns det en anledning till att yngre män med 400hk under huven får betala saftigt.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Off the topic... Men Le Mans blå fanns väl inte som färgval 2000. Det var väl avusblå??? Är det en individualbil???

Mvh

Jonas
Le Mansblå ersatte Avusblå under modellår 2000.

Pulsar; Angående att skriva bilen på någon annan, gör man det avslöja inte det faktumet till någon speciellt inte skrivet på internet, hade jag jobbat på ett försäkringsbolag hade jag självklart försökt hitta dina inlägg och använt mig av dom för att neka ersättning, jag gissar att det är ditt riktiga namn i mailaddressen?

Dock får man låna ut bil till familjemedlemmar så där har du möjlighet om du bor hemma, men kom i håg att bolaget kan kolla från vilket konto pengarna till bilen togs i från = det krävs jobb för att vara någorlunda säker på att få ersättning.

Mvh Stephan
Inte moraliserande, bara fakta:
Det finns en anledning att försäkringspremierna är höga på unga män, försäkringspremien baseras på statistik, statistiken säger att unga män i effektstarka bilar är inblandade i fler incidenter än t.ex. medelålders damer körandes bilar med 1.2 liters motor.
Försäkringen är en del av ägandekostnaden, har man råd att betala bilen och bilens drifkostnader men inte försäkra den så har man inte råd att äga den.

Även jag skulle starkt avråda från att skenförsäkra då jag personligen vet tre personer som blivit utan ersättning vid skenförsäkring på föräldrar.

Bilen verkar ju mycket trevlig i övrigt, det är ganska svårvärderat med så låga mil på en sådan bil då de generellt gått bra mycket mer. Försök som Hasso säger pruta ~10000 för kopplingsbytet.

Mvh,
/Wille
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Om du nu är 21 år så kom ihåg regeln som en del försäkringsbolag har ang brukare av bilen under en viss ålder. Dvs kommer ngn användare av bilen att vara under ex.vis. 25 år. Kryssar man i nej och är 21 år kan det bli surt.
Magnus (gubbe)

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Man får visst ersättning även att man har bilen på ens förälder , därimot får man inte lika mkt . Har en kompis som körde i med sin bil för ca 3 veckor sedan . Den stog på hans mamma , bilen var värd ca 130 tusen . Honom kom dom på när dom ringde till förra ägaren o titta vem som hade hämtat bilen etc samt lånet han hade .
Det hela slutade med att dom drog av 15.000 + självrisk utav ersättning . MEN dom pengarna har han ju sparat 4 ggr om med tanke på att bilen stått på hans mamma . Han har haft bilen i 3 år..

ABSOLUT inget jag rekomenderar o ställa på sin förälder men de e ju upp till var o en.

Angående bilen så tycke jag priset är HELRÄTT ! Kanske ev någon prutning för kopplingen som dom övriga har sagt.
kilroy
Länk

Kan ju vara tänkvärt om det är så att man vill skenförsäkra...

Det största problemet är inte att det finns 20-åringar som vill skenförsäkra, det största problemet är att det finns korkade föräldrar som går med på det.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Davici:
Varför skulle man få NÅGON ersättning av FB om de inte är skyldiga det?

Från if.se, Motorvillkor :

"1. Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare.
Men den gäller endast om du är fordonets verklige
ägare och huvudsaklige brukare."

Skulle de utbetala någonting till någon annan än ovan beskrivet för att vara snälla?

Hursomhelst är vi ju överens om att Pulsar inte bör skenförsäkra.

Mvh,
/Wille
Men är bilen värd priset ????????? det var det ja undra...är det dyrt för en m5:a ??????
ji
42
jimbmw850
850iA-92
M5-99
Försäkringarna gäller för alla!Jag har krockat 2 bilar på yngre dagar(singelolyckor)var av båda bilarna stod på mina föräldrar,polisen var på plats båda gångerna.Och det var aldrig några problem att få pengar från försäkringsbolaget,
Båda bilarna blev skot.
Och priset verkar vara bra,men som dom andre säger så pruta ner på priset för byte av koppling.Och den behöver inte vara kass när jag körde min första gången och drog den 2-3an mm,så fick jag den att slira också,men nu e det inga problem det tar ett tag att lära sig att köra en M5.Men kolla upp kopplingen noga.
Mvh
Wo
44
Woosssen
328i Touring M Performance Exhaust -13
Jag tycker bilen är värd priset, men som någon tidigare sa att du kanske ska pruta lite om kopplingen är slut.
jimbmw850:
Det är det många som gjort, dock har klimatet hårdnat BETYDLIGT senast åren.

Mvh,
/Wille
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Japp, jag har blivit uppringd av två försäkringsbolag angående skenförsäkrade bilar som blivit krockade. Ena gången stod bilen registrerad på en 85 årig tant (en E28 535i (!!)) andra gången på en 47 årig herre. Jag kan tyvärr inte ljuga om en sådan sak, så jag sa som det va, att det var en kille i tjugoårsåldern som hämtat bilen hos mig och att det såvitt jag kunde avgöra verkade som att han tänkte bruka den själv.

Jag är inte typen som sponsrar unga fartgalningars försäkringar med min egen premie, jag har fullt upp med att sponsra äldre fartgalningar som mig själv. :o)

I övrigt, M5:an är värd pengen, inte minst för att du har schysst historik på den, vilket börjar bli ovanligt på rimligt prissatta M5:or.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.