|
|
|
|---|---|
|
VaD SKA MAN KOLLA UPP INNAN MAN HANDLAR EN 850 - 91 HAR DE NÅGRA DIREKTA BRISTER ELLER FEL? TACKSAM FÖR SVAR AV KUNNIGA 850 ENTUSIASTER. DIREKTÖR´N | |
|
Skulle satsa på en 840 istället, nästan ingen skillnad i prestanda men avsevärt billigare att laga om den pajar. Annars kan du kolla in Bilsport nr 1/2-00 där det finns en köpguide för 850. Länk |
|
|
Tja! 8-serien är sanslöst läcker, men bryr man sig det minsta om vad det kostar så talar verkligen ALLT för V8:an (dvs 840, kom -94)!!!!! För det första är det inte alltför ovanligt med motorelektroniskt trubbel vad gäller 12:an. systemet som ska få de två "motorhalvorna" att jobba ihop tex, det fallerar ibland och är inte billigt att fixa. Sedan har vi ju soppaförbrukningen, samt även det faktum att V8:an kräver betydligt mindre tillsyn, underhåll och service. Dessutom är faktiskt inte V12:an särskilt mycket snabbare än V8:an. Det om motorerna, nu om själva bilen. Eftersom stötdämparna är så pass avancerade kostar det 30-40 000:- att byta samtliga. Kolla dem alltså ordentligt! Ta en titt på bromsarna också, och framförallt skivorna. Bilen väger ju en del. Sist men definitivt inte minst; kolla upp mätarställning, servicebok och övrig dokumentation minutiöst noga! Hoppas jag inte har skrämt dig alltför rejält nu, det blev mycket på en gång :-). Men det är ju så att nogrannhet och tålamod är extra viktigt när man köper en bil av 8-seriens kaliber. Och när du hittat ett fint exemplar säger jag bara KÖP; ett läckrare åk får man leta efter! let the Best Machine Win! |
|
Anders Wängström |
Kolla allt!!! inte kul när det går sönder! O tro mig det gör det förr eller senare! Hitta en riktigt fin o betala lite mer i stället! Det var mitt tips! Snygg bil annars! |
|
Jag håller med moonflower i det mesta. Fast inte det om V8:an. :-) Det är ett underbart driv i V12:an. Å andra sidan har jag aldrig provat 840 med åttan. Bensinförbrukningen är måttlig. Ca 1,2 liter milen vid hyfsat hård blandad körning, enligt min erfarenhet. Kolla framför allt att motorn går med jämn gång. Samt att bakvagnen är ok. Släng i sportläget när du testar ditt exemplar och ge järnet på gaspedalen. Om det är de minsta vibrationer är det slitet. Inte ovanligt, på grund av det grymma vridet i motorn, och som sagt dyrt att reparera. Annars är det nog inte så mycket mer än på vilken bil som helst. Kolla allt och kom ihåg att reservdelar och servicekostnader är skyhöga. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.