AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.304

Värde 530iM -02?

Go
41
Gosevargen
530iA -10
Hej!

Jag har en kompis som är intresserad av den här bilen men jag tycker att priset är för högt.

Länk

Enligt Bilpriser.se är den värd ca 125 000:-

Vad tycker ni är rätt pris för den? Hur stor blir värdeminskningen på ett års sikt?

Mvh Micke
125 000 är ett drömpris. Om den är ärlig och i det skick man kan förvänta sig är kanske 145-150 000 rimligt, i mitt tycke.
Bilprisers värdering känns låg då Mpacket(Mpaket) värderas skyhögt av många BMWaspiranter. Dock tycker jag att de kommer klat närmare sanningen än annonsören.

Modellår 2001 enligt ratten, tyvärr har Vägverketssida brakat, dom uppger inte längre chassinummer?!

En motsvarande 540iM/6 hade varit okej i prisklassen, men inte en 530iM inget läder och manuella stolar drar också ner.

€16900 kostar en 1äg 10000milers Cosmossvart 01: as 530iM 5vxl inklusive läder, elstolar, cdvxl förrutom det den Topasblåa har (minus tele, endast teleförberedd) med 1års garanti hos en Tysk BMW handlare = färdig i Sverige ca 170tkr och då har den bättre utrustning och dessutom garanti = den blåa är åtminstone 40tkr för dyr.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är riktigt att man inte får chassinr men på Tilläggsinformation så kan man se följande:

T13J DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN, 20010307

Dvs bilen är uttagen i mars 2001 och således lär det vara en 01:a vilket som Stephan redan konstaterat pga ratten.

Bilpriser får man ta med en nypa salt och annonsören är även han ute och cyklar...Tror nog att Anders N's uppskattning är ganska bra.

___
//Ulf
Känns som ett optimistiskt utgångs pris.
Dock säger mina erfarenheter att Bilpriser underskattar suget på begagnatmarknaden efter BMWs med fabriksmonterat "M-packet". Påslaget hos Bilpriser för detta tillbehör ligger i linje med vad handlare ger extra i inbyte enl "gröna listan", dvs runt 10kkr extra. I verkligheten är skillnaden för det mesta mycket större än så.

Stephan: Är verkligen E39 540 så mycket dyrare än en 530 numera med tanke på V8-skräcken hos många ekonomiskt sinnade spekulanter?

A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Om man bara tittar på annonserna tycker jag att denna verkar ge lite mer för pengarna. Länk
Jag vet inget om skicket på de båda bilarna men med mer motor, mer utrustning och mindre mil hade jag valt 540:in. Men jag är kanske lite partisk ;)
Tycker också den är för dyr och tror på ett slutpris runt
140-150 om allt stämmer vad det gäller mil och den är i bra skick.

Lite tråkigt när folk inte ens kan städa ur bilen innan fotografering.
I alla fall jag undrar ju hur bilen är skött i övrigt.
Om säljaren håller fast vid prisbilden kan bilpriser.se värdering bli sann....:)

sålde 2 st 530 på bmw göteborg för runt 200.. båda med m-paket så det är väl ungefär där de ligger
Kristoffer; Det finns nästan inga 540iM/6 E39 till salu och det driver upp priserna, automatväxlade är vanligare och därför billigare självklart finns det gränser på priset hos Tyska BMWhandlare finns det några 540iM/6 som kostar €25900 (-00) €29000-31000 (-03) det är för mycket och därför står dom kvar.

En fin lågmilad facelift 540iM/6 med normal utrustning (se nedan) är svår att hitta under 180tkr, jag kan räkna dom jag sett under 200tkr på ena handens fingrar.

Utrustningen påverkar, läder, lucka, navi+tv, elstolar, xenon och attraktiv färg (silver, blåmet, svart) är normen enstaka frånvaro är okej men saknas flera detaljer ger det avdrag habegäret ska ju väckas, men mest påverkar miltal och historik.

Köper ekonomiskt sinnade en 530iM E39? Det är att lura sig själv precis som att köpa en begagnad X5 3,0i framför en X5 4,4i det är inte många kronor som sparas vilket bland annat min far upptäckt (han kör 1000mil/år, båda modellerna var tänkbara, tillfället avgjorde för 530i);

Bensinbesparing ca 1-2000kr
Försäkring ca 1000kr (en av mina 540i E34 hade varit billigare än E39 530i)
Service Max 2000kr för en Insp2? Ska vi dra till med 1500kr/år högt räknat

= 4500kr mer på år.

Mvh Stephan
couvent,

tror att en privat säljare har mycket svårt att få ut de nivåer du föreslår. Speciellt som E60 börjar komma ned i de nivåerna. Exempelvis: Länk

Go
41
Gosevargen
530iA -10
Nu har han sänkt priset... men knappast tillräckligt!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
För det priset får man en väldigt välutrustad 530iM.
Ibland kan det t.o.m dyka upp nästan fullmatade bilar på BMW Tyskland för det priset och då ingår garanti.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.