AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.483

Hur mycket kan jag få för min M5-91??

Sida 1 av 2
Har en importerad M5 av årsmodell 91 med 17000 mil på mätaren. Det sitter 17tums fälgar med 255/40 däck runt om. Den har det mesta i utrustningsväg inklusive grå skinninredning, cd-växlare och telefon. Har även vinterdäck till den. Det har varit en ägare före mig i Sverige. Saknar dock s-bok.
Hur mycket är den värd??

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Då den saknar bok, är ett M-test ett krav. Klarar den testet utan några större anmärkningar så gissar jag på ett pris runt 65.000:-. Lite lågt, men köparna kräver oftast bok på M-modeller.

/Edvard
BMW CS # 4503
bm
151
bmw525
525im 24v
vad pratar du om 65 lappar för en -M5 -91 glöm det minst 80lappar om den är fräsch det är ju skicket som avgör mest inte om man har en bok det kvittar ju om den gått 30000mil bara man har bytt alla slitdelar och motorn är fräsch det är ju oftast antusiaster som köper såna bilar inte långpendlare eller barnfamiljer och för dem spelar nog skicket större roll än s-bok

bmw 24v
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
bmw325:

Oki. Jag värderade den lite lågt. Kan tänka mig att höja 5.000:- till för rätt köpare.

MEN, istället för att rätta mig, så kan du skriva inlägg och svara på frågan.

När du skriver att servicebok kvittar, så har du aldrig sålt en M-bil. Själv har jag sålt en M5 -91 och tror mig vara ganska insatt i värdet av en servicebok.

/Edvard
BMW CS # 4503
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Då måste jag nästan lägga in min åsikt om detta.
Jag tycker man kan få ca 75 för en sådan bil, av erfarenhet så vet jag att en servicebok i sig har ett värde för en ganska novis köpare, men om man skall handla en sådan bil så spelar de väl ändå ingen roll.

En servicebok med valfria stämplar kostar ju faktiskt bara 120dm

så vi säger väl att en bil med servicebok är värd ca 500:- mer då....

-:BeeMWe:-
TB10Biturbo394:Tror inte varken bumper eller nissenalle handlar med falska s-böcker, du vet jag inte.

bm
151
bmw525
525im 24v
du bumper jag svarde på frågan om vad han kan begära för sin M5 och jag tycker 80 lappar förstår du nu då??

bmw 24v
Hej alla glada!
Har en M5 -89. Den är nästan fullutrustad (+ 3.8 fälgar) förutom elstolar och farthållare. Bilen är omlackad i sommras pga några i***ter försökte göra inbrott i den. För övrigt är den i ruskigt bra skick!! Den HAR servicebok och är väldokumenterad. Har gått 18900 mil. Har den på annons och begär 82000:-. Kan tänka mig att släppa den 78000:-. Så har du inte väldigt snabbt behov av pengar, kan du nog få uppemot 80000:-.
Lycka till!!

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
-:beeMwee:

Nu tror jag du missförstod mig.

Jag menar följande:
Alla som har någon erfarenhet av bilimport borde känna till att 80% av dom så kallade serviceböckerna till diverse bilar är falska.

Förvisso väldigt lätt att ta reda på äktheten i dessa, men det kvarstår att de finns folk som tydligen känner sig trygga bara de finns en bok.

Jag kan erkänna att jag köpt bilar med falska böcker, men de var inte jag som köpte böckerna.
Vill jag ha en bil så tar jag reda på allt som går om bilen, om de sedan är en falsk bok i hanskfacket så är väl de synd.
Men för den sakens skull är ju inte bilen skit.

Jag köpte en 850ia -91 för ca 6år sen.
Jag var så j**la sugen på den bilen så jag upptäckte först efter 2 månader att boken var tryckt 93-

Jag hade hur mycket nöje som helst med den bilen.
de stod 10.000 mil på mätaren, de är möjligt att den hade gått 20.000.
Jag upplyste köpare om detta, han köpte bilen ändå.

De är inte köparens plikt att kolla om en bok är äkta,
är man nöjd med bilen= KÖP DEN.

B10Biturbo,

vad har du för belägg för att 80% av serviceböckerna är falska?

/Simon
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Talar av egen erfarenhet:
Alla bilar som är importerade försöker jag komma åt att titta i serviceboken (om ägaren tillåter).

Jag brukar roa mig med att skriva upp företagsnamn som stämplat böckerna, dom företagen brukar inte ens existera.

Andra lustiga saker, en grej jag redan skrivit som jag själv åkt på, tryckår senare än bilens tillverkning.

Man skriver dessutom inte alla siffror i tyskland som vi gör i sverige (så de syns om de är en ovan svensk som skrivit).

Kolla första sidan där chassinumret står, de brukar avslöja resten av bokens äkthet.

En sista sak som många verkat fått om bakfoten:

De är inte tyskarna som skruvar bilarna, de är importören i allra högsta grad

Ok,

då väljer jag att inte tro på dig, du kan ormiligen ha tittat på ett tillräckligt stort antal av alla bilar privatimporterade bilar för att kunna uttala dig på det sättet.

