|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ni som har läst min blogg vet att intresset för Alpina har ökat och nu ska jag ev ner till Tyskland för inköp av bil.Tydligen föredrar bilsäljaren(handlare) cash, tyvärr tar min bank ca:1v att få fram Euros ca:15.000:- Fråga: Hur har Ni gjort med betalning vid köp utanför Sverige är det bättre med cash enklare om man ska pruta och i så fall har ni använt Er av ex:Forex eller den vanliga banken. Forex kan utan problem få fram pengar på 1dag vilket är en klar fördel. | |
|
Har beställt en del delar till min Golf Cab från Tyskland. En utlandsöverföring kostar iaf på Nordea 50:- och är framme dagen efter. Banken kan ju också faxa en bekräftelse på överföringen. MVH Christofer |
|
|
Nu är det ju lite skillnad att köpa delar via internet och köpa en bil utomlands... Jag tror det bästa är om du kan ta ut cash på plats, Starre. Men det är ju kanske inte helt lätt att ordna. |
|
|
Hur bra kurs tror du att du får för SEK i Tyskland då? MVH Christofer |
|
| Okej... Hur många handlare tror du släpper en Alpina mot ett fax? Nu är det inte möjligt pga beloppet, men tar man ut pengar utomlands får du den växelkurs din bank har. Står du t ex i Tyskland och tar ut €100 så sker ingen växling, utan din bank får info om att €100 tagits ut och de debiterar då ditt konto i SEK. | |
| Kör med Forex eller ta ut i bankomat i Tyskland. kan kanske ge lite sämre kurs än Forex. Funkar bra speciellt om du skaffar Forex eget kort får du ännu bättre kurs. | |
|
Jag har köpt ca 70 fordon (bil och mc) i Tyskland och jag brukar prata med Forex och sätta in pengar några dagar i förväg och boka växling till dagen innan jag åker iväg. Eftersom jag har Forex visakort så får jag dessutom bättre kurs. Du kan även ta ut pengar eller en bankväxel och gå till Forex och växla. Observera att du bör förboka pengar så du slipper 5Euro-sedlar... Lycka till! |
|
|
server skrev: "Jag har köpt ca 70 fordon (bil och mc) i Tyskland ..." Finns det inte någon av er "storimportörer" som har övervägt att ha ett tyskt bankkonto? Finns det tyska banker med någorlunda stort kontorsnät över hela landet, som t.ex. Swedbank i Sverige. Då skulle man kunna ha sina pengar stående där, och när man kommit överens med en bilhandlare tar man bara en tur dit, och antingen tar ut pengarna i kontanter eller gör någon snabb nationell kontoöverföring (om sådant finns). Finns det inte någon som använder detta? |
|
| Betalade med banköverföring direkt till handlaren. Det gällde dock auktioriserad BMW ÅF. Överföringen var klar till dagen efter. | |
|
Mats> Okay! Egentligen är det ju inte så farligt att behöva vänta en (var)dag som en snabb banköverföring bör ta, en extra hotellnatt är ju inte så dyr. Problemet är ju att man egentligen borde vara någon annan stans (ex. jobbet) de vardagar då bankerna har öppet. Och att banköverföringar ibland kan dra ut på tiden till upp till tre dagar vad jag läst. Jag har även hört att vissa använder använder resecheckar. Men då gäller det ju att hitta en lokal tysk bank som tar emot resecheckar på 10 000++ EUR med ett leende. Jag är inte helt säker på att det är lätt. Finns det någon med erfarenhet av resecheckar? |
|
|
I mitt fall så har det alltid fungerat mycket bra med kontanter, även om det känns lite otryggt att resa med stora summor på fickan... Problemet med tidskrävande banköverföringar och rykten om svenskar skrivna i sverige som inte lyckats få ut pengar från sina egna tyska konton har avskräckt mig. En tysklandsresa sker ju i regel under semester och då vill ivf jag inte behöva lägga flera dagar på "strul" som uppkommer. Tyskarna kan vara väldigt stelbenta om de vill och det bör man ha respekt för. Att ha pengar på fickan ger frihet och ett visst övertag om bilen inte är i utlovat skick. Gå till Forex, ha pengarna i "moneybelt" på kroppen, och ha diskreta kläder! |
|
|
Personligen föredrar jag X-change för Forex för dom är mycket smidigare att komma med postväxel till. Går mycket fortare än proceduren på Forex |
|
|
Jag funderar på att importera en bil som kostar över 40000Euro från en privatperson, någon som har erfarenhet. Vill ej ha tips på att ställa mig vid en bankomat och ta ut kontanter. mvh |
|
|
Jag använder mig alltid av kontanter. Det känns smidigast. Det finns ju 500Euro sedlar, dessutom kan man få de nypressade och då tar inte stora summor så stor plats. Jag har svårt att rekommendera vad som är bäst för er eftersom det är en viss risk med kontanter men jag brukar ta ut en postväxel från min bank, ställa ut den på Forex Bank AB och växla in den hos Forex mot kontanter. Det fungerar smidigast för mig. Köper alltid kontant har ett par gånger fört över handpenning och då har det tagit upp till en vecka med en EU-överföring. Köper jag hos en Aukt. ÅF så jag brukar efter samtal faxa ner en kopia på pass och svenskt körkort samt skriva i brevet att jag förbinder mig att köpa bilen. Då brukar det oftast dyka upp ett kontrakt som ett svar vilket jag signerar och skickar tillbaka. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
PS Det finns dessutom 1000 Euro sedlar... Ett tips som kan vara värt ngt, är ju att bara föra över typ 50% av pengarna via en banköverföring och ta resten som kontanter. Hur många gånger har man inte kommit till en bilhandlare, för att upptäcka att bilen inte alls var så fin som i annonsen... DS Dizzy69 |
|
|
Hej Ägaren av bilen vill ej ta emot kontanter dessutom är det inget alternativ för mig heller. Har fått både bilen och ägaren bekräftade via auktoriserad service verkstad som väldigt seriösa. Alternativa objekt finns inte detta fall eftersom bilens skick är bekräftad av verkstan, frågan är bara hur tillvägagångsättet på betalningen blir smidigast. Jag misstänker att jag tyvärr kommer få spendera minst en natt på orten.Några andra förslag förutom kontanter? Går det att skicka pengarna via swift överföring så dom anländer dagen efter? Mvh |
|
|
Har du provat att ringa banken på orten och höra om de har något förslag som kan hjälpa dig? 1000Eur sedlar? Det visste jag inte. Har aldrig sett en. Vill du länka till en officiell bild på en sådan? Länk Europeiska Central Banken har inte med någon sådan på sin sida. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Herr Gaspedal: Han syftar på falska 1000 euro sedlar ;) | |
| Det tar 3-4 dagar att överföra via banken. Men om du ska ta en postväxel till forex så måste det stå forex bank ab på den, och om du beställer euro i tid dvs 2 dagar innan så får du lite bättre kurs... | |
| Tydligen så har min bank samarbete med en tysk bank på orten där bilen finns så det verkar som allt kan lösa sig på dagen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.