AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.369

Ökning av kompression i M20B25

Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Vad ger en ökning i en M20B25 motor i effekt. Dvs om jag ökar till 11.0:1 vad blir då effektökningen i % jämfört med original.

Fråga två är hur gör jag det lättast samtidigt som det är hållbart?

Har förstått att det låga kompet på motorn är en begränsning och att den skall tåla högre komp, eller?

JohnC
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Du kan plana toppen lite eller fräsa av på blocket lite. Om komphöjd förändras mycket måste du ha ett justerbart kammdrev så timingen blir rätt. Tänk bara på frigången kolv/ventil. Det bästa är så färdiga högkompressionskolvar. Många har färdiga designer för M20 tex ppf som har färdiga kolvar med 11.25 i komp.

"Two for economy and One for the fun of it"
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Just det. Effekthöjningen svårt att säga men kanske halva procenten i effekt som du går upp i komp. Tänk på att om du använder en vädigt vass kam så minskar automatiskt den volymetriska kompressionen vilket man måste kompensera med höjd komp annars får man riktigt dålig tomgång samt bottenregister.

"Two for economy and One for the fun of it"
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Hmm...kommer att sätta i en Dr Schrick 284 graders kam med tillhörande chips. Kanske dags att titta över det där med andra kolvar iallafall. PPF är dock lite för dyra för min begränsade plånbok. Det får bli att titta på andra sidan vattnet.

JohnC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.