/Simon
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Min uppfattning är också att många serviceböcker inte tål att synas närmare. Förutom det Biturbo nämner kan man även hitta 8-10 likadana stämplar (samma blå färgnyans och intensitet. Vidare kan sidor saknas i boken. 80% fifflade eller inte kan jag inte uttala mig om men vanligt är det iallafall och jag delar även uppfattningen om att tyskarna själva är oskylldiga både till detta och mätarfiffel. Har själv blivit erbjuden både mätarbackningar och falska serviceböcker av svenskar i samband med privatimport (men tackat nej såklart!)
Jag blev nyfiken nu och sitter och kollar i min bok,och jag tycker det ser bra ut,första sidan ser absolut ut att vara skriven av en tysk med dessa konstiga ettor och sånt, sen är den i stor sett fullservad i Tyskland på BMW dom har hoppat över någon oljeservice bara, sen ser siffrorna och texten normal ut när man kollar där den blivit stämplad i sverige.
Det kan bara inte vara samma person som skrivit det här. Det enda som kanske kan vara något är att boken är tryckt 1991 och bilen är från 1992. Men bilen känns inte på någotvis suspekt utan är i mycket bra kondition och är inte omlackad.
Glömde säga att stäplarna i min bok är inte i samma färg heller utan vissa är blå och vissa är röda + att det är olika nyans på alla, är det nåt mer man kan kolla på eller låter det ok?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
bmw525:

Jag förstod. Men om jag citerar: "vad pratar du om 65 lappar för en -M5 -91 glöm det". Menar du fortfarande att du svarade på frågan?

Det jag menade i mitt inlägg var att ALLA har rätt till sina åsikter. Men, man ska i första hand svara frågeställaren istället för att angripa den som svarar. Allt för att hålla forumet sakligt och "trevligt".

Ang fusket med serviceböckerna. Visst fuskas det. Men det spelar ingen roll ifall en bil är i fint skick, har full utrustning eller är i det närmaste nyskick. Saknas boken, så blir det en värdeminskning.

/Edvard
BMW CS # 4503
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Simon_en:
Jag uttalar mig endast som hjälp för andra som vill köpa eller importera själv.

Jag har köpt och hämtat ganska mycke bil från tyskland.
Och jag lovar dig att det är extremt vanligt att det inte står rätt till med böckerna.

80% sa jag endast som en uppskattning på det jag har sett. kanske är 50% ,vad vet jag.

Andledningen till detta är enligt min mening:

Bilarna i tyskland har gått långt, det är inget dom hymlar med där nere, en 98:a som gått 20.000 mil är inget ovanligt. (behöver inte vara en taxi för det)

Säg att Nisses bilimport från svedala åker till tyskland och köper en 20.000 mila 740ia 98:a
han betalar 130.000:-
Skruvar ner den till 8.000 mil, nisse vet om att ingen köpare i hela sverige kommer se att bilen är skruvad 12.000 mil. Nisse säljer bilen för 240.000:- istället för 170.000:-.
Nisse har tjänat 70.000:- på att slänga en jättefinn ärlig servicebok på 20.000 mil, bytt ut den mot en falsk bok på 8.000 mil.

Jag ser det som naturligt att detta inträffar, därför skall man alltid göra en grundlig service direkt på sin nyinköpta importbil.

en 7-serie som gått mindre än 3.000 mil om året i tyskland existerar inte.

Det jag har skrivit har jag som tidigare betonat inga bevis för, men det är min ärliga uppfattning.

Precis Biturbo,

du har inga bevis för dina påståeenden. Har för mig att larmtjänst gjorde en genomgång av mätarmanipulation för några år sedan, deras siffror var långt ifrån några 80%.

Det är bra att du uppmärksammar problemet med mätarskruvning verkligen....själv tycker jag att det är tröttsamt att behöva nästan skämmas när jag försäkt sälja min bil att den gått 14000....medans den förväntas ha gått 7-8000 som ytterst få 97or har gjort.

Förstår ditt räkneexempel också inga problem där...grejen är att man ska avslöja skojarna inte misstänkliggöra alla importbilar.....

/Simon
när vi ändå så pratar om M5:or..

jag har blivit erbjuden o få köpa en M5:a en 95 med 6 petad låda 11700 mil "fullutrustad" och skicket skulle helt okej.. bilen står just nu i Tyskland så jag undrar vad är vettigt o ge för en sådan här pärla?
ni som kan Bmw =)

//Kirre
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Jag förstår exakt ditt dilemma.
Det är ju i din sits som detta problem uppstår,
Jag hämtade en 740ia 96- till min far 1999, bilen hade gått i trafik i tyskland ca 2,5 år.

15.000 mil på mätaren.
Den tyske försäljaren hade tejpat för milmätaren och frågade mig hur långt jag trodde den hade gått.
Jag trodde ca 5.000, den var i toppskick och kändes helt som ny.

De var en helt vanligt direktör som haft bilen, och milantalet helt naturligt.

Och de är ju som du säger, 7-8000 mil på en 5år gammal bil från tyskland, de är inte speciellt troligt.
(skulle vara en liten tantbil i såna fall)

Nu har farsans bil gått 23.000 mil, hade de inte varit för att han är världsbäst på att förstöra inredningar med diverse data transporter i säten både bak och fram (han känner inte till att de finns ett bagageutrymme) så skulle den vara som ny.

En bekant har haft två st 740, de har verkligen varit i toppskick, den första hade gått 9700 verifierade mil....inte en skråma på hela bilen. Den andra lite mer, även den i mycket bra skick. Det verkar som om e38 håller en mycket hög kvalité tycker jag.

Trivs bra med min e39a dock, det bästa av tre världar tycker jag, sport/ekonomi/komfort ....:-)

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.