|
|
|
|---|---|
|
Hur funkar detta med startspärr med automat? Jag har 11 volt till starten och startsolenoiden matas med 9 volt när man vrider på nyckeln, ändå händer ingenting. Jag har 3 st anslutningar på starten, 1 - 30+ konstantström 2 - startsolenoid 3 - liten extra jord Hur funkar detta med att det inte går att köra startmotorn om inte automatlådan står i Parkeringsläge? | |
| hejsan , prova med att sätta en skruvmejsel mellan plusen och jorden finns två skruvar på startmotorn i frammkant, det kan slå nån gnista men inget att oroa över sig , då märker du ifall startmotorn går igång , gör den det så är det antagligen inget fel på den, övrigt fel kan jag tuvärr ej hjälpa dig med. men prova det är en bra lösning! | |
|
starten funkar, fast jag provade den innan jag satte dit den så det kan kanske vara jordknas |
|
|
Ingen som vet om det krävs ngn svänghjulsgivare elle rliknande som jag kommit åt? Har bytt topp, ställt in dieselpump mm under en halvårsperiod |
|
| Du kan ha dålig kontakt i startspärren..vet faktiskt inte var kontakten sitter på en TDS jag har manuell men den brukar sitta vid växelspaken på många bilar...har du provat att samtidigt röra på växelspaken lite samtidigt som du vrider på nyckeln..på min förra bil så fick jag bygla den kontakten ibland för den stal spänning så det bara klickade i startmotorn | |
|
Nu har jag bråkat mer med startmotorn... Efter att ha konstaterat att den får signal till solenoiden när lådan är i neutral eller parkering och inte när lådan är i Drive så tror jag att den kontakten är ok. Iofs så får solenoiden bara 9 volt när batteriet ger 11 volt till stora kontakten på starten. Jag kopplade en extra jordkabel direkt från fjäderbenstornet till starten och då slår starten till men går inte runt, samtidigt så brände den höljet till 10^2 kabeln som jag använde som extra jord. |
|
|
Jag har haft lite trubbel med att starta min 525 tds,nyckeln vill inte gå att vrida så lätt till startläge,kan ibland hålla den i"botten" o den startar inte ändå,MEN, jag la märke till att om jag tog med andra handen o la i backen o sen tebax till neutral igen så startade den!! Konstigt tyckte jag,men jag trodde aldrig att det skulle vara någon startspärr i växelspaken.Stämmer det verkligen att så är fallet? HBK |
|
| Ja det finns startspärr på alla bilar med automat det måste det finnas, det kollas även vid besiktning att den fungerar ombes om den går att starta med växel ilagd | |
|
solenoiden får ej ström om inte lådan är i parkering eller neutral läge problemet för mig är att få starten att snurra, inte få ström fram till solenoiden |
|
|
har ett liknande problem med min tds -93, starten gick "segt" inte på full snurr, så jag bytte batteri efter en tidigare erfarenhet, resultatet blev bättre , MEN plötsligt tvärslocknade startmotorn helt....starten ska vara relativt nybytt , coh den SER helt ny ut...nån som vet svaret??? Dragon... |
|
|
i mitt fall var det ett kol i startmotorn som hade hade hoppat lös och kortslöt samt hindrade starten från att gå runt. Så går det när man köper nyrenoverade startmotorer på internet... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.