AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
976

försäkringsärende - komplicerad situation...

al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Jag blev i somras påkörd och färgen på min bil är inte original. Jag har helförsäkring, vilket egentligen inte borde spela någon roll för det är motparten, eller rättare sagt motpartens försäkringsbolag som ska ta alla kostnader.
Men saken till den är att jag pratade med lackfirman som håller på och gör prover innan de kan måla bilen, men då pratade vi om att det kan/blir lite omkostnader osv och han nämnde då att försäkringsbolagen täcker mer sånt som är "original". Men det borde väl inte spela någon roll va, för det är ju ändå trots allt MOTPARTEN som har kört in i mig, och kan/vill inte hans förs.bolag pynta alla kostnader, då ska ju i så fall motparten själv betala detta, eller i alla fall resterande belopp. Ska man vara tvungen och gå till domstol med detta då eller, och har man någon chans då? För det är ju trots allt jag själv som är offret i denna situation, kan ju aldrig vara så att jag själv ska tvingas betala något? Kan tilläggas också att motparten inte ens kollade bakåt(vred huvudet bakåt) när han backade vilket borde vara ett rätt starkt bevis vid en ev domstol?
Det låter väldigt märkligt om färgen skulle vara ett problem. Såvida du inte har någon extrem effektlack, förstås...? Jag menar, hur skulle det isåfall funka för Individual-lackade bilar?
al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
ja men problemet är vad jag förstod från lackerarn: Att förs.bolagen ersätter vanligen "originalfärgen" på bilen, sen om det är en specialfärg, vilket den här är så kan det bli problem sa han. Men man tycker ju att det inte borde va någe problem för mig i och me att motparten har vållat allt detta. Alltså borde hans förs.bolag betala så mycket som de e villiga, o resterande kostnaden borde ju i så fall han själv ta oavsett vad för förs.form han har. För som jag skrev så var han väldigt oaktsam när han backade, och det borde väga rätt bra i en ev. tvist i domstol lr liknande...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med dig alig. Motpartens bolag bör ta hela din kostnad. Och kräva sin försäkringstagare på ev merkostnad. Borde ju inte vara ditt problem att få bilen återställd.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Borde ju absolut inte bli något problem iom att det är motpartens försäkringsbolaget som ska betala, dom får välvara glada att han inte smällde ex en Enzo ;-)

Tror heller inte att dom kommer att kräva honom på någonting extra utan du är ju försäkrad mot vad du än råkar smälla/köra på.. Det blir ju inte dyrare för dig som försäkringstagare om du råkar köra på någon ovanlig
sportbil jämfört med en Volvo 140 från 73´ ..

Mvh Jimmy
al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
nej precis jag menar det. Det kanske hade varit skillnad om jag själv hade vållat skadan så jag själv var tvungen att betala för mina skador och teckna ev någon tilläggsförsäkring som ska täcka detta men nu är ju inte så fallet.
Motparten har vållat detta och då ska ju denne/dennes förs.bolag stå för kostnaderna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.