|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
| willew, t6 betyder sexa med högtrycksturbo | |
|
vem bryr sig hur en volvo går???den e ju super ful!! körde mot en 300hk t4 med m3:an han fick spö hela vägen från 90 till 270 m3:an kostar 995kr i månaden på mig å det e värt varenda öre. kärlek går att få för pengar.... |
|
Diva |
Vilken m3a då För va ja vet så spöade en t4 me 300 hästar skiten ur m3an |
Gemini__ |
Tvivlar starkt på att en T4 med ärliga 300hk får stryk av en M3 E36 3.0l i det intervall du nämner. Mvh: Thomas |
|
för att???det va vad han sa att det va.kan ha varit rent skryt.skit samma. vill inte ha en t4 om den så har 700hk.svin ful. kärlek går att få för pengar.... |
|
Gemini__ |
Jo, jag har förstått att du tycker de är fula. Det är rätt irrelevant i sammanhanget. Har kommit i kontakt med en del trimmade S40:s, vet ung. vad de går för. Därför tyckte jag det lät konstigt att du skulle ha dragit en 300hk T4 med din 3.0:a. Men om så var fallet är det bara skoj för din del... Mvh: Thomas |
|
Asså vill inte röra om nåt här men, 300hk får framhjulen att spinna ganska rejältutan antispinn. Så en rätt kass start för t4an kan tänkas, däremot brukar hur som helst trimmade t4or vara riktigt vassa. /// Bimmarkomanen |
|
| var den S40 T5 orginal? | |
| i filmen mot 330?? | |
| tycker nog att en s40 med 300 hk borde plocka en m3...gjorde det själv i en gammal 9000...å då va de en m3:a med 321 hk....så man kan väll säga att saab eats bmw =) | |
|
En chippad s40 t5 awd är inget under av snabbhet i högre farter då awd sinkar och stjäl kraft. De behöver ca 30 sek för att komma upp i 200 Länk men awd gör att de är desto snabbare iväg från startblocken - vilket filmen tydligt visade. T4 -99 |
|
Diva |
Bara för att du inte vill ha en T4 o du tycker den är ful betyder det inte att den inte är snabb En s40 T4 är galet snatt närden har 300 hästar. En e36 m3 har då ingen chans vare sig den är i bra skick eller inte. Ja BMW:n är mkt snyggare det tycker jag oxå men bar aför att man är galen i bmw så behöver den inte vare bäst på allt |
| Håller med dig Diva....enligt dem är en 316i snabbare än en T4 med 300 hk...=)=)=) | |
|
Lägg ner snacket "dem" vem dem?? en m3 3.0 har bra chans mot en t4a på 300hk, 14hk skillnad är inte så mycket. Som sagt t4an går jävligt bra trimmad men d gäller o få ner all den kraft och få en bra start med de spinnande framhjulen och d e väldigt svårt. /// Bimmarkomanen |
|
|
Om vi säger såhär 300hk är alltid 300hk oavsett motortyp! En turbomotor är en motor vars styrka ligger i segdragning på höga växlar vilket en sugmotor av naturliga skäl inte kan konkurrera med, men toppeffekt är en annan sak, här kommer vridmoment vara mindre intressant. Kör man alltså race från stillastående och lyckas hålla sig på höga varvtal på varje växel med en sugmotor som BMW M3 3.0 mfl har ska endast (vikt) och luftmotstånd samt rullmotstånd ha betydelse och är dessa jämnbördiga för Volvo S40 T4 (300hk) ska bägge bilarna gå likvärdigt. Eftersom BMW har en "F1 maskin" jämfört med Volvon och alltså kan dra mycket längre på växlarna är jag tvärsäker på att Volvon får se sig slagen och ifrånkörd speciellt när det går över 200km/h. Men Volvon kan kontra med lågt luftmotstånd, då BMWns äldre design förmodligen kommer att sinka. Om jag får spekulera så tror jag att körning från ca 50km/h och uppåt 120-140km/h är Volvon's starkaste sida och kan säkerligen lämna M3 3.0 bakom sig. Detta är ett hastighetsregister man ofta ser då folk racar i stan, vilket också ger S40 T4 ett bättre läge. Jag vet själv att detta register är svårslaget för en sugmotorbil med likvärdig effekt, varesig en turbobil är chippad eller inte. Tex mina kompisar körde mot varandra, fast från 50km/h till 180km/h, M3 3,2 vs SAAB 9000Aero, 321hk ca1540kg vs 225hk ca1550kg. Slutresultatet blev ca 10m försprång vid 180km/h för M3an, inte mycket! men då ska man tänka att SAABen låg bakom större delen av tiden och utnyttjade slipstream vilket bevisligen ger mycket gratis. Sida vid sida hela loppet hade kunnat resultera i någonting helt annat, kanske 50m försprång för M3an? |
|
|
Jag tror enkelt en 300hk/400nm+ t4 spöa en 3,0l m3 tyvärr En s40 väger drygt 1300kg samt har bättre luftmotstånd det är bara 0-100 från stillastående m3an har en chans typ uppe i fart är det kört där går en t4 ruskigt bra jag vet har haft en själv med autotech steg-3++ Micke |
|
Diva |
Jo jag vet en 316 är ju så snabb o så bäst håller med dig :-p Jag har haft en T4 och jag vet att den drar m3:an Jag säger inte att det swichar förbi den hur lätt som hellst men m3 e36 har ingen chans, så är det "tyvärr" Det är inga problem att få ner 300 T4 hästar på marken.Folk verkar tro att det är omöjligt då dom hör från vänners vänners bekanta osv. Självklart när man trimmat tex T4 så investerar man i nya fälgar däck dämpare med mera. |
|
Jag hade personligen 2*fjäderbensstag H&R samt justerbara gula koni runt om på min t4 och inte hade jag nämdvärt stora problem att få ner effekten inte. Och dessa tendenser har jag bara upplevt med s/v40 aldrig med S60/850 som jag har kört mkt. Har idag en 850R med drygt 300hk och det spinner då inte särskild mkt. Här verkar alla "bmw freaks" tro att alla framhjulsdrivna bilar bara spinner och aldrig får ner effekten i backen dessutom kan ju det oxå vara lite kul ibland:-) |
|
|
Har själv haft en s40 2.0t (original) d e ingen t4a och speciellt inte en trimmad sådan, kan säga att det styrker vad jag sa ovan genom det här nu. Hade som sagt rejält med spinn från stillastående och det MED BARA 163hk, två av mina kompisar har t4or så jag vet nog, så sluta säga nåt annat för det e så att det kan va väldigt svårt utan mycket spinn på en t4a me 300hk och det vet de flesta. PS. Börjar bli riktigt less på alla människor som kommer här och bråkar så fort en bmw ägare nämner volvo vid bmw-jämförelser, då ska ni alltid anklaga de för att ha övertro om sina 316, 325 eller tom m3or. Ett råd - skaffa bmw, håll er till den och njut, annars väx upp för guds skill! /// Bimmarkomanen |
|
|
Hmmm... Hela den här tråden är ju värsta längdpissartävlingen =) Undrar vem som vinner diskussionen? /ElakaKatten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.