AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.035

Stötdämparbyte på gång eller?

ra
38
racoon
316i 1995
När jag kör upp för exvis en trottoarkant, över järnvägsspår etc så slår det till ungefär som om jag skulle ha lågt lufttryck (som om fälgen skulle slå i). Så är dock inte fallet så nu undrar jag om det kan vara stötdämparen som är dålig/slut eller om det kan vara ngt annat. Tacksam för svar och även tips om prisvärda stötdämpare om ni tror att det är felet.

ra
38
racoon
316i 1995
Skall tilläggas att det är fram

Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Detta är även jag intresserad av.
Kan det vara något som är slut i fram? något som sitter uppe i tornet eller nere vi fjäderbenet?

Min låter lika dant i fram. låter som det slår igenom stenhårt..

Mvh Erik

Visa användare
128
WB_M5
E30 325im -88
Glömde säga att jag har en 325 E30 -88.

Mvh Erik
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Har även samma symtom på min -90 E30 318is
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Dåliga spindelleder kan nog ge dessa symtom. Min bil kändes kostig när man åkte över farthinder etc. Det var så en VÄLDIGT glapp spindelled, som kunde glappa ca 1-2cm. Det kändes just som fjäder/dämpare satt löst uppe i tornet.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Med största sannolikhet är det dämparna som behöver bytas. Byt stötdämparlagren i tornen på en gång när du ändå river ner dom. Alternativt börjar du med att känna på krängningshämmarna om det kan vara de som för oljudet. har du tur är det dom.
ra
38
racoon
316i 1995
Är det svårt att byta detta eller kan man fixa det själv med en gnutta sunt förnuft??
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Krängninshämmare är relativt enkla att byta och proceduren finns under mektipsen här på Autopower. DÄmpare fram är inte heller det särskillt svårt att byta om man har tillgång till ett par fjäderspännare. Räkna med 4 timmar i arbetsåtgång för båda sidor. Men särskilt svårt är det egentligen inte.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om det "klonkar" när du kör över ojämnheter i låg hastighet (upptill och runt 30km/h) så är det med största sannolikhet pendelstagen (krängningshämmarstagen) som spökar. kostar inte många kronor (runt 800) och byts lätt på ca 30-40 minuter.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.