|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
M34ever Blir inte den jobbig att köra med på vintern?polaren tycker att det bara spinner sönder. Verkar va en go bil annars.va blir försäkring på en sån? Håller resten av drivlinan?hade varit fint med en sosse conteiner:-) M3:an va grymt rolig men bor man själv på landet i eget hus å inte tjänar så bra blir det inte hållbart med försäkringen på bmw:n:-( kärlek går att få för pengar.... |
|
|
Pontus s BMW kvalitet vet jag inte riktigt om jag håller helt med om in 39a har redan en mängd kostsamma o nog så irreterande fel med tanke på att det ska var en premiumbil. Pickselfel Rost Stereo Inget bilmärke är felfritt personligen har jag aldrig haft strul med Volvo däremot hade även min föra e46 04 en rad fel som jag aldrig har upplevt med nyare volvo? Treje Vinterkörning med fwd är väl inget större problem precis men det klart vill man spinna så går ju det:-) Drivlinan är väl inget större problem på 850 helförsäkring med x-tra allt går på typ 6000:- året Micke |
|
| FRIFART- visst går det att riktigt bra sprut i en volvo sugis men det är dyrt.. bmw har riktigt starka motorer och kostar desto mer än volvo så där ligger nog lite av grejen,, hade volvo byggt en grym sugis så hade bilen kostat därefter och det ligger nog inte riktigt i deras intresse... bmw är ju mer status givetvis men det jag försöker poängtera är att fan visst är volvo bilarna luriga att möta på motorvägen då alla 850is och dessa har något autotechfix under huven och visst gör det bilarna potenta, men om dem sen håller sig kvar på vägen är ju en annan sak:) men vi ska inte prata om bmw som någon gudabil,, iaf inte just nu när min koppling är CP på min m3a..haha | |
| Pontus s- att du har kört ALLA volvos premium bilar är imponerande! Och tur är väl att du inte är testförare och skriver krönikor i biltidningar om nya volvo bilar för då hade inte någon köpt dem enligt dina åsikter. kolla bara på USA marknaden där volvo ligger riktigt bra till och där bor ju en aning mer folk... sen har ju bmw alltid varit lite mer sportigare märke, och volvo lite mer funktionsdugligt och tryggt med billiga reparationer och bra bil för pengarna.. fast det kanske du har missat...? | |
|
Tobbititt:Volvo = billiga reperationer då äger du inte en volvo av senare snitt verkar det som Bmw är ju rena julafton att serva jämfört med tex en V70 med större motor.....Komfort har Volvo även säkerhetkänsla när man kör dem tryggt helt enkelt men billiga att äga kan du glömma. Var nu lite ekonomiska och köp er en Bmw :-) Mpower |
|
|
Tobbitutt Ja oj d hade ja missat helt!! |
|
|
Jag trodde att detta forumet skulle handla om BMW... \m/ |
|
|
billiga repationer på en volvo!!!!!! en 740 kanske men fan inte lite nyare. Toyota!thats the shit om det ska va billigt. kärlek går att få för pengar.... |
|
|
Har en s60 T om jag jämför me min 523 så är volvon rena julafton i reparationer. Har int ealls haft så många fel på volvon, bara batteriet som pajjat o gassjpjället men det fick ja bytt på garantin. Fel på min 523 är abs givare o kamaxelgivare. Båda ä lika roliga att köra, vill man speed så tar ja volvon, vill ja spinna på snö så ör bmw oslagbart. + att kvalitetkänslan är bättre på Bmw. Volvo försäkringen är klart bäst. full försäkring + allt lull lull går på 8600 hel år. På Bmw ska vi inte snacka om ens o då har jag IF |
|
|
Det är verkstadskostnaderna som är högre på Volvo än på BMW, reservdelarna har nog numera en jämn nivå med varandra. Jag kan faktiskt tänka mig att volvo's prylar kan vara dyrare. Verkar vara så med Volvo att desto nyare modell desto dyrare att laga både vad det gäller reservdelar och verstadskostnader. Volvo är ju allmänt mer lättmekade (kanske inte de nyare) vilket gör att hemmapularen kan enkelt byta ut och fixa med bilarna. Dessutom finns reservdelar både nya och gamla överallt, det är ju en svensk bil i Sverige. Servicekostnader och kamremsbyten mm har länge varit dyrare på Volvo än på BMW. Att volvosar verkar hålla bättre tror jag inte på, de är robustare med en mer "ruffig" inredning med mer betoning på bruksslitstyrka en design och fint materilaval där sömmar, lister mm sitter rakare och har bättre passform. I vanlig ordning sätter jag en slant på att volvo bilar går generellt betydligt snällare än BMW. Alla volvosar har inte turbomotorer, men jag har då upplevt många, många ynglingar som racat och kört hårt med sina turbovolvosar genom åren 850, V70, 240, V60, V40 och alltid har det varit problem med lite olika saker, såfort de börjar fresta på bilarna. BMWs akilleshäl är den fina avstämnda komforten som kräver många gummibussningar där konkurrenterna inte har det, lättmetallstopp som är känsliga mot övervarvning, kallstarter med högt varvtal osv. Mycket elektronik på "lyxig" bil har lättare chans till att något felar osv. Betänk en lite tyngre BMW med stor motor som körts hårt och ägaren struntat i service samt andra aspekter, helt normalt att grejorna snabbt tar slut. Jag kan bara själv säga att 535an som jag kör har gått normalhårt, körd bara 