|
|
|
|---|---|
|
Stereon Pioneer DEH-P6800MP: Länk (Nej, den finns inte i svart) Steget (DLS Classic CA51) fick monteras liggandes på högkant. Ingen proffsinstallation dierkt, men det fungar. Smidig placering av batterierna på E31 för detta syfte. Länk 5,25" CLS högtalare i kickpanelen, med tillhörande diskanter som nu sitter på instrumentbrädan. (ingen bild). Dessa kan jag verkligen rekommendera, känner tryckvågen mot vristen. Orginalhögtalarna med filter sitter kvar i hatthyllan. Där passar inget annat såvida man inte tar till plåtsågen. 8" bas monterad i skidluckan. 10" fick inte plats, synd att det inte finns 9" basar. Går att täcka över med dynan, och basen kan enkelt deaktiveras från stereon. Länk Ljudet är en klar förbättring jämfört med mitt tidigare Bavaria C Pro system, med i princip obefintlig bas, och oläsbar display. Telefonantennen är numera bortmonterad och glasantennen fungerar utmärkt till radion. Steget blir inte ens ljummet med denna setup. Modifieringen är 100% "reversible". Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. | |
|
Hhmmm, vilket intresse det är för billjud i e31:an... Bra att du la upp detta i "fel" forum-del så man han reflektera över detta. Blev själv klar med mitt ljudbygge i somras, men blev missnöjd med basljudet så allt kommer att rivas och byggas om i vinter. Använder en Pioneer P99R som huvudenhet (även den enbart i Silver) Fram monterade jag DLS UP35. Bas (5,25) i orginal-baslådan ner vid fötterna. Blev mycket karvande för att få plats (4,5 orginal). Tyvärr så blev det antagligen för tajt mellan innervägg och själva korgens luftutsläpp (väldigt små på dessa basar), så basen verkar inte andas i lådan, utan trycker direkt mot väggen. Blir därav en ny låda med rätt volym i samma utrymme. Mid och diskant monterades med nytt fäste innanför orginalgallret i dörren. Blev mycket trixande för att få bra spridning på ljudet. Detta blev i allafall bra. Skall bara snyggas till då mdf plattans gula färg syns igenom galllret, vilket lite färg säkert ordnar. Bak fick de separata 3-vägs orginalhögtalarna sitta kvar. Sub blev en sluten 12" JBL gti 1200 som tätades mot skidluckan för att inte sprida ljudet nån annan väg än in i kupén. Detta lät skit!!!. Allt är beräknat efter JBL:s program osv så inga beräkningsfel finns för lådan/basen. Tänkte från början bygga 2x12" med enbart basporten in i kupén, men pga en massa "experters" bättre vetande? så ändrade jag mig och gjorde en sluten skit installation. Även om nu detta hade lyckats och låtit bra, så kommer det för mycket mellanregister från basen. Skall tilläggas att jag skickar ut -18db från huvudenheten samt -12db? från steget. Men ändå så hörs det för mycket mellanregister från basen. Kommer att bygga om till enbart basport in i kupén, där själva luckan till skidluckan (den i skinn) kommer att kopieras för att sedan kapas upp för insättning av änden av bas porten. Vill ju kunna sätta tillbaks allt i orginalskick igen, därav kopieras luckan till skidluckan. Min målsättning är att installationen inte skall synas nämnvärt, men däremot höras, invändigt!!! |
|
|
Hade ju lite frågor också... Ang mitt problem med basen vid fötterna, hur gjorde du? Antennen hade ingen koaxkabel till huvudenheten utan gick (antar jag) genom vanliga kablar. Drog därför en ny koaxkabel bak, men frågan är vart den skall kopplas in. Skall den lödas in direkt på antennförstärkaren? eller finns andra alternativ? |
|
|
Kan inte svara på problemet med lådan fram. Koaxialkabel till antennen är det alltid, kolla så den inte trillat ner bakom monteringshålet, inte ovanligt. Om du lokaliserar antennförstärkaren så ser du utgående antennkabel, den brukar ha en specialkontakt som kan vara knepig att skaffa fram och montera på ny kabel. Ang. JBL-lådan, om du hör så mycket mellanregister i denna osv så kan det aldrig låta så speciellt bra. Ett filter måste det finnas, elektroniskt före steget eller konventionellt mellan steg och högtalare. Helt bör inte lådan delas högre än 60-80 Hz så det vill till att övriga element tar vid där. Om du bygger om och leder t.ex porten genom luckan och låter elementet spela i skuffen så är du tillbaka till att spela bort en massa energi där du inte lyssnar, porten jobbar dessutom bara inom ett ganska smalt område, ännu viktigare att övriga system balanserar detta. Du får dessutom inte sällan knepiga fasproblem eftersom port och element inte spelar i fas över hela registret, en basreflexlåda måste spela med både port och element in i lyssningsrummet för att det skall låta som tänkt. FP |
