AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

någon som bytt kedjespännare på e34 530 v8

Visa användare
9
Lille john
530iA Touring 93
325 Touring 89
Hej jag undrar om det är någon som har bytt kedjespännare på en e34 530 v8 jag har ett problem o det rasslar så? Tack på förhand MVH:Johan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det är förmodligen inte kedjespännaren som gör att det rasslar utan att kedjan är för uttöjd och att skenorna som kedjan löper i är slitna, ev dreven med. Vet inte riktigt hur det ser ut i din motor, men oftast så trycker spännaren på en av skenorna som kedjan löper i och slits på så sätt inte så mycket. Det brukar finnas mått på hur mycket kedjen får vara uttöjd, och då tar man bort spännaren och mäter på den hur långt den gått ut och får på så sätt reda på om det är kedja mm som är slitet.

Om du ska byta spännaren så är det oftast bara att skruva ur den gamla och montera den nya och dra runt motorn ett par varv så spänns kedjan automatiskt. OBS! detta sätt brukar man göra på S**B bilar och jag vet inte hur det är på BMW, men principen bör vara samma.

Vet att det kostar massor om man ska lämna in bilen till BMW för byte av kedjor mm, brukar ligga på 20-25000kr
Visa användare
9
Lille john
530iA Touring 93
325 Touring 89
ok men vet du om det är lätt att bytat själv? mvh johan

lille john
Visa användare
9
Lille john
530iA Touring 93
325 Touring 89
jag bytte olja i motorn o fillter när jag starta motorn så rasslade det men sen slutade det en stund det är precis som om spännarna inte orkar med !!! mvh:johan

lille john
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Tjena lille john!

Det var jag som ringde dig för ett par timmar sen ang din bil...du har inte lust att byta mot en bra 750? Kan lägga några lappar imellan! Vad tror du om det?
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

demontera luftfilterboxen samt spolvätskebehållaren så kommer du åt kamkedjespännarer utan problem,tror spännaren lossas med 19 ir 24mm hylsa.
lycka till!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det kan vara så att den spänner via oljetryck och att det är något fel där. För att byta kedjor så blir du nog tvungen att ta ur motorn så det är en hel del pyssel.
Bytte på en kompis 530 nya spännaren var någon centimeter längre än den gamla! Så visst en ny spännare kan säkert göra susen.

-Phil
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
hall112:

Man behöver icke lyfta ur maskinen för ett kedjebyte! Det är egentligen inte alls svårt, bara en massa skruvande, samt tidsödande, o så bör man ju veta vad man håller på med, sas. BMW tar 22.000:- för ett byte med garanti!

Mvh

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
9
Lille john
530iA Touring 93
325 Touring 89
Tack jag ska prova att byta spännarna först jag tror det är dom MVH Johan

lille john
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.