AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
855

Köpa E36 - 320 eller 318?

Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Hejsan!

Nu är det så att det bara är ett par månader kvar tills man fyller 18, och jakten på förstabil pågår för fullt.
Har bestämt mig för en BMW 3-serie E36, och valet står nu mellan en 318i, 318is och 320i, och jag har en del frågor…
Vilka fördelar samt nackdelar har bilarna? Vilken skulle ni rekommendera?
Hur stor skillnad är det i bränsleförbrukning mellan sexan och fyran? (mest viktiga)
Vilka är dom vanligaste felen man ska kolla efter?

Många av bilarna är ju importerade, är det en nackdel? Tänker mest på mätarfiffel.
Det är ju inte bara importerade bilar som får sina mätare skruvade…men jag antar att risken är större med en importbil?

Har sökt, o kollat runt på forumet innan ink. läst beg.testet.
Hej och välkommen till forumet! Det har skrivits ganska mycket för/nackdelar med dessa bilar, använd sökfunktionen Länk så har du en del att läsa.

Kortfattat så kan man säga att du väljer mellan ekonomi och myskomfort. Prestandamässigt så är 318is och 320 ganska lika men 318is drar mindre soppa än 320 (0.8l/mil vs 1.0l/mil) vid allroundkörning. 320 har en dyrare försäkring, ca 2kkr mer per år när jag jämförde. Detta var visserligen för ca 6 år sedan men skillnaden är ganska lika idag skulle jag tippa på. Servicen är också något dyrare till 320.
Hur man än vrider och vänder på det så blir fyran billigare än sexan. Medaljens baksida är förstås att sexans motorkaraktär är mycket trevligare.

320 är mysig men är ganska spetsig och saknar det där suget som finns i 325. Jag är inget större fan av just 320 E36 men jag vet att många på forumet gillar den ändå.
Om du ändå är inne på en BMW med ekonomisk sexa rekomenderar jag att du kikar på en 323 från 1996 och framåt. Drar ca 0.85 blandat och går mycket bättre än både 320 och 318is!

318 är ett strikt ekonomiskt alternativ, slöare än 318is men har ett fint bottenvrid och ännu lägre förbrukning (och försäkring).
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
OK, tack för svaret.
Lutar åt en 318is nu.

Men import frågan något o bry sig om ?
Import eller ej spelar mindre roll på såpass gamla bilar. Skicket skall avgöra vilken man väljer, inte om den importerats eller ej. Svensksålda bilar är förstås enklare att kolla upp historiken på.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Import = bättre
Frifart: Det går väl knappast att generalisera och påstå att import alltid är bättre. Det är ungefär lika grovt som att påstå att alla importerade BMWs är mätarfifflade autobahnlik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.