|
|
|
|---|---|
|
(!) (P) och batteri lampan lyser när man startar bilen.. Batteriet känns jäkligt taskigt. Laddade det i ca 30 timmar och spänningen höll inte så länge.. Nu ligger spänningen på 12,70 volt i batteriet. När bilen är igång går spänning upp till 13,2. Har redan testat att byta generator. Vad tror ni vad som kan vara fel? Batteriet är helt slut? Dålig jord någonstans? Kablarna från generatorn till plus? Det är vad jag har tänkt på iaf.. Bilen i frågan är en BMW 524 td -89. | |
| Kan batteriet vara dåligt? Plattorna är inte torra, vattennivån är över dom iaf.. Laddade batteriet i ca 30h, sen kopplade jag in det, dagen efter när jag skulle starta den var batteriet typ stendött. Batteriet tog jag från min 525tdsa, där har jag då aldrig haft problem med batteriet. Känns som att strömmen bara försviner i det tomma intet eller nått.. | |
|
personligen skulle jag gissa på jordpunkt... //Martin |
|
|
batteri kan vara oki o volten fast kass i belastning.. bästa e och belastningsprova batteritet och kolla om den drar tjuvström, har för mig att 0.04 A e okej för en bil att dra men inte mer.. vänta en stund innan du mäter.. antar att det gick o starta direkt när det va full laddat? Ge han olja Bara!! |
|
|
När batteriet var fulladdat gick startmotorn så fort som den skulle. Ska gå ut och kolla nu vad spänningen ligger på, säkerligen har den sjunkt mycket om jag känner bilen rätt. :( bmwtouring: jordpunkten kan det ju iofs vara. menar du till generatorn då eller? Nu vet jag inte om det har med detta att göra, har märkt att min innerbelysning har slutat fungera.. Ska forska mer i det också. Har iaf inte gått en säkring.. |
|
| Oj, skrev lite fel med det där om jorden. Vilken jordpunkt kan vara dålig måntro.. Ska gå ut och försöka felsöka det bästa jag kan. | |
|
Jag skulle gissa på tjuvström, för dina värden 12,7 resp 113,2 är inte alarmerande. Och du verkar ju ha provat med annat batteri med samma resultat. Själv hade jag problem med nött kablage i gångjärnet till bakluckan. Där kröp det ström som laddade ur batteriet. Plus att det blinkade och hade sig litet varstans när man öppnade bakluckan, tex så tändes dimljusen :-O __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Du kan ha dålig kapacitet i batteriet jag hade samma problem kollade då deta med ett speciellt instrument . Du kan ej se på ett batteri om det är dåligt. Ditt batteri borde visa mer spänning efter laddning. Jag bytte mitt och alla problem försvann. |
|
| koppla in en amperemätare emellan så ser du om den drar tjuvström. | |
|
Prova med ett batteri som är garanterat friskt. Vid laddning, motorn igång osv bör du ha 13,8-14V mätt direkt på batteriet annars får du aldrig full laddning. Kolla även så instrumentet visar rätt, använd helt inga 149;- multimetrar till detta... FP |
|
|
Använde ingen 149:- multimeter iaf.. Har testat med 3 olika batteri nu. Ett som var helt klart OK. Försökt få bättre kontaktyta på kabeln från generatorn till starten.. Men det verkade inte vara det. Mitt andra batteri var såklart slut.. suck. Testade med en bekants batteri då laddade den runt 15 volt på tomgång!! :S Vafan.. Vad tror ni? Jordfel? Bytte till fulladdat batteri, Körde ca 5 km, sen stängde jag av bilen.. Sen orkade inte starten dra runt motorn. Har testat med startkablar att jorda från minus på batteriet till chassit.. Sen från chassit till motorn. Men det hjälpte inte ett smack.. Ingen varningslampa lyser på tomgång nu.. Men direkt man varvar lite så är det precis som förr, dvs batterilampan, varningslampan och (P) lyser.. |
|
|
Har läst lite här och där på forumet, men hittar inget som verkar stämma.. Kollade precis kolen.. Dom såg helt ok ut! Som nya. Tyckte att dem var bra på förra men på denna var dom nästan oanvända. Börjar bli jävligt less när jag får samma fel oavsett vilken av mina generatorer jag använder eller batteri. Kablarna som går till bagageluckan är iaf hela.. Och motorn har jord & chassit med.. Vad ska jag nu göra? Får väl fara och köpa nya kol/laddningsrelä imorrn.. Kostar ca en 100kr till Bosch, inte direkt som min valeogenerator :O |
|
|
Det börjar bli intressant här. Om batteriet laddas med 15V (vilket är lite högt) och startmotorn ändå inte orkar efter en 5km runda så är antingen batteriet kaputt eller kablaget fram till startmotor/solenoid defet. Minussidan har du redan checkat och överbryggat, återstår pluskabeln. Huvudtrömmen från generatorn brukar landa på polbulten på solenoiden dit även batterikabeln anländer. På vissa modeller (med batteriet bak) grenskarvas den grova pluskabeln från batteriet även till hjälpstartuttaget i motorrummet. Jag skulle försöka mäta under startögonblicket direkt på batteriet, om inte spänningen går ner under c:a 10V då så ligger felet i startmotorn/kolen/solenoidens kontakter osv. Om spänningen verkligen sjunker mycket under osv så är batteriet kass. FP |
|
| Har inte mätt med detta batteri, detta batteri är nytt och fungerar ok, en kompis batteri.. har inte mätt med det här batteriet. Med förra batteriet gick spänningen ner till 4V när man drog på starten!!! :S | |
|
Idag var helgonet på besök, han jämförde mot sin och såg att jordenkabeln mellan chassi och motor var borta! :S .. Så ska försöka testa jorda imorrn se om det fungerar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.