AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.073

Värdering, M3 -95

Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Hej,

Hösten börjar närma sig och jag funderar på huruvida jag ska sälja eller behålla min sportkärra. Under alla omständigheter behöver jag hjälp med värderingen.

Jag har en SV-SÅLD M3 -95 Coupe Individual, cosmossvartmetallic med saffransfärgad skinnklädsel, lack och klädsel är i absolut toppskick. Bilen har rullat 10.400 helt dokumenterade mil, endast på sommaren, och är alltid servad helt enligt rekommendationer och indikatorer. Ingen rost, inga skavanker, motorn går alldeles utmärkt.

Bland utrustningen märks:
-18-fälgar (vet ej fabrikat) med bra däck
-Klima
-Lilla datorn (vad fan ska man mäta bränsleförbrukning för, bara deprimerande ändå ju...)
-CD med liten baslåda, mkt bra ljud, tar inte jättemkt plats.
-Sportavgassystem, skönt men diskret ljud
-Farthållare
-Chip + KN-filter monterat förra året av GA's i Linköping, mkt professionella. (Finns intyg på bromsbänktest, ger 316 hk)
-Fjäderbensstag

Precis varenda lampa, givare och elektrisk detalj fungerar på bilen och den ser klockren ut i motorn. Nyservard (olja+filter), skattad till juni.

Vad tror ni vore ett realistiskt pris med tanke på skick, ursprung och underhåll? Det finns ju inte många ex kvar i det här skicket?

Bilpriser säger 92-100 tusen vid privatköp. Om bilen är i superbra skick tror jag du kan få mer än så. Om bilen hade varit helt original (M3-fälgar och utan Chip, KN-filter, sportsystem & fjäderbenstag) med gula blinkers så hade du suttit på en riktig pärla och troligen fått ut ännu mer pengar för den.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Gäller att hitta rätt köpare! och de är inte lätt ;)
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Jag är ju något partisk men byt ut alla eftermarknadsprylar mot originalgrejer precis som 3D Pinball säger, då kommer du få ett helt annat klientel som spekulanter med en helt annan köpstyrka.

18" No-name fälgar är inte direkt nåt plus när du annonserar en M3 tror jag. Inte heller Chip och sportfilter eftersom det förknippas med buskörning (säger inte att du gjort det men det är så folk kommer uppfatta det). Baslådan hade jag också plockat ut innan försäljning.

Nu har du inte specifierat antal ägare m.m. men jag skulle uppskatta att 95-100 kkr är ett rimligt utgångspris för bilen i det skick den befinner sig i nu. Försäljningspris kanske 90-95. Fixar du allt original så kan du nog räkna med 10-15 kkr till.

MEN som M-entusiast kan jag inte råda dig till något annat än att behålla bilen, återställa den till 100% original, med orange blinkers givetvis som det ska vara på 95:orna om du inte redan har det :), därefter ta massor med bilder och lägga upp här på forumet så även vi andra får njuta lite M/individual-kultur! :)

Jag lever i (van?)föreställningen att M3 E36 i originalskick kommer bli en klassiker när vraken sållats bort.

Och sist men inte minst välkommen till forumet!
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Tack för era inlägg, grabbar. När jag köpte bilen i våras fick jag ge 109, men då hade den å andra sidan bara rullat 8.700 och var helt nyskattad, så min förhoppning är att kunna prångla ut nåt liknande. Jag är inte i ekonomiskt läge att jag bryr mig så värst om några lappar hit eller dit, allra helst vill man ju ha en vettig köpare. Finns inget värre än alla jävla puckon som ringer och vill byta mot pizzaugnar och betala med kontanter i en sopsäck. Får jag inte mer än 90 lax kan jag lika gärna ha den kvar hemma i garaget.

Har mailat bilder till er så får ni döma själva vad ni tycker. Momo-knoppen i aluminium är såklart borta och ligger och vrider sig i helvetet just nu.

Den här kärran är snabbare än min 3.2 som jag hade, tycker det är skönt med femväxlad låda fast visst är det skönt med en sexa att peta i på motorväg. Men ska man ligga och köra där kan man väl skaffa en 540, eller?

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Peter: Svarade på ditt mail! Grymt fräsch bil! Du kan få mer än 90 för den men jag tycker att du ska behålla den ändå. Som du säger är 3,0:ans karaktär väldigt trevlig, kan tänka mig att den är annu bättre med 316 bänkhästar.. :)

MVH
Pe
43
Peter Sibner
E46 M3 Cab SMGII -04
E39 525 M Touring -03
Ja, den blir mycket piggare ur startgroparna, går ruskigt fint även på låga varv. Det bästa med chippet är att förbrukningen håller sig på en högst vettig nivå. Filtret ger ett skönt ljud, tycker jag.

Att klädseln känns som splitter ny är ändå det viktigaste. En bils insida säger mycket om dess skick i övrigt, anser jag.

Och sen, hellre fin bil med många stolta ägare, än en skräphög som körts av samme okunnige blådåre i alla år. Om ni anar hur många jävla grusvägslik jag tittade på innan jag hittade denna.

Svensksålda M3or växer ju inte på träd heller..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.