|
|
|
|---|---|
|
Befinner mig förmodligen i en av dom svåraste besluten att ta som kille just nu. Jag har precis tagit körkort och vill nu ha en egen bil. Har kollat runt lite och en 316 Compact har jag fastnat för. Har läst en hel del om att den är bensinsnål samt att den är relativt billig att äga dessa två faktorerna är givetvis viktiga när det gäller en första bil och man inte har den bästa inkomsten. Har kollat lite på Blocket och tom. hittat en Compact i samma stad som jag bor i. Bilen befinner sig på en Jaguar återförsäljare, troligtvis ett inbyte dom har fått. Nedan följer en länk lite mer specificerad sådan ang. utrustningen: Länk Några bilder medföljer även: Länk Länk Länk Länk Nu till det viktigaste. Priset är 44 900:-, hur mycket kan en bilfirma gå ner i pris motsvarande vad en privat-person kan? Tacksam för svar! | |
|
Hej Pada, välkommen till forumet! Du verkar vara en ytterst klok förstabilsköpare då 316 compact är som du säger bensinsnål, tokbillig att äga och väldigt driftsäker. Bilen du länkar till verkar fin och ca 11000 mil är inte särskilt mycket på en sån här bil. Med lite pyssel, aluminiumfälgar, nedlackning m.m. kan det nog bli en riktig pärla. Det viktigaste för att kunna pressa pris hos en handlare är att du inte har någon bil att byta in samt att du betalar kontant (utan avbetalning). I det fallet kan du säkert få ner denna bil till ett slutpris på 35-40 000. Om det är en jaguarhandlare vill han inte att bilen ska stå och damma och ta plats utan vill säkert bli av med den så fort som möjligt. Dessutom har han säkert inte betalat mer än 30-35 000 för den när han bytte in den. Jag skulle inte skämmas för att bjuda runt 37 000 för den och se vad han tycker. Lycka till! MVH |
|
|
Att bilen står hos en jaguarhandlare betyder nog att på inbytesfronten var säljaren tvungen att ge bra i inbyte för att jaguarköparen skulle känna sig välmående. www.bilpriser.se anger prisnivån på liknande bilar till lägre. JAg personligen skulle säga att den mest prisvärda kompakten finner man på privatmarknaden i spannet 25-30kkr om du har tid och lust att leta. Inbytespriseet är nog i underkant på det Crisse anger. Använd begagnatguiden till vänster och åk och kika på lite olika fordon så får du en uppfattning om marknaden. Lycka till, bra val av biltyp förresten! Asken |
|
|
Följer v-hjulen med? Fräscha s-hjul? Mv? Viktiga attiraljer,kostar ju en slant att "fixa senare" :) Om detta inte finns att uppbringa(eller är i sämre skick än vad man kan förvänta sig) så finns ju alldeles utormordentliga prutningsmöjligheter..sedan så hittar du väl en o annan lackskada eller andra defekter på den också som man bör "göra kalkyl" på. 44900 känns som i storleksordningen 15 papp i fickan för handlaren,men han är ju ett proffs :) Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaren! Asken, jag har kollat runt på Blocket m.fl och du kommer inte undan dessa 35-40 000 om du ska ha en Compact som inte har rullat mer än cirkus 12000 mil + att den har AC. Jag vill gärna ha AC i den eftersom det helt enkelt bara känns bättre, övertygad om jag kommer få tillbaka dom pengarna vid ett ev. köp. Har mailat tillbaka till säljaren angående det du undrade över Janne. Har några övriga frågor med, vilka fälgar kan sitta bra på en compact? Helst vill jag ha ett par BMW fälgar alltså inget annat trams, vilken storlek ska man ha? Blir 17' förstort på en så pass liten bil? |
|
|
Om du ändå tänkt att slanta upp nästan 40 lappar så blir min rekommendation att köpa en 318is. Varför? Jo, motorn är på 140 hk, 16 ventiler och kedjedriven (likaså i compacten) dessutom finns det många i coupé utförande. Personligen tycker jag coupén ser mycket bättre ut än compacten, men det är ju en smaksak. Annars tycker jag du resonerar väldigt bra. Du är på helt rätt spår. Kolla på blocket, finns massor med 318is till hyffsade priser. Får du loss en för ca 30" så har du ju lite pengar att lägga på det du känner är viktigt t.ex. service, ljud, fälgar, lackskydd, reparationer och ja, det finns alltid (nästan) saker man vill göra när man handlar begagnad bil. Det var min åsikt om det hela i alla fall. Annars om du absolut vill ha en compact så råder jag dig till att köpa från privatperson, varför ska du betala ett överpris som enbart handlaren tjänar på? |
