|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har någon erfarenhet av chip/tuning av e38 750? De 34 hk som det enligt :Länk skulle ge men lite lägre landsvägsförbrukning än ca 10l/mil skulle jag snabbt spara in. Vore tacksam för svar mvh Christian | |
|
BMWs V12a är en av de motorer som svarar absolut bäst på chiptrimning rent bränslebesparande om man inte är så prio intresserad av mera hk och Nm. Det är inte helt ovanligt att man kan spara decilitrar per mil på en korrekt justerad 750. |
|
|
M73 motorn är betydligt bättre optimerad programvarumässigt redan från fabrik än M70. Åker du idag på 10l/ 100km åker du nästan så snålt man kan göra. Standarddäck 16", att snabbt ta sig upp till önskad hastighet och sedan hålla den konstant är verklig körekonomi. Välservad bil och alla slitagedelar bytta enligt rekommendation gör sitt till. Jag märkte då jag gick från 95 via 98 till sedan 99oktan att det gjorde ca 5cl/ mil över lag. Skall nästa vecka åka med en E38 750 som är optimerad programvarumässigt. Återkommer med mer info så snart jag vet. Q: Decilitrar per mil gäller M70 i kombination med att man ser över motorn i övrigt. Många M70-maskiner är av dess intrikata konstruktion svår att underhålla och det blir inte enklare då många som har ägt dom inte har råd att serva dom tillbörligt. Likväl de många inkompetenta reparatörer som läser felkoder och byter delar utan att ens titta i BMWs egna verkstads och servicebulletiner samt TIS. Mvh Asken |
|
|
Tack "Qvarnis" och "Asken"!För era svar! Prestanda är väl inte direkt vad jag saknar:-)Blir lika impad varje gång man tar sej råd med en kickdown:-)Har faktiskt Åkt till jobbet tur och retur,13-14 mil på 0,9 l/mil men det är ren teknik...axlerera hyfsat snabbt som sagt och sen va extremt lättfotat:-)nåt som kräver koncentration hela vägen. Är väldigt tacksam för uppföljning av din optimering av e38 v12 ! Har 235/50 och245/45 som däck.Motorn är välservad(Mobil1) mvh P |
|
|
Pendlaren: Dina driftskostnader är...*applåder*!!! |
|
|
Quarnis: jo tack!:-)men som sagt det är 90-100 eller under som gäller vid 0.9 och att ytnyttja bilens rörelseenergi maximalt vid backar och så,minsta feltryck på pedalen och det kan gå över litern.. |
|
|
Grattis! Körde 52 mil i helgen, några enstaka omkörningar (ca 10) annars farthållaren på 93km mesta tiden. Fick ett snitt på 1,28... Fast jag har ju bara haft bilen ett par veckor, man lär sig väl. |
|
|
Hej 4fota! Låter lite mycket tycker jag med 1,28 men du har väl E32 med den andra tolvan?Körde med min lang -91 e32 trelleborg-karlstad i ett SNABBT tempo hela vägen då blev det 1.25..265 bak och 245 fram. 0,9 på landsväg var en utmaning med e38 men det gick. En liter ca går faktiskt ganska enkelt och man kan hålla 130-140 på plan väg och behålla snittet. Du sa iochför sej att du gjort 10 omkörningar...om det var med full effekt med kickdown till ganska hög hastighet 80-160-180 så kan du nog räkna med ca en halv liter per gång(ca 5 liter..).5/52 är ca 0,1 l mer per mil alltså 1,18 utan omkörningar vilket är mer förståligt |
|
|
Jo, Pendlaren, det sköt på rätt bra vid omkörningarna, är väl lite av glädjen med bilen - ganska mycket, faktiskt... Farthållaren är ju inte direkt mjuk på gasen heller i uppförsbackar eller när man använder minnet. 265/35-18 bak och 245/35-18 fram gör säkert några centilitrar också. Fast, man köper knappast en 750 för att vara ekonomisk, å andra sidan kör jag hellre bilen 10 mil än går på bio!!! |
|
|
ja ok!:-)Håller med fullständigt!Ska inte berätta hur fort det gick från jobbet idag:-)nästan 1,2/mil och det är inte lika med 120km/h!!!:-)) Men kör man så mycket som jag så vill man ändå se vad man kan göra ytterligare för förbrukningen...2cl blir 1000:- eller mer.. ha det! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.