|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| jag vet om en verkstad där dom skruvar ca 5 bilar i veckan 95% svenska bilar som är 1-2 två år gammla.om jag är spekulant på en bil så tittar jag mest på allmän skicket för det går inte att lita på serviceböker | |
|
John det minsta man kan begära av nån som står i begrepp att tömma lädret på 120 000 är väl att tänka noga igenom vad man köper?? Är det ett rimligt pris i förhållande till andra handlare?? Verkar handlaren seriös?? Har jag verkligen undersökt VARFÖR just den här bilen är så billig?? osv osv |
|
enZzo |
Nu har jag äntligen sålt min pärla och är ute efter en ny i Tyskland. Jag kan bara säga en sak, 90% av bilar på mobile.de verkar vara skumma. De flesta av handlarna håller till på bakgårdar. Jag letar mest på bmw.de, där verkar de vara seriösa och är faktiskt inte så jättedyra. Man får t.om. europaplus och bmw-quality garanti på köpet. Mvh EnZzo |
Anders Wängström |
sasas bilar som är så seriösa!!!!!!!!!!! Skojar bara!!!!!!! Ha Ha!!! |
|
TJENA IGEN! ANGÅENDE SASAS BILAR,SÅ HAR JAG FÖR SKOJS SKULL BAD JAG MIN BROR GÅ IN OCH TITTA PÅ DEN SERVICE LAPPEN SOM HÄNGDE I MOTORRUMMET.SOM JAG TRODDE...DEN ÄR BORTTAGEN. VAD JAG VILL SÄGA MED SÅNT ÄR OM ALLA KUNDE SKRIVA TILL BMW-POWER EGNA ERFARANHETER OM DE OLIKA SKUMMA BILFIRMOR SÅ KANSKE FOLK SER UPP LITE MER VILKA FIRMOR DE SKA VÄNDA SIG NÄR DE SKA KÖPA BIL .JAG KOMMER I ALAFALL ATT GÖRA DET. MVH.ERRA |
|
bratten |
När det gäller skruvade bilar tror jag att det händer mellan Tyskland och Sverige innan besiktning. Tyskarna själva är nog inte så oseriösa som alla tror men visst finns de precis som här.(typ Sasas bilar he he!)Men en Svensksåld bil är ju lättare att kolla om man ringer upp verkstaden som servat och ber om kopia på servicen.(har gjort det själv,ofta ingaproblem. Sen det där med bilar som gått som kurir vete faan typ 850n som gått som blodkurir eller vad det va typ 15000 mil på mätaren och gått 80000mil i verkligheten skröna eller???? |
| Nån som vet hur bilarna är vid "Netors Bil" i Vallentuna Sthlm jämfört med Sasas? | |
|
Ang. Nestors bil: Kollade in en Ford fiesta XR2i på nätet och ringde dem. I annonsen stod det 8000 mil. Ett klipp tänkte jag. Men då jag pratat med Nestor berättade han att han inte ens visste hur långt den gått, att det var för dyrt att kolla upp sådant. Det stod 8000 mil på mätaren. Inga besiktningspapper fanns... (Ska tillägga att jag var student när jag letade Ford) MVH David |
|
|
e ju inte så svårt att ändra på svensksålda heller. säg att en bil rullar 4000 mil på ett år men innan service och besiktning så skruvar man ner den så att den bara gått 1000 mil. blir rätt många mil på ett par år. larsson -m3 93- |
|
|
Hehehehe. Det hörs ju för h-e på namnet "Sasas bilar" att det är en skojarfirma, att handla hos en sådan är ju som att tigga om problem. Tumregler vid alla bilköp: 1. Det finns ingen säljare/handlare som säljer en bil för att vara bussig. Ingen handlare lever av luft alena. 2. En bil som importerats direkt före en försäljning i Sverige är alltid skum. 3. En bil med många ägare på kort tid är alltid skum. 4. En bil som är väsentligt billigare än "listpris" m h t mätarställning och utrustning är alltid skum. 5. De flesta premiumbilar rullar oftast minst 3-4.000 mil per år. Tyska bilar i allmänhet det dubbla. Mätarställningar som innebär kortare körsträcka är oftast skumma. 6. Finns ingen servicebok, glöm den bilen. Det finns hur många andra bilar som helst att titta på. 7. Svensksålda bilar är ofta skruvade i likhet med importerade. SBP-dokumentation är inget att lita på eftersom det är mycket enkelt och billigt att backa mätaren varje år strax före besiktningen. Mätarställningen och serviceboken skall därför verifieras av en BMW-verkstad inför köpet oavsett om bilen är sv-såld eller importerad. 8. Skicket ,servicedokumentation och dokumenterat utbytta slitdelar och övriga renoveringar är mycket viktigt vid prissättningen, speciellt på vagnar med erkännt höga reparationskostnader. Man får vad man betalar för, kan inte upprepas nog mycket. Det är inga som helst problem att lägga 20-30.000:- i slitdelar/ renoveringar på en 7-10 år gammal E34 för att ta ett exempel. Något att tänka på när dessa vagnar prisas till 30-60.000:-. M a o är inte den billigaste bilen automatiskt det bästa köpet. Efter ett år kan du mycket väl ha fått betala den 2 gånger så att säga. 9. Sist men inte minst: Utgå ifrån att ALLT säljaren säger är lögn och sök bevis i den historik som finns kring bilen. Verkar allt okej efter den kollen kan du börja fundera på att slå till. Och glöm den billigaste bilen, det finns helt enkelt inga klipp. Stefan |
