AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.358

Automat tvekar vid uppväxling

A
223
A A
540iA Touring -99
Jag har en 730ia V8 -92. När jag kör i jämn fart kring 80-90 så påbörjar lådan en växling, men "ångrar sig" och går tillbaka till den växel som låg i. Detta upprepas gång på gång. För att få den att växla kan man antingen gasa på med risk för att köra för fort, eller som andra alternativ, släppa gasen helt och sedan vänta några sekunder. oftast går då växeln i, men då har farte sjunkit så pass att den ofta växlar ner igen när man försiktigt ger gas. Mycket irriterande att man inte kan hålla jämn fart. Ägde en likadan bil för 4-5 årsedan och den betedde sig på ett liknande sätt. Jag har haft många E32 med både sexor, V8.or och V12:or, men det är bara med 730 V8 som jag upplevt problemet.
Är det en justeringssak eller något som gått sönder?
Jag kan tillägga att insugsmembranet är nyss bytt om någon tror att det kunde vara felet. Jag antar att lådan delvis styrs av vacuum från insuget.

A A
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
A A,
Jag tror att din växellåda har en "växlingspunkt" kring just 80-90, och ligger man i den hastigheten kan lådan inte bestämma sig. På min 750 har jag samma fenomen kring 100. Enligt instruktionsboken kan man undvika problemet genom att i kring just den hastigheten köra på 3:an för att "låsa" lådan.

Lars
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

På min 740 är det "lockupen" som har sin i och urkoppling vid c:a 85 (i E-läget). Irriterande när man ligger efter nån som sniglar och det inte går att köra om.

/Lasse
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Vet inte hur modern lådan är i en -92 730... (elektroniskt styrd?) men på äldre bilar finns det iaf en extra vajer utöver gasvajern som påverkar hur tidigit/sent lådan växlar.
A A: I dokumentet som jag har mailat till dig finns detta problem beskrivet. Lösningen är en uppgradering av växellådsprogramvaran.

/Anders
A
223
A A
540iA Touring -99
Tack Anders!
Jag Ska kolla vad BMW tar för en uppgradering.
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Har exakt samma fel på 730 V8.
I mitt fall kom det vid 10'000 mil och jag har levt med det till 23'000 mil Problemet blev värre och värre. Nu vet jag att oljan bränns och jag borde egentligen byta eller renovera lådan.
/CC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.