|
|
|
|---|---|
|
finns det nått sätt att räkna ut hur stor eller liten ic som man kan montera till en motor en för stor gör ju att bilen får senare respons resp för liten kan inte kyla effekten | |
| Blir intresserad. Vad menas med senare respons? Trodde man inte kunde ha för stor IC annat än fysiskt. | |
|
Tumregel. Kör så stor IC du kan ha. Responsen påverkas inte speciellt i jämförelse med turbovalet. Flåklypa |
|
|
flåklypa, allt är ju relativt en lastbilsic som jag har med måtten 80cm hög 10cm djup och 1meter bred med 3tums anslutningar kanske inte är så lämplig på en motor med liten turbo då det tar längre tid att få upp laddtrycket i ic men det säger ju sig självt. likväl att ha en stor turbo ala garret t45 med en liten ic typ saab 900 som inte klarar av att kyla tillräckligt mycket är en nackdel har man smala rör med en liten ic så tar ju uppfyllnaden mindre tid att uppnå och vice versa jo responsen påverkas, tro mig,hehe därför undrade jag om det fanns något program att räkna ut detta på så man slipper att hålla på med egen erfarenhet och tid men jag kan ju ha fel! |
|
|
Vad vill du uppnå med ICn? Det är ju trots allt bara en luft-luft värmeväxlare och sådana finns det ju diagram till men en massa faktorer spelar in här. Vilken genomströmningshastighet har uteluften? Vilken temperatur har uteluften? Vilken temperatur har laddluften? Vilket flöde har laddluften? Vad är godkänd insugstemp? Vad är godkänd respons? Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.