AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
941

Fråga om automatlåda på min 325

Kör min första automat sen några veckor och har en fundering. När man stannar vid tex rödljus, är det ok att bara stå på bromsen och ha D-läget i ? Den vill ju gärna dra lite på togång och om man bromsar då slits det inte mer? Ska man lägga i N istället ? Jag lutar lite åt att lådorna osv måste vara gjorda för att stå på D med broms i men tänkte ändå fråga.

Följdfråga: Hur länge ska man stå stilla innan det är motiverat att kliva ur D-läget?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är inga problem att ha D och broms i. Det är väl snarare så att du tröttnar innan det skulle vara någon fara för lådan. Bättre då att lägga i P istället för N så slipper du stå på bromsen (om du inte behöver "varna" andra med bromsljuset dvs). Du ska däremot inte hålla bilen stilla med hjälp av gasen i tex en uppförsbacke.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Vad är det för skillnad på P och N egentligen? Är det bara den skillnaden att hjulen "låser" sig i P? Kan man tex parkera i en svag backe bara med P eller måste man alltid ha parkeringsbroms i ?

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Du kan använda endast P i svaga backar, det är inget farligt för en automatlåda. Problemet är snarare att man alltid gör så istället för att använda handbromsen, varvid handbromsen kärvar ihop pga inaktivitet och så har man en massa jobb inför varje besiktning :)

Vad gäller din första fundering så är det faktiskt så att det sliter MER på lådan att lägga i och ur D-läget. eftersom det blir ett litet ryck varje gång i den alltid lite glappande drivlinan. Om du behåller D ilagd slipper du detta, och det sliter inte alls - du får en drageffekt som sliras bort i lådan, det är riktigt, men det rör sej om så små effekter att det inte spelar någon som helst roll. En enda gång har jag överhettat en automatlåda, men det var i 35-40 plusgrader i Los Angeles (och i en Ford), och jag krypkörde 1 km på 45 minuter i rusningstrafik. Då märkte jag att lådan blev lite ovillig att dra. Lade i N i några minuter så den fick svalna, sen funkade allt kanon igen.

/Magnus
Det låter ju bra. Tack för informationen. Verkar vara ett trevligt forum detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.