|
|
|
|---|---|
|
Har en 325i coupe aut. Igår när jag precis hade bytt olja i motorn, så skulle jag ut en liten sveng å testa nya oljan. Plötsligt när 3an kasade i så kändes det som att den hoppade direkt till en annan växel, och så tändes varningslampan till vxl.lådselektr. så jag stannade såklart direkt och stängde av bilen, startade sen igen, då funkade allt som det skulle och lampan var släckt. Efter en stund händer samma sak igen, jag upprepade proceduren, och sen dess har inget hänt. Tillägg: bilen ville inte växla ner när lampan var tänd. Någon som vet något ang. detta? | |
|
byt oljan i lådan... fanns ett inlägg med liknande problem... det löste sejj för honom genom att byta olja i automat lådan... det är iaf det billigaste sättet att börja på =) .. sen kan du ju koppla upp den på bmw's dator (diagnos testa) .. |
|
| Ok, tack. Hade tänkt och byta den också, men sen snackade jag med några racekillar, lr va man nu ska kalla dem, och dom sa att man helst inte ska byta oljan vxl.lådan, de sa att den kan börja kladda sen. Verkar som om det råder delade meningar ang. detta. ? | |
| Kan stämma, innan jag bytte olja i 525an läckte den inte ett dugg. Nu måste jag byta en gång varje år.. + kontroll av nivån i alla fall nån gång per år. Märkte det då det började lukta bränd olja efter att man pressat bilen hårt direkt efter första oljebytet. Men visst, är alltid fräsch olja i lådan numera och det känns ju tryggt=) | |
| Har kollat runt lite bland trådarna här, det verkar som om det är en hel del som har lite problem med sina aut.lådor. Och i de flesta svaren så rekomenderas de att byta oljan i vxl.lådan. Men jag är fortfarnade lite skeptisk till detta, jag ska ta och köra in till en näraliggande BMW-verkstad och kolla upp detta problem, kanske de vet man ska göra, men å andra sidan så vill de ju säkert bara tjäna pengar.... | |
| Hittade en artikel ang. problemet på "pelicanparts.com", är nu övertygad om att oljebyte i lådan är ett måste. Även om det inte finns några serviceintervaller på detta. Enligt författaren bör man byta olja+filter i vxl.lådan med jämna mellanrum ändå, då antingen för lite olja lr (om jag förstod det rätt), dålig olja kan orsaka problemet jag har. | |
|
Jag har exakt samma problem med min 325. Nån som vet vad det går på att be bmw byta oljan? OCh vilken olja ska man ha? |
|
| Tror det ligger på 2500-3000kr, om jag inte minns fel. Ring å kolla så får du exakt prisuppgift. De vet vilken olja där ska va. Men jag väljer nog och göra det hela själv, men man måste ha tillgång till billyft. | |
| Länk | |
| Tryck på länken ovan, så kan ni som är intresserade läsa om hur oljebyte i vxl.lådan ska gå till väga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.