|
|
Jaha, då är man en lögnare oxå. Att det är många ägare på kort tid behöver inte vara skumt. Ett exempel. Äg. 1 = Bilhandlare Äg. 2 = Leasingbolag Äg. 3 = Slutkund Där är det 3 ägare på en affär och byter man då bil en gång om året så blir det en hel del ägare på kort tid. /Bimmerman Länk |
|
M3-Mackan |
Håller med "Bimmerman" många ägare betyder inte automatiskt att bilen är kass. Däremot om den gått mellan privatpersoner på kort tid KAN man misstänka ngt. Även där finns ju undantagsfall om folk som skriver över bilar på Föräldrar/Släktingar/Sambos mm. -Mackan- |
| Tycker det generaliseras en hel del. Den allra viktigaste tumregeln glömmer Stefan P: Kolla på bilen, är du inte kompetent nog att bedömma skicket själv ta hjälp av någon kunnig eller ta bilen till en pålitlig verkstad eller M-test. När jag letar bil kollar jag först upp de billigaste och visst, en del är inget att ha men det kan finnas andra anledningar till att en bil är billig. | |
|
BMW kan ju åxå göra en sådan test på bilen för att koll aupp den. Kostar ungefär 1000-1500 om jag inte minns fel! -ridern- 525i 1990 24V |
|
järnet |
ERRA, om du tog regnumret på bilen så kan du ju kolla den mot bilregistret om någon månad. Den nye ägaren blir säkert glad att få denna information eller.....? Hur skulle ni reagera om någon välvillig person ringde er tre veckor efter att ni köpt en ny (begagnad) bil och talade om att mätaren var skruvad och att bilen gått 10.000 mil mer än vad säljaren uppgivit? Ungefär så gick det till för en god vän till mig. I det fallet gällde det en uppsättning vinterdäck som han tänkte försöka kränga till den nye ägaren på sidan om eftersom bilfirman inte ville betala honom för dem när de bytte in bilen. När han ringde upp så berättade den nye ägaren vad han betalat och att han tyckte att det var ett ok pris med tanke på att bilen inte rullat mer än 15.000 mil. Han blev inte glad när han fick höra att den rullat över 22.000 mil när bilfirman bytte in den två månader tidigare. |
|
Bimmerman, M3-mackan och BjörnB, Ber om ursäkt om jag trampade på någons tå här men mina råd är skrivna för att hjälpa en köpare att undvika de vanligaste fällorna vid bilaffärer. Då är det inte fel att utgå ifrån att säljaren ljuger, därmed inte sagt att han är en lögnare. Är allt i sin ordning har du ju bevisat för dig själv att säljaren talar sanning. Med antalet ägare menar jag givetvis ägare som ägt bilen för att bruka den, alltså sorterat för handlare, leasingfirmor, skenbyten för att sänka försäkringspremien osv. Det kan man enkelt kolla upp med bilregistret. Punkten 8 i mitt inlägg tar upp det viktigaste: Bedömning av skicket. HUR du gör det är en öppen fråga. Är du inte kunnig själv eller har någon kunnig bekant på just den bilen du är spekulant på tar du lämpligen hjälp av ett M-test eller en märkesverkstad. Men detta kostar pengar och därför är det bäst att kolla allt annat man själv kan först för att själv bilda sig en uppfattning om bilen är så bra som säljaren hävdar, annars riskerar du så att säga "pengarna i sjön" för testet. Stefan |
|
Stephan E |
Är det inte dessutom så att de första två åren är besiktningsfria, det kan bli många mil innan första besöket hos SBP. Mvh -Stephan |
|
Järnet: Vad blev följetången sedan då? Fick handlaren ta tillbaka kärran eller kompensera? |
|
järnet |
Han som blev lurad är ingen kaxig typ så han åkte till handlaren, som var ganska otrevlig och avfärdade det som struntprat. Jag tror att han även kollade körsträckan hos Bilprovningen men hade problem med att få fram uppgifter som entydigt bevisade hur det låg till. Han gjorde som många nog gör, bet i hop och svalde. |
| En sån handlare skulle man dra upp i tingsrätten tycker jag! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.