|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
TENA! JAG TYCKTE ATT JAG VAR NÄSTAN TVUNGEN ATT GÖRA DET HÄR INLÄGGET.JAG RÅKADE KÖRA FÖRBI "SASAS BILAR" I TORSDAGS OCH SÅG EN 5 SERIE(E34) INNANFÖR GRINDARNA,SÅG GANSKA OK UT...LÅNGTIFRÅN.JAG GICK OCH FRÅGADE OM NYCKELN TILL BILEN.GICK FRAMTILL BILEN EN VINRÖDMET 530I-93,17", SÄNKT MINST 50MM FRAM,REMUS SPORT AVGAS OCH ALLA NÖDVÄNDIGASTE UTRUSNINGEN SOM AC,ELLHIS,ELLUCKA OSV. SATTE MIG I BILEN OCH STARTADE MOTORN,LÄT DEN GÅ NÅGON MINUT PÅ TOMGÅNG SEN GASADE JAG LITE OCH DET LÄT INTE SOM DEN GICK JÄMNT OCH FINT UTAN "SMÅ HACKDE" NÄR MAN GASADE.MEN TILL SAKEN.JAG TITTADE PÅ HUR MYCKET BILEN HADE RULLAT EFTERSOM DET INTE STOD NÅGOT PÅ SKYLTTEN SOM HÄNDE PÅ BILEN OCH DET STOD 170450KM.JAG ÖPPNADE MOTORHUVEN OCHBÖRJADE KOLLA LITE HÄR OCH VAR.SEN SÅG JAG EN LAPP HÄNGA PÅ EN SLANG/RÖR,DÄR DET STOD: "OIL SRVICE" SOM RUBRIK OCH DIREKT UNDER "DATE/KM:250801/204905KM"!!! JAG HÄMTADE FÖRSÄJAREN OCH FRÅGADE VAD DENNA LAPPEN STÅR FÖR.HAN BÖJER SIG ÖVER DENNA LAPP OCH TITTAR EN STUND OCH STÅR OCH SÄGER "OLJAN I BROMSSYTEMET ÄR BYTT". JGA FRÅGADE OM KM PÅ ÖVER 20000 MIL.OCH HAN BARA VÄNDER SIG OM GÅR TILL SITT KONTOR UTAN ATT SÄGA NÅGOT. FÖR MIG VAR DET FÖRSTA OCH SISTA BESÖKET HOS "SASAS BILAR" GÖTEBORG. | |
| Fan det skulle vara kontrollanter som gör stickprov hos bilhandlarna eller nå´t så att dom blir lite svettiga och kanske inte vågar skruva mätare, jag kan inte ens föreställa mig hur jag skulle reagera om jag upptäckte att jag köpt en bil som egentligen gått 10-15k mil mer för dyra pengar. | |
|
SASAS BILAR.... Jag skulle aldrig gå in till en firma som heter så ens... |
|
|
Instämmer med stimpenbmw2! Länk |
|
|
är väl ingenting med det... det är väl självklart att det är hur många som helst som kör med fifflade mätare, det är ju lätt att tjäna lite extra så varför skulle det vara ovanligt? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
John Carlsson |
Det största skruvandet jag har hört talas om var i Huddinge då en BMW 728 årsmodell -96 som rullat 13000 mil hade rasat. Det var enligt mekanikerna som servade min gamla 325:a nytt verkstadsrekord. Killen som hade köpt bilen hade tyckt att den var lite lurig att starta på mornarna men inget annat skicket var bra förövrigt. En dag startade inte bilen. In på verkstad lyfta toppen och där under var det bara klägg. Ingen service där inte och det var enligt mekanikerna hela problemet. Mekaren frågade mig sedan om hur långt jag trodde att bilen hade gått och jag chansade villt på 25000 mil. Det var helt fel! rätt svar var 56 000 mil!! Hur man kan köra så långt på så kort tid (5 år) är för mig obegripligt men det var vad de lurade ut genom att kolla i datorn. Kurirbil i Tyskland var deras dom. Inte så kul! |
|
den måste ju gått som taxi då, en taxi rullar ju helt klart över 10 tusen om året... lite lustig bil att ha som taxi bara. men vilken annan normal människa kör över 30 mil om dagen varje dag i 5år? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag har också vart inne på Sasas bilar... Jag tycker att det ser lite skumt ut... En barack som kontor och ett 20-tal bilar, många tyskregade eller oregestrerade, och några ser ut att vara i skumt skick... bla. saknade en bil ratt. Men jag har aldrig handlat av dem så jag ska itne säga så mycket!! MVH Niklas |
|
| Om man bankar mätaren, och inte berättar det för köparen så är det bedrägeri...ganska så tänkvärt, om man går på en bil som är bankad. | |
netsix |
John Carlsson Jag sålde en -01 Corvette C5 för ett par veckor sedan som gått 9000 mil på 11 månader, inte dåligt för att vara en sportbil. Ett riktigt autobahnlok förmodlingen. /netsix |
|