1300mil/år i snitt sedan ny. Det enda som är bytt i motorn förutom service sedan ny är vacumslangar, termostat, kylare, 3 x batteri. Detta på 25000+ mil = Hållbarhet. Den 318 jag också körs väldigt lungt, det som har bytits i motorn sedan ny är vattenpump, 4 x kamremmar, 2x batteri, oljetrycksgivare, oljetrågspackning, kretskort, säkringar. Detta på 21700mil= helt okej. Både dessa vagnar har haft en tidigare ägare som jag pratat med för att kunna verifiera historiken. Båda vagnarna går perfekt i motorerna, något som verkstäderna också har påtalat, 318en läcker tyvärr lite olja annars ingenting med motorn. Min 323a är en annan historia men har faktiskt rent motormässigt aldrig varit renoverad, trots nästintill 35000mil. Den tar massor av allting, olja, vatten, bromsvätska osv. Men bilen går tyst och fint i motorn och drar på alla varvtal, trots oljerök och en massa andra problem. Eftersom BMW är utsatta för mer "skit" i samhället än en vanlig "tråkig" bruksbil som tex högre, vandalisering, stöld, hårdkörning, mm så anser jag att man smutskastar dem mer än de förtjänar. Dock håller jag med om att rostproblemen är totalt katastrofala. BMW är inte sämst men milsvida ifrån var de borde ligga med tanke på de andra kvaliteterna, så rosten är en mycket stor brist. Här är volvo definitivt bättre och har väl nästan alltid varit, enda argumentet för mig att köpa Volvo. |
|
|
Oggyone: precis som Frifart skrev så menar jag när du lämnar in din Bil på service så kostar det pengar mer än man kan förvänta sig av en Svensson bil som alla SKA ha råd med, men tyvärr så kostar det tex kamremsbyte är svinit dyrt som tur är görs inte det så ofta. Jag har hört det tillräckligt många ggr för att tro på att det har blivit dyrt att äga Volvo. Söker man en bil med komfort och säkerhet inbakad i hyffsad image så är volvo kanon bara man kan betala för det vilket många företag kan tex. BMW då?Det vet många här inne vad det innebär och vad man får när köper sig en Bmw. Generellt sätt så tror jag att servickostnader är ganska lika mellan en S60 2,4/2,5 t & t5 som en 325,330 då efter den fria servicen men då får man en bil laddad med senaste tekniken inom det mesta när du köper Bmw och hade det inte gått att chipa, trimma en volvo som det går idag så hade många effekt glada människor inte valt volvo för så bra är dem inte om man ser till vad det kostar att äga och vad man får. Tex Audi och Bmw tas fram i ett land där det är stenhård konkurens bland bilfabrikaterna vilket visar sig med teknik och kvalite även får dem till mervärdet att ge ägaren ett smile :-) då och då ! Mpower |
|
|
Kan tillägga att min S60, med betydligt mer trim än steg 3, inte knotade en enda gång på 4000 hårda mil (två somrar och en vinter) trots att inget var förstärkt i motor och transmission. Det ÄR bra hållbarhet även på nya Volvobilar och inte bara min. Jag hoppas och tror att M3an klarar samma hårda behandling....under förutsättning att jag byter till en bra olja var 750:e mil och ser till att den är varm innan jag gasar. Dock återstår det att se... Flåklypa |
|
|
Intressant och rolig läsning. Båda lägren visar upp både kunskap och en viss envishet. Lättaste är väl att ta ut respektive bil till nordslingan, där får bilarnas kvaliteer bekänna färg. Sedan det här med trim hit eller dit är ngt ointressant då man kan få en gammal VW bubbla att piska skiten ur en ferrari :). |
|
|
Äger en e39 530 02a med 8900mil bilen har rost, pickselfel, samt en radio ur fuktion. Min förra e46 04a hade samma typ av fel rost, och trasig cd redan efter 6000mil Kör på vintern en Trimmat 850R 96a med 9700 mil på mätaren och ända felet på den är att innerbelysningen krånglar lite ibland. Har haft massor med trimmade volvosar och de har aldrig orskat mig några fel trots detta. Alla bilar har fel o brister och inga bilar är bäst på allt. Allt handlar om prioteringar, pristige, behov mm vilken bil man väljer eller ägar. Min hittils bästa bil var en Allroad 2,7 men den frog lika mkt. soppa som min e36+e39 tillsammans. |
|
| Hur ska T5a ha nagan chans nar den inte ens har en chans mot en 325 e36 som ar chippad? | |
|
Ja du, chippa S40 T5:an så blir 330:in definitivt ifrånkörd... /J |
|
| FRIFART:s analys av läget tycker jag var riktigt bra. BMW är en sofistikerad bil vilket gör den relativt känslig för underhåll och dessutom är ägarna mer kräsna än t ex snittvolvoägaren. Rätt underhållen är BMW en mycket hållbar bil, utom förstås rosten där ju VOlvo är klart bättre. | |
|
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men fram till sidan 4 så diskuteras det fortfarande att volvos T6-motor är en sexa med fulltrycksturbo. Att det är en rakställd sexa stämmer men sedan är det faktiskt en dubbelturbo. Mest för kännedom. |
|
|
Det bästa vore väl en ny XC70 med dragkrok på garageuppfarten och en M3 CSL i garaget, så kan ni sluta bråka..... ;) Båda två har sina ljuspunkter. /L |
|
|
Man kan också utrycka det så här: Volvo är bilen man behöver, och BMW är bilen man vill ha. ;) /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.