|
|
|
|---|---|
|
Har kört in bettan för ett termostatbyte, och inser att det är lite värre än vanligt att byta den. Någon som har instruktioner? Ser 2 alternativ, bort med insug, och kylrören till topplocket, eller tar man det neråt, dvs skruvar bort vattenpumpen? Det senare är jag en aning skeptisk till... There can be only one... | |
|
Nu vet jag hur man byter.. var ute och grejade lite.. Åtminstone JAG gjorde så att jag tog bort insugen, dvs locket som sitter med ca 14 muttrar, sedan bort med alla 8 insugrören, det blir då 16 muttrar till, sedan själva lådan för rören, det är hela 32 muttrar, totalt lite drygt 60 skruvar, så en maskin är på sin plats. Bort med alla slangar som sitter i bottendelen på insugslådan, det är 7 st inkl insugslangarna, alla sitter på framsidan. ta lös båda fästskruvarna till vanos-ventilen, skruva INTE lös slangarna. Lossa dom 3 skruvarna till termostathuset, ta även bort kylarslangarna. Jag skruvade bort tempsensorn för att inte skada den, det visade sig att hålet där den satt, var bra till att knacka ur gamla termostaten med hjälp av ett dorn. Sedan så tog jag en polygrip, och drog dom 2 yttersta rören framåt, dvs mot dig, och röret i mitten skjöt jag bak, dvs ifrån mig, sedan "juckade" jag loss termostathuset, samtidigt som jag lyfte upp locket.. vips så var det löst, och jag sparade totalt en massa pengar. Såg att ett termostatbyte kostar ca 4000kr hos BMW. Jag köpte en Wahler termostat (vill inte gärna ha annat) hos min lokala auto-expert för ca 400kr inkl packning, rabatt och moms. Original kostar lite drygt 900kr enl andra inlägg... Timlönen för detta, enl BMWverkstädernas sätt att räkna är om man räknar bort kostnaden för termostaten då lite drygt 1700kr. Det tog drygt 2 timmar med lite funderande. Det gick i 3 liter glykol i min när jag fyllde systemet. Lycka till! =) There can be only one... |
|
|
Gott att det gick bra, men du hade inte behövt ta loss insuget... BMW - is there anything else? |
|
|
Ah, det var dumt det... försökte först utan att ta loss det, men det kändes inte.. rätt. kan ju ha ärgat fast lite... Så är det. det tar på krafterna att inte veta. =) There can be only one... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.