|
| Rattmeister: Som sagt: Kolla delningsfrekvensen på basen , varken låda eller element gör att du får mellanregister i basan utan detta får du endast om du ställt delningen för högt , eftersom du har P99R så ställer du väl delningen i den? Dela också med en hög branthet typ 24db/oktav vid 60Hz | |
|
Får nog förtydliga mig lite... Pga att man sitter så nära basen i direkt lyssningsriktning bakifrån, så gör sig basen väldigt påmind rent ljudmässigt. Som jag skrev tidigare (otydligt) så skär jag från huvudenheten 80Hz 18dB/oct och från steget ca 12dB/oct vilket blir ganska så kraftig branthet. Ändå får jag hörbart mellanregisterljud bakifrån basen, vilket jag inte vill. Skall endast spela bas från basen om ni förstår vad jag menar. Är ganska så petig på detta. Det bakre systemet skall dock höras (finnas till) och gör även detta, men där är det ju ett 3-vägssystem dvs klart ljud. Ang portintallationen så har jag byggt en del lyckade byggen just i sedanbilar med genuint plåtförsett bagage. En e30 med 15" och två basprotar upp genom hatthyllan. En e28 med 2x12" och en port genom armstödets utrymme (armstödet i nedfällt läge). I båda fallen har vid maxvolym, bastrycket varit så kraftigt att det blev farligt att köra pga synfelen man får (inget överdrivet) De flesta tror att man kan stoppa i en baslåda i en sådan bil och få bra tryck, men detta funkar ej, rent logiskt. Vi har även sedanbilar med skidlucka (som min), dock fungerar då bagageutrymmet som en bandpasslåda om man inte tätar baslådan mot skidluckan. Visst kan man hålla på att ändra placering på lådan som vissa gör, men hur kul/snyggt/praktiskt är det med en baslåda längst bak i bagageutrymmet.... Har stora ljudpaketet men ingen koaxkabel. Det enda insticksbara i orginalhuvudenheten var själva iso-kontakten och i den fanns ingen koax. Men men, ned nya jag drog får jag helt enkelt montera direkt mot antennförstärkaren som du flörslagit. |
|
|
Låter närmast som om det kommer lite för mycket dist ur högtalaren, detta hörs ofta som övertoner till grundtonen. Mindre bra högtalare dubblar/tripplar ofta, dvs spelar man t.ex 80Hz så ger den även ut 160 och 240Hz osv, men detta vill jag inte påstå att en JBL Gti1200 skall göra. Helt klart kan man få önskat ljudtryck med stora element osv precis som du skriver, om det är mest bas man är ute efter. Sen skriver du att det inte funkar (logiskt) att stoppa in en baslåda och få bra tryck, jag är inte med riktigt där...) Jag funderar på din huvudenhet osv, är möjligen radiodelen separerad från förstärkaren? Helt klart är att alla radiodelar är förbundna med antennförstärkaren med en koaxkabel, har du diversitymottagare så är det dessutom en extra koax för denna. Om det sitter en kabel idag på försärkaren så kanske du får följa denna för att hitta änden..? FP |
|
|
Nja någon dist handlar det inte om. Mer om mina petiga öron om att basen enbart skall "finnas till" och kännas än att höras klart bakifrån. Om man kollar på de flesta amatörljudbyggen så har man köpt en färdigmonterad baslåda med element i, typ MDS. Har man då en bil av sedanmodell utan skidlucka, som man installerar denna låda i, så låter det skit helt enkelt. Basen kan ju inte sprida sig tillräckligt in till kupén pga plåten som avskiljer kupén mot bagaget. Har man skidlucka i sin sedanbil så blir det i allafall bättre, då basen kan lättare sprida sig in till kupén. Dock framstår ofta fasfel genom att bagageutrymmet fungerar som en extra låda, typ bandpass. Detta åtgärdas ofta genom att man ändrar placeringen på baslådan i bagaget tills det låter bra. Helt fel enligt mig då man kan bygga bort problemet. Genom mina byggen med att bygga allt själv och montera porten/portarna in i kupén så kommer basen in i kupén. Har inte haft några problem med detta rent ljudmässigt, varken fasfel eller brist på tryck. Självklart vill man kunna spela så högt som möjligt med hela sitt ljudbygge även om man nu inte spelar så högt i normala fall. Detta gäller ju framförallt basljudet som på något sätt, av de flesta, sätter stämpeln på ett lyckat ljudbygge. Ang antennen så borde Hellboy kunna svara på det, då vi har samma orginal ljudsystem och där även han bytt till en nyare huvudenhet. |
|
|
