|
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Måste reda ut lite begrepp. Har sökt men är inte helt klar över vad som gäller med 4:3 eller 16:9skärmar och dyl. Vad innebär det med 4:3skärm, samt 16:9? Finns ju E28or helt utan skärm har jag sett. Därefter har jag sett 3st. Denna lilla: Länk Denna mellanstora: Länk Och sen den största: Länk (dock från E39, men samma som till E38) Om bilen man är spekulant på saknar skärm helt, går det att byta till den största "snabbt&enkelt"? Ang PDC: Om det saknas helt, finns det eftermonteringskit att sätta på fram&bak?(om ifall tjejen skall använda bilen...) Motoralt. Är det så att minst motor drar minst bensin? Alltså att en 735 drar mindre än 740 vid samma körsätt? Tacksam för svar. |
Scheckheft |
Hej Om bilen man är spekulant på saknar skärm helt, går det att byta till den största "snabbt&enkelt"? Svar: ja, det går men är dyrt och går inte snabbt och enkelt om du ska ha både TV och navifunktion. Dyrt även om du köper begagnat. Leta hellre en bil med TV/Navi. PDC: har sett såna kit på ebay. 735 drar obetydligt mindre än 740. Mvh Scheckheft |
|
Inte finns det väl mer än två typer av skärmar till e38/e39? 4:3 och 16:9. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
håller med scheckheft. Leta efter en bil med tv/navi. Letare att slälja den dag du ska bli av med den. Vad jag vet så finns det ingen skillnad på den som du skriver mellanstora och stora tv/navi. Den "mellanstora" som du kallar den är den största tv/nvai man kunde få, bara att den har 4:3 skärm och tillverkades fram till ett viss datum (01?). Den "stora" som du kallar har däremot 16:9 skärm och den är efterträdaren för den gamla som du kallar "mellanstora" med 4:3 skärm. Sen kan man efter montera från 4.3 till 16:9. Ju senare model av 4:3 dessto letare att byta. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Den lilla måste vara vanlig färddator utan skärm? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Den allra minsta displayen är bara till DSP om man har de men saknar navi. BMW CS #5139 |
|
|
Den "lilla" är ju mynthållaren på bilar utan navi. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
peter78w: Det är ganska stor skillnad på navigatorn som kom med den lilla skärmen (MKI/MKII) och den som kom med den stora skärmen (MKIII/MKIV). Wilhelm Svenselius |
|
|
E38B12 Japp mynthållare om varken har Navi eller DSP! BMW CS #5139 |
|
Scheckheft |
Hej För att krångla till det ytterliggare: även om du har 4:3 el 16:9 innebär det inte automatiskt att du har navigation. Och tvärtom, du har ingen bildskärm men kan ha navi: Länk From juni 2006 kom MkIII tillsammans med 16:9 skärmen förresten. Mvh Scheckheft |
|
Scheckheft: 2006!? Wilhelm Svenselius |
|
Scheckheft |
2001 Mvh Scheckheft |
|
Jag lyfter denna tråd med en kort fråga (som det säkert har svarats på tidigare - jag tycks inte hitta rätt med sökorden dock): Jag kikar på en bil med tv men utan navi. Allt går att eftermontera, men frågan är bara hur svårt och dyrt det är. Så min fråga är alltså hur svårt det är att eftermontera navi om jag har en 4:3 skärm? Låt säga att jag på samma gång vill byta till 16:9 - underlättar det möjligen? Bilen är E38 årsmodell 1999. |
|
|
Det är mycket enkelt att eftermontera navi på en bil med bara TV - jag har gjort det på min som var förberedd för Mk1 och monterat en Mk3. Navi-enheten, en gps-antenn, en adapterkabelsats från BMW och en eftermiddag är vad som behövs och så var det klart. Byte av skärm till 16:9 är en separat historia och orelaterat till navin. Enda krånglet är att TV-modulen måste bytas eller ännu bättre, tas bort och säljas, för att få 16:9 bild om det var var 4:3 först. Mk3/Mk4 kan prata med en 16:9 skärm från fabrik. TV-modulen för Mk1 är dock inte kompatibel med Mk2-4 och måste bytas eller tas bort. Så man kan ha bil med skärm (i antingen 4:3 eller 16:9) och bara navi, bara TV eller en kombination av båda två och det är enkelt att byta mellan dessa konfigurationer. Mvh Björn |
|
|
Att byta skärm till 16:9 är inte svårt, och att byta TV-modul är en barnlek. Se mektipset här på AP. Wilhelm Svenselius |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Kollade för skojs skull. BMW skulle ha runt 37tusen för ALLT monterat o klart. 16:9skärmen med tv o navi. Från att endast ha DSPskärmen(dvs inget). |
|
Jag gör'et för hälften! Mvh Björn |
|
| Tack för snabba och bra svar - som vanligt skall kanske tilläggas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.