|
|
|
|---|---|
|
Jag har hittat en BMW 745ia turbo från 1981 i fint skick, inte fläkfritt men nära på, har gått 33000 mil I utrustnings väg har den buffleskinn, Elsäten fram och bak (!) Fjärrkontroll i armstödet bak till radion El hissar El taklucka Diffspärr Vad skall man ge för en sådan vagn? | |
|
Tja..Jag skulle tro att en 745i i bra bruksskick(inga omedelbara rep.åtg.ska krävas då) skulle betinga mellan 20-30' Beror ju på skicket naturligtvis,men öht så springer ju inte E23:an bort(om man pratar de "vanliga modellerna"),vad beträffar just den sällsynta 745i så TROR jag att kring 20-30' borde gå att köpa loss en hyffsat fin för.. Är bara turbon fräsch o toppen( t.ex.) förhoppningsvis renoverad för inte allt för länge sedan och ROSTEN inte börjat att gnaga allt för mycket (eller väldigt lite) osv så är det ju bara att handla :) Men om nu ägaren är väldigt fäst vid sin vagn så får du nog betala det han vill ha.. Vilket i sin tur då KAN innebära en smula högre pris än det jag skrivit iaf.. Rernoveringsobjekt(eller näst intill) är billiga däremot,snudd på skrotpriser :) Mvh Janne. |
|
|
Har ägt nära 10 st E23 i mina dar, så jag tror mig ha en rätt hygglig uppfattning om vad man kan få för en dylik. Priset som Janne T nämnet är helt i spannet för vad man får betala för en hygglig 745:a. Sunkiga exemplar går betydligt billigare, men aldrig under 10', eftersom motorn står högt i kurs hos trimmare. Väldigt många 745'or har slutat sina dagar som donatorbil åt E28 och E30 byggen. Att köpa och bevara en 745'a är en kulturgärning! Jag tror att det kommer att vara en av de mest udda BMW modellerna (av de som hade några produktionssiffror att tala om) i framtiden just pga. att många blir slaktade. Således, kolla upp att bilen fungerar som den ska (framförallt turboinstallationen, kammen och automatlådan, som tar mycket stryk av det höga vridmomentet). Var vaksam mot rost i skärmkanter och dörrar, kolla så att elen inte jävlas och är fusklagad. Om allt stämmer så är inte 30' för mycket för en fin bil. Jag betalade själv 50' för min 745iA Highline, men då är den i nära nyskick, så det var förmodligen i prisskalans överkant. Sunkiga E23'or får man gratis, om de inte är 745'or, så det är billigt att få tag på delar och detaljer som saknas. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Instämmer helt med föregående talare. Däremot verkar det som att just 745ia värderas mycket högre i Tyskland. Där finns knapopt något exemplar till salu på mobile.de och finns det ett exemplar så verkar det knappt spela någon roll hur gammal och hemsk bilen är så begär de runt 40 000:- I övrigt tror jag som Qixotic2 att de även i Sverige kommer stiga i värde då det skrotas bort ca en knapp handfull bilar varje år i Sverige och nu börjar det tryta på förråden i ladugårdarna :P |
|
Var i kontakt med ägaren och han kunde tänka sig sälga den för 50' vilket jag tycker är ganska mycket i överkant.. Tusen tack för alla svaren! =0) |
|
|
Speedy, Quixotic mfl... Jag är själv något av E23 entusiast,(förutom min ådra för E32) o jag tror mig känna, att det snart är dags för fina E23:or att bli riktiga samlarobjekt. Hur många fina finns det? Väldigt få! Sunkiga skall inte kosta nåt alls, men välutrustade lågmilare/speciella modeller (732 o uppåt) kommer snart att nå de priser E24 hade för ett par år sedan. Jag har ärligen blivit bjuden 45.000:- för min, på stående fot av en entusiast, så jag skulle tro att det inte dröjer alltför länge...de värderas redan högt i Tyskland. MEN då skall det vara STRIKT originalskick, med TRX o hela baletten, samt mycket utrustning SOM FUNGERAR. Inget kladd eller renoveringar av tveksamma personer. Det är ju bara att söka på nätet efter rostfria fina E23:or med mycket utrustning, så ser man ju att det är snart slut på dessa...det man hittar är "bruksade" 728:or, trasiga 745:or utan maskin, en o annan 733/735:a över 20.000mil, o de är väl värda c:a 2-15.000:-, men när pärlorna dyker upp. så är det bra över 30-40.000:- som gäller... Nåväl, det är iaf. vad jag känner o tror :-) Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.