AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.110

Dåliga klossar/bra klossar

Tjena. Min 540 är strax i behov av nya bromsklossar fram. Men jag har lite funderingar. Nu är det väl någon millimeter kvar på dom och när man kör som vanligt så bromsar dom bra men i går fick jag mig en smärre chock. var uppe över 200 km/h och blev tvungen att bromsa in ganska så snabbt, men döm om min förvåning när jag tryckte till bromsen. Jag tyckte inte alls den var effektiv. Bilens bromsar nådde lixom ett maximum som inte ver i närheten av att låsa hjulen.
Man fick liksom känslan av att bromsskivorna var insmörjda med olja. Är detta på grund av slitna klossar, vilka är då att rekomendera, eller är 540-oken inte bättre? 4 kolvsok fram hur pass mycket bättre blir det. Har alltid upplevt bromsarna bra på denna bil(och det ar alltså inte tala om något fel på bilen) men jag har alldrig hitils fören igår blivit tvungen att bromsa in så fort från så hög hastighet. Ställer jag för stora krav kanske? Skivorna är i god kondition och 100% runda.
Tacksam för tipps. Jag får en känsla av att olika klossar är A och O i detta sammmanhang... eller?

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Axel
Kan bero på att bromsarna blir överhettade fort imed att det är så lite belägg kvar

R6 är bäst
Axel
Kan bero på att bromsarna blir överhettade fort imed att det är så lite belägg kvar

R6 är bäst
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Tobbz: Du har några val att välja mellan:

1) Om du är lite gasglad ibland så fungerar original alldeles utmärkt men byt till mettallomspunna broms slangar och en bättre bromsvätska. Denna lösning är billig men effektiv.

2) Har du en trimmad bil vilket oftast leder till att man kör mer aktivt så kan ett byte av skivorna till hållade/räfflade skivor få värmen att ledas bort fortare (byt slangar och vätska även här)

3) Nu pratar vi AKTIV körning: Byt hela systemet till t.ex. Movits eller liknande men räkna med att det kostar mellan 40.000-60.000 att byta systemet.

Sammanfattningsvis om du inte vill spendera så mycket extra pengar: se till att bromsar och skivor är god kondition (original), byt slangar och vätska till silikonfri.

Tänk dig för INNAN du börjar byta klossar till RACE klossar eftersom dessa kräver inkörning vid varje tillfälle du ska åka samt vissa tenderar att damma mycket.
bl
2.296
blixten
325i -88
Om det händelsevis var så att du nyligen tvättat bilen med avfettningsmedel som kommit på skivorna så kan det ha varit anledningen till dålig bromsverkan.
tackar så mycket för alla svar. Måste säga att det där med stålomspunna slangar lät riktigt intressant! Oljan kan man ju byta senare vid servis. MEN det blev i alla fall org klossar. Dock får jag inte ur de förbannade bultarna som håller okhalvan(alltså de man ska lossa. Gummihöljet skyddar bulten så jag ser inte vad det är. Kan någon välig själ svara mig på om jag ska ha insektsnyckel eller om det är något annat? Jag köpte nämligen ett "sätt" insektsnycklar men ingen passar. Jag funderar nu på om det kan vara sådana här "räfflade" nycklar. MÅSTE få veta vad jag ska köpa för verktyg innan jag blir illsknare och slösar bort mer pengar i onödan.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
tobbz: Det är en 7mm sexkantsnyckel, jag har skickat en instuktion till din e-post adress, Lycka till...
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Tobbz: Jag kan inte skicka filen till dig (ditt konto är fullt). Om du vill ha filen så får du ge mig en annan e-postadress eller rensa konto...
jag rensar genast, ge mig 2 min!
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
tobbz: Filen är skickad.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Annars är EBCs bromsbelägg ett bra alterantiv, säls av Autoexperten. Där är kopparen ersatt med kolfiber vilket ger bättre bett, längre livslängd och dammfria fälgar. Det finns några olika modeller, allt från standard till rena race-belägg som kräver värme för att fungera. Den s.k. Greenstuff-modellen passar bra till standard, full bromsverkan med kalla bromsar och så tål de högre temp. än originalbelägg.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
EBC? De är inte med på autoexperten.se eller så ärjag blind. Kanske är så eftersom jag sov ca.1.5h föregående natt...

Hursomhelst, vad kostar dessa och har du testat dem själv eller är det bara försäljningstaktik?

MVH
/Jonas
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nej, nej. Det är inget försäljningstricks! Jag jobbar i en helt annan bransch. Men jag har dessa belägg fram på min bil samt deras skivor som också ska vara av bättre kvalitet. Beläggen är jag helnöjd med men skivorna sätter jag nog ett frågetecken för. Det verkar som de slagit sig en liten smula efter att bilen stått still i två månader (p.g.a. sprucken topp). Hursomhelst biter de bättre än original och dammar ej på fälgarna.
Pris belägg fram: 900kr inkl. moms, båda sidor.
Pris skivor fram: 1550kr inkl. moms/par.
Jag köpte mina på Autoexperten i Växjö, kanske sortimentet skiljer orterna emellan?

Hälsningar David
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
OBS! Låter det vara osagt om det verkligen är skivorna som slagit sig då jag inte kollat upp om det någon bussning eller dylikt som börjar ge upp. Tycker också att tendenserna till vibrationer verkar bli mindre och mindre ju mer jag kör bilen efter det långa stoppet i vintras.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
OBS! Igen...
Jag har piratskivor bak oh det är ju bra mycket troligare att det är dessa som slagit sig om det nu är bromsarna det är fel på.
Visa användare
747
TCG
Om de dammar mindre än original så tar de väl även sämre? Om så inte är fallet så är det ju värt mycket om man kan minska bromsdammet. Visst går det att tvätta bilen ofta, men om man kör en längre sträcka så vill man ju inte komma fram med svarta framfälgar...

MVH
/Jonas
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
De bettar helt klart bättre än original trots mindre damm. Det finns oberoende tester som styrker detta också.
Hittade detta på nätet:

"EBC Greenstuff Roadsport Compound
Greenstuff har vunnit många priser av UK magazines, och var rankad bäst sportbilsbelägget av UK's största motorsport magazine, Max Power, in 1999.
har vunnit många priser av UK magazines, och var rankad bäst sportbilsbelägget av UK's största motorsport magazine, Max Power, in 1999.

*upgrades brake performance by 30-50%, friction co-efficient of 0.46µ
*excellent initial bite resulting in instant response - no warm-up needed
*class-leading fade resistance on the street - heat stable to a blistering 550ºC
*extremely low disc abrasion - due to high Kevlar content
*low dust formula, great for alloys - due to zero carbon content
low vibration - smooth operation"
Visa användare
747
TCG
Davve> Låter som ett självklart alternativ vid nästa byte.

MVH
/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.