Du har helt rätt i problematiken med baslåda i en sluten skuff utan skidlucka eller i att bara öppna luckan och ställa en låda lite på gehör i skuffen, det blir en form av okontrollerad bandpasskonstruktion av det hela. Självklart måste högtalaren spela direkt genom öppningen, antingen porten/portarna på en bandpasslåda eller port och element vid en basreflexlåda, tätt monterat mot ryggstödet osv. Jag kanske missuppfattar men jag tolkade som att du menar en basreflexlåda där elementet spelar i skuffen och porten genom luckan? Visst spelar detta också men man får mycket ljud i skuffen med tillhörande resonanser och ofta skrammel i plåt, ljud utanför bilen osv. En variant är låda med elementet i skidluckan och port/portar upp genom hyllan. FP |
|
|
Nej då du missuppfattar inte. Blir en sådan konstruktion med enbart porten in i kupén. Tyvärr så blir det ju mycket ljud i bagaget och därmed onödigt ljud för kråkorna samt även för uppmärksamma pundare :( Vi får se om detta blir bra men jag har ju två lyckade referenser som jag går på.... Funderade först i banorna kring det du beskriver i din sista mening, men vill ej kapa något i 850:n, så detta gick bort. |
|
|
Rattmeister: Oj, monterade du fronthögtalarna i orginalboxarna? Jag plockade bort dem, sågade till en spånskiva, tätade bakom med dämpmaterial. Har ett jävla tryck vid fötterna nu! :) Jag drog ny antennkabel, sedan köpte jag en adapter av MDS så jag kunde ansluta den mot orginal glasantenn i skuffen. Mobilantennen skickade jag åt skogen och satte för gluggen med en lackad täckplatta. Jag förväntade faktiskt inte så mycket från 8" basen i skidluckan, men den har överraskat mig positivt. STOR skillnad när den deaktiveras. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Att få plats med port i skidluckan är bara att glömma, såvida du inte sågar i plåt eller fixar en oval port och en mindre bas. Skuffen är väldigt välisolerad i E31 så att ha en baslåda där var inget jag ville ge mig på. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Ja, tyvärr så var det en del som påstog att 5,25 skulle passa där, och det gjorde dom också....efter ett tag.... och vilket resultat sen, basljud likt en kåt Tjäder.... Lite intressant dock att "orginalboxarna" är portade, alltså en basreflexlåda på ca 10 liter i plast. Ang antennen, får jag göra som du. Har en liten antenn på vänster bakskärm (en liten ful en) som antagligen är för mobil då. I så fall får den åka samma resa som din. Vart köpte du täckplattan? Vill ju ha något som sitter ordentligt. Nu tror jag det blev 100% rätt av feltolkningar ang min portinstallation. Alltså, enbart porten kommer att gå ut genom skidluckan. Basarna kommer att spela i bagageutrymmet. |
|
|
Jasså, mina plastboxar var inte portade. Jag har hört att även 6,5" ska passa i kicken, men med tanke på det något begränsade utrymmet bakom, så spelar nog 5,25" bättre ljud. Den enda täckplattan jag lyckades hitta fanns på Biltema. Denna är i plast och är kromfärgad. Jjag ruggade upp den, grundmålade och sedan sprejade på orginalfärg, perfekt match. Den sitter hyffsat, men man kan inte skruva åt den hur hårt som helst eftersom även "muttern" är i plast! Ok, då får du ju plats med porten, hehe. Du får dock bygga en rätt så stor baslåda med lite udda mått om du nu ka ha ventilerad med 12". Tänk på att det är ganska "lågt i tak" i skuffen, lägre än man tror. :-) Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Ska du satsa på spånskivor i kicken så som jag har, så måste du använda skivor på 5mm eller nåt sånt. Jag använde 10mm, men tänker göra om det i vår eftersom jag inte får dit plastskydden helt hundra nu. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
| Rattmeister:Varför dela både i Hu:n och på steget? Tror det inte är ngn fördel samt att du inte för den delen kan addera brantheterna med varann , delar du vid 18bd/oktav i hu:n så gör inte slutstegets filter någon verkan om bägger står på samma delningsfrekvens , har du provat med lägre deln frk typ 50-60Hz?Du säger att lådan är korrekt uträknad så då skall den helt enkelt låta bra , att du hör den beror på mellanreg i basen inte placeringen samt att du borde kunna tidskompa bort det fenomenet med din hu. | |
| En sak till: om du vill ha absolut all bas in i kupen så bygg då istället en bandpasslåda med rör upp genom hatthylla eller genom skisack istället för en basreflexlåda med elementen spelandes i bagaget. | |
|
