AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.264

Lackera listen på ratten , 02 m ratt...

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Hejsan

Har en ratt på bilen tror det är en m-ratt..kom ut år 2002, sitter på en bmw 525i,,,,på ratten så sitter det en plastbit på halva ratten,,,och den är färgad i matt svart, nedan till så liknar det 2 stolpar med 1 cm mellan rum...vanligtvis på andra bilar så brukar den vara lackerad till silver som resterande listerna inne i kupe rummet...och eftersom jag har silver lister så vill jag gärna lackera den också,..så min fråga är hur lossar jag på den !?

finns 2 skruvar på nedre sidan bakom ratten, torx, är det endast dessa 2 som skall skruvas loss ?!

BMW - Bil Med Wingar
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Det är lite mer än så du måste göra. T.ex. så måste airbagen lyftas ur men det är hyffsat enkelt om man följer denna guide Länk och tar det lugnt. Obs! Glöm ej att koppla ur batteriet!

Hade jag varit dig så hade jag köpt en ny original silvrig täck-kåpa hos BMW för bästa resultat.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Vad kostar ett sådant !? samt kanske bäst att lämna in bilen då...men tar man hål på hålen bakom airbagen !?

BMW - Bil Med Wingar
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är redan "hål" eller mer exakt en slits så att det går att sticka in en platt skruvmejsel. Sen kan det vara lite "tricky" att hitta rätt ställe att trycka på men efter några försök så brukar man lära sig.

En BMW-mekaniker ska absolut inte behöva mer än en halvtimme för att montera bort airbagen, skruva loss plastdetaljerna och sära på dessa och ersätta med den nya och sedan montera ihop allt. Bara att kolla med en verkstad för ett prisförslag.

Personligen tycker jag den svarta dubbelekern är snyggare än den silverfärgade men det är jag det...

Jag hade hellre lagt pengar på att byta till en M-sportratt för ratten du har är med all säkerhet bara den vanliga sportratten. M-ratten är betydligt tjockare och är ett riktigt lyft jämfört med sportratten som jag tycker är för tunn...M-ratten har en enkel täckplatta i stället för de två ekrar du har i dag.

___
//Ulf
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Ja men det kostar att köpa ny ratt samt min ratt är relativ ny,,så det är onödigt att byta ratt...håller med om att M-ratt är tjockare , men tycker det är inte nödvändigt just nu , och det är snyggt med den silver panelen på ratten tycker jag...

BMW - Bil Med Wingar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.