AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.677

Ska det vara så svårt att sälja en 523i - 99?

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Försöker för en bekants räkning sälja hans 523i -99, uttagen -00.
Visserligen gått 18000 mil, men svensksåld och med en ägare.
Har visserligen varit i tjänst utomlands under en period, men det kan antagligen inte påverka särskilt mycket.
Har nu legat på PowerBörsen ett tag, alldeles tyst. Ser dessutom, att det där ligger jämförbara bilar som varit inlagda mer än 2 månader.
Givetvis är priset avgörande, jag tycker dock inte att under 80000:- är fel pris.
Det måste vara något annat. Trist bil? Hade själv en -00 som tjänstebil fram till 2003, tyckte inte det var något större fel på den
även om den inte var särskilt upphetsande.
Bilen finns givetvis även utlagd på Blocket.
Någon som har en bra förklaring?? Hör av dig!
mvh/Gunnar

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
jobbiga bensin o försäkrings kostander kanske..

Ge han olja Bara!!
Det finns två sätt att se det på: antingen är bilen allmänt oattraktiv med kombinationen långa mil och halvtrist motor och målgruppen närmast obefintlig eller också finns en målgrupp men priset är för högt för att locka. 80 000 är inte dyrt för en bra bil som håller länge än, men det är ju en del som talar emot den, tyvärr. Ska man sälja E39 snabbt för tillfället ska det vara facelift och Touring, helst med mycket utrustning. Köpare dyker nog upp om ni orkar vänta. Annars är det prissänkning som gäller.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
"Snik" utrustade E39 med en del mil på mätaren är ganska kalla. Vill man ha snabb affär får man gå ned i pris eller härda ut.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Frågan är ju bara hur långt ner man skall gå, såg ett exempel på skambud, 35000:- härom dagen för en liknande bil.
Själv betalade jag 40000:- för ett år sedan för min 525 iAX -92, på nästan lika många mil. Måhända något för mycket, men jämförelsevis blir det något fel. Sedan är det en annan sak att jag inte skulle vilja byta jämnt, trots rost i nederkanten av alla dörrar på min bil!!
Snikutrustad tycker jag inte 523:an är, finns väl det man behöver, saknar inte läderklädsel eller sol-lucka.
Tack för alla inlägg.
mvh/Gunnar

Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Ja det är nog lite köparens marknad på vissa bilar,köpte själv en 523-97 19000mil för 45000!!,den hade stått rätt länge så efter jag tittat på den ett par ggr så fick JAG ett skambud som jag inte kunde motstå.Visserligen fick jag lägga på nya däck efter ett tag men ändå.....

HBK
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Såg på Bytbil.com att handlarna begär runt 80k för en 523 sedan med liknande mil, utrustning samt svensksåld. Hos en handlare får jag en viss garanti, så varför skulle jag köpa privat för samma pengar? (om bilarna är likvärdiga)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns en hel 523:or på marknanden o en 99/00 långmilare är inte direkt nåt folk vill köpa.
Ibland kan bilhandlaren vara den bästa alternativen då man köper ny bil...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Tror det beror på att utbudet av beg. 523 är enormt! Då är det inte så lätt att sälja en bil som inte är fullmatad med utrustnig.
Jag funderar själv på att byta till diesel nästa år, men är rädd att jag förlorar för mycket på att sälja min 523 -99
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är just utbudet som är "boven" i dramat. Att om man är tagen och skall köpa en och då via handlare för "tryggheten" är ju det dummaste man kan göra.
Att betala deras vinstmarginaler i jmf med att få en bil i samma skick eller bättre av en entusiast är för mig ett lätt val.
Oftast har bilarna gått för långt för att MRF garantin skall gälla. Tar man en via de diverse andra bolag som finns så är det lycka till att få ut degen när det väl händer något.
Nä! Många e39 ägare med långmilare och "lång" åriga har en övertro på stjärnan som sitter på insidan.
Om man gör en jmf med e34 så är den betydligt mer prisvärd om man rör sig i trakterna runt 40 - 50 kkr. Bättre kvalitetsbil än E34 får man leta efter.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kävlingepågen, har du smakat flaskan? Varför skulle det vara en dålig idé att köpa via en handlare om bilen är likvärdig och till samma pris? Är det fel att handlaren tjänar pengar? Det har inte slagit dig att han kanske bytt in bilen till ett pris vi "vanliga dödliga" aldrig ens kan drömma om?

