|
|
|
|---|---|
|
Hej! Här läst mycket om pixelbortfall här på forumet. Men allt jag hittat gäller BC:n i kombiinstrumentet. Har nämligen samma problem fast i mittkonsollen under stereon. Nån som prövat att fixa dessa pixlar? Hur får man ut den delen av instrumentet? *vinterjobb* Better_Make_Way | |
|
Jag är skeptiskt till lyckas med ett varaktigt fix Här är i alla fall ett inlägg där jag beskrev hur man kan lossa panelen. Länk |
|
| Hopp, blev visst fel. prova den här istället Länk | |
|
Hej Nej det är helt annat. Försökte göra likadant som på BC men det gick rent åt helvete. Inte en enda pixel fungerar längre. Testade lite olika på vänster och höger sida med samma resultat. Men det gjorde mig inte så mycket. De fungerade dåligt innan så mitt val var testa fixa det jag har eller köp en annan. Det fick bli en annan. |
|
|
Jag igen Det jag gjorde fel var att jag gav mig på disipalyen med. Om du har samma val som jag hade, fixa eller köp annat, så låter du all disiplay ligga kvar i den lilla boxen. Satsa i stället på att få "datakablen" ren så att den får kontakt med kontaktytorna. Du förstår nog när du har öppnat den. Hör av dig hur det går! |
|
|
ajhp: Menar du alltså klimatorns displayer? Höger och vänster? Jag menade färddatorn och radions display.... Better_Make_Way |
|
| Ja, jag menade klimatorns. Har tv och navigator. | |
| Jag hade samma problem som du ajhp, men jag lyckades fixa dom till 100%. Jag tog bort hela displayen och rengjorde kontakten på kretskortet och flatsladden för att få bort allt lim o skit som satt där från början. Sen monterade jag bara ihop allt igen fast la in en lite tjockare gummibit mellan kontakten och kretskortet för att få lite högre tryck mellan, och det funkade utmärkt. | |
Scheckheft |
Hej Avråder starkt från denna metod. Risken är överhängande att irreparabla skador uppstår. Överhuvudtaget ska man inte ge sig på reparation av pixelbortfall om man inte exakt vet man sysslar med. Mvh Scheckheft |
Cenny |
Jag har gjort som jacobc och det fungerade fint på min också. Vad gäller att inte ge sig på reparation om man inte vet vad man sysslar med så gäller det väl det mesta vid reparation på bilen. Just ovan nämnda ingrepp är inget inveklat om man bara tänker på vad man gör och hur. |
|
Att över huvud taget snacka om irreparabla skador på elektronikdelar i en bil är ganska skumt enligt mig, i värsta fall kan man ju byta ut grejerna... Wilhelm Svenselius |
|
Scheckheft |
Hej "i värsta fall kan man ju byta ut grejerna": just ja, kostar ju bara några tusen att byta delen. Glömde bort - kör man E38 har man också råd att experimentera lite med elektroniken. Vad kan hända? Bilen lär ju inte explodera ;) Fortsätt ni att klämma och spraya lite i instrumentpanel, MID och andra elkomponenter - jag kommer även i fortsättningen att varna :) Mvh Scheckheft |
Cenny |
>Scheckheft Om displayen ändå inte fungerar så har man ju inget att förlora på att försöka. Det förutsätter givetvis att man använder medel menade för bruk på/i elektroniska komponenter, men det tror jag nog de flesta begriper. Elektronik är faktiskt inget att vara rädd för som många tycks tro. Men vad man än gör på en bil så ska man ställa sig frågan "Klarar jag av det här?" Vid tveksamhet bör man avstå från ingrepp, även om det bara rör sig om något så simpelt som att byta tändstift eller luftfilter. |
|
Det är ju inte att koppls om hela elektroniken,eller dra om elen, utan det är snarare våra fösök att få bättre kontakt mellan olika ytor. Själv trodde jag att mitt inte skulle lyckas, men vad hade jag för val? Se ett par pixlar lysa till ingen nytta, försöka fixa eller köpa en fungerande. Mitt resultat blev ingen pixel lysa och det var där jag var och pillade, i övrigt fungerade värmepanelen fortfarande bra. Ska försöka testa enligt de andras lyckade resultat och sälja den om det fungerar. |
