|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu trycktestat min m60 motor och cylinder 1 och 5 var bra, 3% tryckbortfall på cyl.2, 4% på nr 3, 6% på 4:an och 5% på 6, 7 och 8. tryckbortfallet till vevhus ventilationen. Hur mycket kan anses som normalt slitage på en m60 motor? Är min motor i normalt skick eller slitnare än andras? Är det någon som gjort något liknande test på sin bil som man kan jämföra mot? n.e.j. | |
Paap Reeder |
Du menar att du gjort ett s.k "Leak-down"-test. Pyste det enbart till vevhuset? Inget till plenum eller avgassidan? Det jag läst mig till är att man bör ligga på ca 2% leak-down. Över 10% är ingen ide att laga och är det 20% tänder den inte på den cylindern. (Har litet osäker på siffrorna men de finns i ngn leak-down-tråd) Rent spontant tycker jag det är höga läckagevärden. Hur varm var motorn (ljummen?) eller är det kalla värden? MVH /// Paap R |
|
Jo precis leak-down var det jag gjorde :) Enligt mekanikern pyste det enbart till vevhuset inget till varken avgas, insug, vatten eller olja... Motorn var ljummen, mera åt kall än varm skulle jag tro. vad menar du med med plenum förresten? Och vad är det som är slitet? Han tyckte det var "normalt" slitage, men normalt för hur många mil? n.e.j. |
|
Paap Reeder |
Tabell över leakdown-resultat: 0% kan det i princip aldrig vara 1-5% mycket bra motor. Litet sliten. 5-15% helt OK 15-20/25% motorn börjar bli sliten >30% motorn i ”sluttampen” av sin karriär Hittade min tabell från 2003-12 när jag skrev min artikel. Min M70 ligger på ljummen - ca 30 grader Celsius - på 2-3 % rätt över alla tolv. Mitt inlägg ovan låg ganska mycket "fel" vad gäller värden. Minnet börjar bli som gamla Motronic-lock! MVH /// Paap R |
|
Vad bra! Då är alltså motorn i bra skick, nu blev jag glad:-) Thanks Paap R n.e.j. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Vad kostar ett sånt test för både V8 och V12? |
|
Jag fick betal 1000kr för mitt... Vet inte om det är ett bra eller dåligt pris. För v8 alltså n.e.j. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.