|
|
318is visst dom är fina dom med. Problemet är att jag hittar ingen till samma pris som en Compact på blocket om vi jämför årsmodell, miltal m.m. Man måste komma ihåg att jag ska kunna ha råd att äga bilen med, en Compact går på cirka 3200 kronor om min far står på den, medans en 318is kostar cirka 1000 kronor mer per år. Det är givetvis som ni säger att jag bör leta upp en privatperson och köpa den där, tycker dock att om man jämför privat resp. företag så ligger denna i väldigt bra pris om man tänker på förutsättingarna ang. miltal, årsmodell, utrusting m.m. Ska svänga förbi säljaren i veckan som kommer och se vad han säger. Ta själva en titt på Blocket och kolla en Compact med cirka 95 års modell och max 12000 mil, kolla in priserna då och jämför. Förresten, vad kan man göra för roligt med en Compact utvändigt? :) |
|
|
Pada: Jag tycker fortfarande att den första bilen du tittade på är ett bra val, och det finns stora möjligheter att få ner priset. Med lite jobb och stålar kan den se ut så här till exempel: Länk Enligt mig en snygg och lagom "hottad" compact i respektabelt orginalskick. Vita blinkers behöver du inte byta till men nedlackning och alufälgar är ett måste tycker jag. |
|
|
En nerlackning kommer det bli vid köp, det är det första som lär hända när man har lite pengar över. Vad kan det kosta att lacka ner det? Ska som sagt bege mig till säljaren nästa vecka och se lite vad han säger. Man kan ju alltid köra en "Du jobbar på en Jaguar-återförsäljare, inte kan du ha en BMW ståndes här och damma" ;). Något tips på fälgar annars? Helst med flertalet ekrar i och inte ett par värsting fälgar utan något lite mer av orginal. Har BMW något par? 16 eller 17 tummare? |
|
|
318is är en körglad bil med låga driftskostnader men de flesta av dessa bilar har numera hittat hem till gasglada yngre förare. Det börjar bli riktigt svårt att finna fina, ostylade originalbilar och detta gäller även generellt för 3-serien. En 316 compact körs generellt betydligt snällare av sina ägare än en 318is. Compacten är ett kul, bakhjulsdrivet och dessutom billigare alternativ till ex en Golf IV 1.6. Instämmer med de övriga om att det är ett vettigt förslag på första bil. Jag tycker 44kkr är dyrt för en sådan bil, men gissar på att det är vad man får betala för att handla av en slipsgosse som ger 1-3 månaders garanti. |
|
| Du skulle inte vara sugen på att lägga upp några bilder + lite info, utrustning etc. om bilen? Skicka över ett PM till mig om du inte vill ta det i denna tråden. | |
|
Compacten är en himla fin bil och ganska billig att äga - välskruvad och humana reservdelspriser. JAG skulle dock rekommendera en 318ti för det är liiite mer krut än den 316 jag hade och upplevde som en smula trött. Nog kan du hitta en sådan som är bra. En i mängden; Länk som jag rekommenderar prut på. Titta på KVD för att få perspektiv på bilvärde. Sedan var det någon som sa något myyyyyycket klokt. Dessa billiga bilar blir snabbt dyra om "vanliga" detaljer som däck är slut. Är tex vinterdäcken slut - å då talar jag inte om mönster, för efter 5 år är de som "hinkplast" - kostar det 5 loppor... åsså sommardäck, åsså bromsar e inte gratis... åsså fjädring (brustna fjädrar är INTE ovanligt) mina 5 cent |
|
|
Åsså en annan som verkar nedlackad : Länk Åsså en annan med en massa godis på om man gillar det : Länk Åsså den här; Länk som är min snabba favorit. Försök att få klar varför han vill ha 20000 mer än KVD indikerar (36-42). Han säger att det är nya däck å bromsar så en viss bonus kan vara motiverad men 20... han kommer nog att få svårt att få den såld för det mera goda köpglada råd PS. Den sista är ju grön å sånt gör mig sjuuuuk av kärlek :-) |
|
|
Mörkblå, 00a, AC, 9950 mil, färddator, 2 ägare m.m. inhandlad 52000 kronor |
|
| Härligt att du hittade en bil! | |
|
Kul Pada! Dessutom fick du en med antispinn, ett måste på en compact anser jag. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Jag tackar, jag tackar! Riktigt nöjd med köpte, lyckades ju få tag i en med 1.9 l motor med. 00:orna och uppåt har 105 hk ist för 102. Ska försöka ta några bilder på den och lägga upp i helgen, tyvärr ös-regnar det utanför fönstret nu. | |
| Bra jobbat grattis till bilen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.