|
|
Det är ju inte att koppls om hela elektroniken,eller dra om elen, utan det är snarare våra fösök att få bättre kontakt mellan olika ytor. Själv trodde jag att mitt inte skulle lyckas, men vad hade jag för val? Se ett par pixlar lysa till ingen nytta, försöka fixa eller köpa en fungerande. Mitt resultat blev ingen pixel lysa och det var där jag var och pillade, i övrigt fungerade värmepanelen fortfarande bra. Ska försöka testa enligt de andras lyckade resultat och sälja den om det fungerar. |
|
| Scheckheft: Med tanke på att min klimadisplay var helt död på båda sidorna innan jag gjorde ingreppet gjorde att jag inte hade något att förlora på att testa i vilket fall. Att det inte fanns en enda död pixel efteråt gjorde det helt klart värt besväret som för övrigt inte tog mig mer än ca 2 timmar att fixa ;-) | |
|
Nej, rör inte kontakter nära disiplayer. De kan börja lysa på BMW. |
|
Cenny |
Nej, det kan vara farligt att röra kontaktstycken... Seriöst kan jag förstå Schekhefts varning, det är lite pill med att få i sär prylarna och det finns lösa delar som kan falla ur om man inte tänker sig för. I mitt fall fungerade lite olika pixlar varje gång jag startade bilen varför jag utgick i från att displayen var hel och att allt berodde på ett kontaktfel. Eftersom det var omöjligt att urskilja några siffror eller tecken i displayen så hade inte jag heller nåt att förlora på att testa, vilket jag så gjorde och lyckades fint med. |
Scheckheft |
Hej En kort kommentar till denna diskussion. Problemet är att ingen här tar ett personligt ansvar om någon annan misslyckas och förstör sitt instrument. I mektipset med spraymetoden står det också uttryckligen att AP inte tar något som helst ansvar. Inte heller artikelförfattaren tar något som helst ansvar för ev. skador. Sedan håller det inte att skriva: mitt instrument var ändå förstört så det spelade ingen roll". Det finns företag och personer i Tyskland som lagar själva problemet med pixelbortfallet och som lämnar garanti på utfört arbete. Om M8Enzo ( egentligen Guido Kulka) har jag skrivit förut. Han anlitas av bl a BMW, Alpina, Mercedes m fl i Tyskland. En förutsättning för att reparationen ska lyckas är att ingen sprayat eller "klämt" ihop några el. delar. I motsatt till AP så varnar t ex tyska 7er.com för att använda sig av den metoden som beskrivs i mektipset här: Länk Av den anledning kommer jag även i fortsättningen att varna personer för spray- eller klämmetoden. Och jag förmedlar gärna även i fortsättningen kontakten med Guido om så önskas. Jag vill också poängtera att jag själv inte gör någon ekonomisk vinst på att förmedla hjälpen utan för mig är det viktigt att förmedla kunskapen om att det finns hjälp att få. Sedan är det upp till var och en att bedöma. Mvh Scheckheft |
|
Att man själv bär ansvaret när man mekar själv är så självklart att det egentligen inte behöver påpekas, det gäller ju alltid. Men alternativet är att lämna in delen på en ofta kostsam reparation - då väljer många det billigare och ofta snabbare alternativet. Även jag. Då med full vetskap om riskerna. Jag vidhåller emellertid att det inte är något som helst fel på sprejmetoden som sådan, alla gånger jag utfört den har resultatet varit bra, och hållbart. Precis som med ALLA ANDRA MEKTIPS gäller att resultatet blir bra om och endast om man gör rätt. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.