Det är inte ovanligt att vissa "Autobahn-lok" går mer än 10 000 mil/år i Tyskland. Bra kvalitet på både bilar och vägar gör det möjligt att lura "dumma" Svenskar då slitaget kan vara svårt att se med otränade ögon. Jag säger inte att Tyskimporterade BMW är sämre än Svensksålda, men de KAN ha gått mycket längre än man tror! En ordentlig bakgundskoll kan vara på sin plats innan köp. Jag tror personligen att det är större risk att bli lurad hos "Hederlige Harrys beg. bilar" än hos en större och erkänd firma. Mvh |
|
|
En bekant till mig som är i bilkrängarbranchen anlitar ibland en bilverkstad, med inriktning på elfel, för att reparera sina bilar. Verkstan sysslar även med att skruva mätare (stryk ska dom ha) och enligt min bekanta så är 4 av 5 bilar de skruvar svensksålda, så jag tror inte man ska ta för givet att bilar är schyssta bara för att de är sålda i Sverige.. Länk |
|
|
MalteK du har säkert rätt! Men det jag ville säga var att den genomsnittliga körsträckan i Tyskland för större bilar oftast är betydligt längre än i Sverige. Om körsträckan på en efterimporterad bil är lägre eller jämförbar med motsvarande svensksålda, så är det lämpligt att kolla upp bilen lite noggrannare. Det utesluter ju inte att man skall vara misstänksam mot svensksålda bilar. Mvh |
|
wowe |
Jag instämmer med MalteK |
wowe |
Jag tycker att ni borde kika på mobile de. 80% av nya m5 har rullat över 10000mil,det säger ju en hel del. |
|
Jag förstår inte bara fixering vid miltal hela tiden... Så länge bilen är servad som den skall och väl omhändertagen så gör det inget alls att den t.ex. gått 10000 på ett år. Det som gör mer är HUR dom här 10000 milen har rullat på... Våra firma bilar som vi servciekilla rute i landet har går 25000 mil innan vi skickar dom, servcie bilarna i "fjollträsk" (Sthlm) går knappt 10000 mil och är precis slut över allt medan 25000 mils bilarna som gått en massa landsväg är helt OK Som alltid när det gäller beg bilar skicket betyder mer än miltalet!! |
|
John Carlsson |
Självklart så är miltalet inte avgörande men problemet med BMW 728:an var att den var mkt dåligt servad vilket gjorde att hela toppen var igenkleggad. Vidare till historien hör att personen i fråga köpte bilen av en privatperson här i Sverige som hade importerat bilen. Enligt bilmeken så hade köparen till "raset" betalat 120 000 kr och han som importerade den hade förmodligen bara betalt 65 - 70 000 kr (endast spekulationer från hans sida). Om det stämmer så känns det minst sagt förjävligt. Bilmeken gav mig rådet att alltid ta in bilen till dem så att de kan kolla om någon fipplat med mätaren. Syns alltid på ett eller annat sätt. Antningen så kan man lura ut exakt hur mkt bilen har gått bakvägen alternativt så står det 999999 på mätaren efter lite trixande (som jag inte känner till) vilket indikerar att någon har fipplat med mätaren. Slutsats: Var nogrann när du köper begagnat och låt någon seriös, objektiv firma kolla hur långt bilen har gått. Sök dessutom information genom de tyska bilregistren och gör en grundlig undersökning av bilen både okulärt och med öronen. Om du ej besitter tillräckligt med kunskaper själv så lämna in den på BMW eller någon annan verkstad med märkeskunskap för att bedömma skicket på bilen. Att inte undersöka kan vara början på ekonomisk ruin. Mvh John JohnC |
|
John Karlsson: Killen som köpte 728 fick vad han betalade för! En 728 -96 som endast gått 13000mil kostar rimligtvis minst 30-40' till. Han får skylla sig själv. Man får vad man betalar för. Mvh Marin |
|
|
Exakt!! You get what you pay for.... Och det är INGEN som säljer beg bilar för attt vara bussig... så kolla kolla och åter kolla!! |
|
John Carlsson |
Håller inte riktigt med Gasar-Magnus och Marin då ingen skall behöva betal 120 000 för en bil som rullat 56000 mil med bristande service oavsett hur dålig koll man har. John// JohnC |
|
vist finns det svensksålda bilar som är skruvade, men grejen är ju att det är enklare att kolla upp en svensksåld bil, men bilprovningeng och dom svenska ägarna. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.