Hellboy: Titta på plastboxarna igen. På min så finns det två rektangulära hål (ca 2*3 cm) vid sidan om basen. Syns även på plastskydden, då de även är slitsade för portarna, alltså ej enbart slitsade för basen. 5 mm till kicken känns för ostabilt. Då kommer plastskydden att stanna kvar utanför bilen.... Blir 10 mm för min del, då dls kickar måste sitta stabilt annars börjar de låta dåligt. Hewi: Ang delningen så har du nog rätt. Går nog inte att addera brantheterna...ganska så logiskt när man tänker efter. Eftersom den slutna konstruktionen inte alls är till belåtenhet, både ljudmässigt och utseendemässigt (i kupén) så bryr jag mig inte om att "tweeka" till basljudet. Är nog bara så att denna bas, ej skall spela i en sluten låda.¨ Självklart kan även placeringen av en bas ha betydelse om du hör vart den är. Framförallt i ett litet utrymme som en bil, där basen spelar direkt mot örat på 1,5 meter. Nu tar jag kanske världsrekord på ytterligheter, men det spelar ingen roll om man har ett lågpassfilter på oändlig dB/octav om basen sitter 3 dm från höger öra. Blir ju inte precis svårt att lista ut vart basen sitter. Brydde mig inte om att ens tänka på Bandpass då utrymmet är minimalt i bagaget på en e31:a. Dock kunde jag nu, inte hålla mig, utan räknade lite kring bandpasskonstruktioner, vilket blev till ett nytt förslag. Kommer att använda båda JBL 12" basarna till en 4:e ordningens bandpasslåda (singel portad). Måtten blir 60 liter i den slutna lådan och 30 liter i den främre portade. Når ett frekvensomfång på 84,1 Hz mellan 28,5 (-3dB) till 112,6 (-3dB). Max förstärkning på 9dB sker vid 34 Hz och dalar ganska brant (1 dB vid 63,2 Hz) för att sedan plana ut och korsa 0dB vid 94Hz. Porten på 15,24/46,5 cm kommer att sättas som jag tänkt, genom skidkuckan. "Group Delay" kommer att hålla sig under 20 ms vid just 34 Hz, vilket är bra mycket mindre än vad en basreflex klarar. Tyvärr så får den främre lådan limmas på den slutna i bagaget för att detta skall lyckas. Hade nog med problem att få dit den lilla 33 liters som sitter där nu. Mycket lim och två spännband får det bli. Kommentarer på detta? Har själv aldrig byggt Bandpass förut. |
|
|
Bandpasslådor kan ge bra verkningsgrad över ett begränsat område, kanske 2 oktaver som max, men lådbyggen kräver stor nogrannhet osv. Det gäller att möta med sidosystem/midbas osv så att verkningsgraderna inte skiljer för mycket. Nu har jag inte räknat på just dessa JBL-element men spontant känns det som att så pass stora element i så mycket lådvolym totalt borde ge lägre -3dB punkt än c:a 30Hz. Det finns relativt mycket tidigare trådar tidigare ang. bandpasslådor och även förslag på olika beräkningsprogram. Perfect Box, LSPcad, Bassbox är några som kan vara värda att testa för de som är intresserade, JBL har även en del bra info på sina webbsidor. Man bör kanske ha i minnet att en bilkupé i sig är ett knepigt lyssningsutrymme, i synnerhet i basområdet där våglängden på frekvenserna är flera meter, långt större än i den största bilkupé. Resonanser med dalar och toppar förekommer friskt, de teoretiska beräkningarna bör tas med en nypa och alltid kompletteras med praktiska tester. Som bekant lovar både tillverkare och handlare osv ofta både frekvensområde, effekttålighet osv redan i butiken eller på på databladet, nåt som kraftigt kan avvika när lådan/högtalaren är monterad i bilen. FP |
|
|
Måste vara någon spärr av nått slag i programet, då grafen korsar 0dB vid 14Hz. "Hörbarhet nolla" vid <30 Hz ? Något som är bra i programet är att man kan välja om man skall bygga lådan för bil. Blir en hel del förändringar i graferna med denna funktion ikryssad. Är väl nån universal kalkylering för just en bils brist på utrymme, men det fungerar tydligen.... Håller med dig i allt du säger ang utlovat resultat som är "grymt", av både tillverkare och i synnerhet handlare. Vet inte hur många färdiga basreflexlådor jag sett, som varit till försäljning som har haft porten/portarna alldeles för nära innerväggen. Dessutom har de haft en alldeles perfekt grafkurva, dock inte uträknat för ett bilutrymme vill jag lova..... |
|
|
Eller t.ex "Den här basreflexlådan på 34 liter för en 12-tummare passar nästan alla element" eller "Det här elementet är passande för både slutna lådor och basreflexlådor mellan 21 och 32 liter" Jag som i min enfald trodde man borde följa elementtillverkarens olika parametrar för lådbyggen, och de är synnerligen olika...) Å andra sidan blir alla lådberäkningsprogram osv onödiga, och man slipper en massa besvär.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.