|
|
|
|---|---|
|
Undrar vad man ska köpa som första bil? Det jag funderar på är en E36: 325, 328 eller en M3 - Alla runt året '93. Vilken är roligast och bäst för priset? Vad kan man få en shyst men billig M3a för? Är det bästa köpet eller? Är det bra "drag" i 325/328 också? | |
|
Börja med att provköra lite olika bilar och bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha, sen är det bara börja kolla begagnatmarknaden, kolla upp försäkringskostnader etc. Personligen trivs jag förträffligt med min 325:a, men det betyder ju inte att du automatiskt skulle göra det. Länk |
|
|
Köp inte en "billig" bil, de är alltid sönderkörda exemplar. Tag god tid på dig att lära dig nödvändiga kunskaper om bilen du söker efter, innan du börjar köpslå. Det finns ett helt BMW-lexikon här på BMWPower.nu att tillgå om du bara söker... Varför satsar du på en M3 som förstabil? Tror att det kan vara bra att vänja in sig med bilkörningen i en mer ordinär bil ett tag; en 320 eller 325 har förresten mer drag än de flesta svenssonbilar. |
|
| Powerkjell, jag är av den motsatta åsikten dvs sattsa på en äldre billigare bil, då det kan gå ganska så vilt till ( av egen erfarenhet, med ganska så dyra utlägg på div rep tex motorras, växellåder som ger upp, bakaxlar som skjuts mm. | |
|
powerkjell> så kan man ju itne riktigt resonera heller, att man inte ska kolla på dom billiga, bara för att du köper en lite dyrare så kan den ju vara risig för det, saker man inte märker lixom. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
328 kom väl inte förren 95 och då blir det ju ett litet annat prisläge.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| Okej, så en M3a är inte att rekommendera som första bil eller? Snarare en 325a???? För minst sagt lite drag vill man ha på första bilen... Vad ska en shyst '93 eller '94 med hel skinn kosta? Inte mer än 80' i alla fall? Eller vad säger ni? | |
|
Alexander: Du får oftast vad du betalar för. Kan säkert hitta en 93a för 60 men det betyder ju inte att du gjort ett fynd. Runt 80 så börjar nog dom seriösaste bilarna dyka upp. Men du kan lägga 100k på ett lik det är ju upp till dig att kolla upp skick osv. Har en plånbok så visst varför inte en m3a som förstabil fuknar nog utmärkt. |
|
M-3 |
Hej Alexander.. Du har säkert fått en mängd bra tips här.. Min åsikt är att du måste själv känna vad det är du söker och preioriterar.. pris skillnaden är ju trots allt inte alltför stor åtminstonde inte mellan M3-328..visst M3 ägandet är lite dyrare.. Min första BMW var en M3-94 och det ångrar jag aldrig,men som sagt,dom är inga sparbössor:):).Men panikköp aldrig..och ta gärna med en kunnig kille som kan hjälpa till.. Kan bara svara för M3 nu,men dom hör man ganska lätt på hur motorn mår,servad,etc etc. Dom har en benägenhet att kunna "skramla" och låta lite illa vid igång och stopp av motorn om dom är lite illa åtgångna.. Lycka till |
|
Jag tackar och bockar för alla svar härinne. Kul att många vissar intresse. Det glädjer en... Mitt köp av bil är inget panik köp, jag har gått runt o tittat en hel del på bilar men vet inte riktigt vad det ska bli, men det skulle vara roligt att äga en m3a då alla "turkar" med 318 (wonnabe-m3) blir ifrån åkta... :D Fortsätt gärna att skirva inlägg, man lär sig nåt nytt hela tiden... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.