AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.689

Alpina B8 på banan

ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Skulle vilja ha er uppfattning om vad ni tycker om en Alpina B8 som banracingbil/clubb-racing?
Håller den? Hur är det med oljetråget, blir det för mycket skvalp?
Kan man med gott samvete ta ut en sådan bil på banan?
Jag skulle inte ha samvete nog...
Vet att frontspoilern skrapar i i karusellen på ringen. Generellt kan man väl säga att BMW M bilar är för banan och Alpina ej för banan.
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Ja, det är ju det där med samvetet....
Vet att jag måste få den lite styvare och då blir det ju en viss åverkan och för mycket inredning är ju inte heller något man vill ha på banan.......
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Förstår inte varför man skulle vilja ta ut en sådan på bana? Bara för att det är V8? När du köper den betalar du ju massor för att det är just en Alpina med lite kulturarv, fin inredning, speciell och unik bil m.m... Och sen bara slita ut alltihop? Verkar synnerligen ogenomtänkt...

Köp hellre en M3 3,2 och montera kolfiberinsug, mappa o.s.v. så har du de där 12 extra hästarna som finns i B8:an.
Instämmer med Crisse - B8 är för ovanlig för att förtjäna ett liv som banracer, även om den säkerligen inte gör bort sig. En 3,2 mer lättare modifikationer är bättre lämpad!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Har varit inne på en M3:a ett tag men så ser man annonser med B8:or som därtill inte kostar så mycket. Man börjar fundera lite.....
Det där med hästrkrafter är ju en annan sak, B8:an har väll 333hk på hjulen medans M3:an har 321hk ur växellådan eller? Bortsätt från det så har ju Alpinan ett helt underbart vridmomentsområde.

Det är ju det där med samvetet!

Tror jag fortsätter att leta efter en M3:a. Skulle man sen få pengar över efter att man fixat väghållning, lättning och bromsar så finns ju altid Köhlers 3,7 liters motor (Säkert mycket dyr men rolig).
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
En dum fråga kanske men om du ska leka med den på bana är det inte helt enkelt billigare att bara turbo/kompressor kovertera m3'an iställer för att köpa en 3.7 L pump?
Sen måste jag verkligen hålla med övriga skribenter, leta reda på en m3'a som redan besitter lite av de modifikationer du söker.
B8an har inte 333hk på hjulen, har sett att det var en kille som skrev det i en annons men det stämmer inte.

Mvh Per
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Det må vara roligt med både kompressor och turbo men att riva ur den varje gång man ska besöka SBP, nej tack. Mecka när det behöv annars KÖR så mycket man har tid till.

Skulle jag sen bygga fullt ut till Bmw-cup så är det garanterat kört med överladdning.

Per
Är du säker på att det inte är 333hk på hjulen?
Frågar för att jag såg bromspapper på en tysk B8 som då skulle vara mätt på hjulen, tror det var Alpina klubben i Tyskland.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Den väger för mkt men annars är det ett kul alt ;)
Personligen så tycker jag att det är bygga om en b8 till banracer än att slita en massa gatmil på den. Soo dont think just go fore it!!!

Nojas; Kompressor/turbo innebär inte att det går fortare iaf inte på våra snäva svenska banor + att det är jobbigare att hantera effekten om man inte är jättevan vid att köra fullt ut med en överladdad bil.

Nu vet jag inte hur tråget är uppbyggt i den här maskinen men rent allmänt så kan man alltid bygga skvalpskott för att undvika att man tappar oljetrycket i långa/snabba kurvor

Ang. hästkrafterna: 333 hk är inte på bakhjulen.
Däremot är Alpina ofta bra på att inte ge ut fantasisiffror så oftast får mätningar runt 330+ hk vilket inte är alltför vanligt på t.ex. M3.
Alpinorna håller vad de lovar helt enkelt.

Men jag såg också annonsen där han skrev ut (felaktligten) att det var bromsade hästar på bakhjulen, frågade om detta och han ändrade sedan sig..

Men var hittar du billiga B8'or? Känns som de fortfarande ligger på dubbla priset mot en M3?

/M
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Billig M3:a halva priset?
Finns 2.st B8:or till salu i Sverige nu vad jag vet för ca. 155,000:-
Hittar du en M3:a för 77,000:- under 17K-mil och då gärna 3,2 så vill jag gärna veta vilken.

/Håkan
Tja, kanske inte ordagrant då, men mer eller mindre.. Måånga M3 säljs under 100k, en B8 på annons ligger ute för runt 250k?
Men visst, 3.2'or hittar du ju inte för halva priset men fortfarande, betydligt billigare än vad en B8 betingar.

Det är den från Halland (Ivanko eller ngt sådant?) som du har tittat på eller?

/M
ho
14
hotte
M3 e36 Sedan -96
Ja det är den från Halland, sen finns det en på Blocket med, tror det var samma pris...? Ligger några på Mobile.de också men de är inte häller så dyra som 250kkr.

Mitt mål/tanke är att hitta en e36:a och då gärna en 3,2 för ca.100kkr med max 17kmil men det ser mörkt ut.
En 3,0 med samma mil runt 70kkr.
De bilar som gott en bit över 20kmil brukar va rätt slitna (de jag har tittat på) och börja renovera både drivlina, växellåda och motor känns inte rätt.
Sen vill jag ju inte förstöra en fin M3:a heller, de som är i bra skick kan vi väll bevara eller?

/Håkan

Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Well I had a B8 a few years ago, and I can safely say it was joint top favourite in the cars I owned, the other car being my current 3,8 M5.
There are only 221 (less one....ooops!) B8s. I had a coupe.
I personally wouldnt turn the B8 into a track car, I would definitely take it on the track as often as I could, but I think if you want a track car - buy an E34 M5 and strip it and tune it, you ge tthe beautiful engine characteristics and a very well balanced machine, it also has a diff - which most B8's dont have unfortunately, god knows why this was extra but the B8 needed a diff!! I think you could retor fit one for 1500euros.

Its a pity Alpina dont still do the B8 in the newer E46/E90 chassis, but I suppose that would be too much of a competitor to the current M3 model range. Instead I get the impression ALpina are dictated to by BMW in not to make cars significantly faster, but on a similar yet different level.

Gone are the days of the B10 biturbo's and B8's!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.