Och E34:an kanske har bättre kvalitet än E39, men bara en riktig entusiast kan väl kalla 34:an för just kvalitetsbil. Och som dessutom är svårt att hitta dess like till :-DDD
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Håller med Kävlingepågen. Jag ger inte mycket för att köpa en bil, i synnerhet en Bmw, av en svensk handlare även om det är en auktoriserad handlare. Fifflade mätare, halvdan service, konstiga service böcker är bla. sådant man kan råka ut för. Självklart finns det säkert handlare som är ytterst seriösa men dem kan man räkna på ena handens fingrar. Varför är det så då kan man undra? Det utalas....pengar! Garantierna som handlarna erbjuder är oftast rena skämtet där friskrivningsklausulerna finns både här och där. Om man skall köpa bil med en garanti så bör man definitivt granska vad som täcks av den noggrant.

GUP: Tycker nog att ditt pris inte är helt fel, att bara gå efter vad en handlare skulle begära är rena skämtet. Tror tyvärr, precis som ngr ovan, att det är den enorma mängd 523 som finns ute till försäljning som ställer till det samt att bilen tyvärr är ngt snålt utrustad. Avsaknandet av el-stolar, navigation, facelift, M-paket samt att det är den näst minsta rak 6:an gör tyvärr bilen oerhört svårsåld.

Hoppas ändå att du får ut ett hyfsat pris för den:)

Ett tips kan vara att putsa upp bilen till max (såg i och för sig fin ut men man kan alltifd putsa lite till:) putsa upp i motorrummet samt interiört och sedan lägga ut lite fler bilder, interiört samt exteriört. Lek med kameran och försök att hitta olilka snygga vinklar.

Lycka till:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kermit: Så du menar att privatsäljare inte fifflar?!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...visst är det "näst minsta motorn",men en oerhört mycket trevligare motor än 2-liters varianten(oavsett 150 eller den uppgraderade 170hk som då också finns på 2-liter,dessa känns "tunna" i jmf)..

Trevligare bil till de pengarna som många utbjuds till finns inte :)
Visst,konkurrerar ofta med 528:an, men det finns egentligen inget behov av den anser jag ;)
Då löper man hellre linan ut..dvs rensar börsen och handlar en 530 istället :)

Jaja...svårigheten med att sälja dessa beror ju annars på det många har skrivit redan>>>Massutbud bl.a.

Mvh Janne.
Är det denna eller? Länk Ta nya bilder det är inte tennisbanan som är till salu. Snygga detaljerade närbilder i bra belysning. Men viktigast av allt ta genast bort importkarusellen i början av annonsen!!! Sådant informerar du om vid kontakt. Ni förlorar kunder på detta... Stenhård marknad där annonser gallras bort i bråkdelen av en sekund!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Robert L: En motfråga: Tror du att merparten av bilhandlare är ärliga och seriösa när det gäller försäljning av bilar?

Jag har inte skrivit att jag inte tror att även privatpersoner eller "privatsäljare" manipulerar bilar, men betänk att det är mycket lättare för en bilhandlare som har kontakter att "justera" mätarställningar samt fixa till serviceböcker och serva upp bilen lite snyggt innan försäljning. Att man sen får en garanti på 3 månader eller kanske ngt mer, tja den kan man nog både ha och mista............

Power Mac: Precis min åsikt:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Janne T och GUP: Självklart menade jag inte att 523:ans 2,5 liters raksexa är tråkig. Min svärfar hade en sådan för ett par år sedan, årmodell 1996. Den var mycket skön att köra samt även ett bra klipp i motorn. Det är inte för inte som Bmw:s rak sexor vinner priser och anses vara av de bästa motorerna. Dock så finns det ju en viss skillnad när man går upp ngn litervolym. Har själv bara erfarenhet av just 523 sedan köpte jag och min sambo våran 540. Inte mycket slår V8:an när det gäller ljud samt urkraft, problemet blir den dag man skall byta bil. Alla andra bilar känns så sega i jämförelse..........Nä jag behåller nog den:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.