|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Åldersavdrag ska ej göras på orginalmonterad utrustning. Tänk om du blir påkörd och din bil är 9 år gammal, "Ne, vi står bara för 10% av omlackeringen, 9 års åldersavdrag vettu" Så funkar det ju inte... Sen tycker jag inet att LF är sämre än nåt annat bolag. Jag fick t.ex ut 27kkr för en 323 E30 -84 som blev stulen (för 3 år sen), eftersom den hade så mycket extrautrsutning så som, nyrenoverade sportstolar, nya bilsteindämpare, renoverad motor osv... de trodde man ju knappast att dom skulle öka utbetalningen pga. Dom talade först om 5-10 tusen, men när påpekade att bilen var speciell och kunnde påvisa det på den upphittade men sönderkörda bilen bjöd dom 25kkr och tog utan nån större diskution mitt motbud om 27kkr. /Jonas |
|
|
Vad betyder: Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Angående tanken längre upp i denna tråd att annonsen på Blocket kan ha med detta att göra - JA! Jag känner flera som har blivit av med saker efter annons på blocket. En kollega till mig satte ut en MC på kvällen och på morgonen var den borta, hämtad med kärra! (Linköping) Foto och beskrivning ger bra info ang om det är ett bra objekt. Telefonnummer går nästan alltid att koppla till en adress. Jag tycker att man aldrig skall uppge telnr, mailadress med enkelt spårad avsändare eller visa nummerplåten, sånt tar man efter en kontakt. Nu hjälper det knappast dig i detta läge, tyvärr! /Fredrik |
|
|
Det är inte menat som något elakt utan något som jag såg på en klisterdekal. Det betyder: "Ursäkta Herrn, sade ni att ert namn var Idiot?" //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Har diskuterat lite fram och tillbaka med en kontakt nu och jag har verkligen problem att förstå exakt vad som gäller. Jag ska inte ge mig på att försöka återberätta nåt jag inte riktigt förstår, men konstaterar helt enkelt att man inte får någon vettig ersättning när man råkar ut för denna typ av inbrott. :( | |
|
Som Erik W skrev i början på tråden så borde Server få ut ersättning för fastmonterad utr men tex fälgar kan vara begränsat. Jag kom ihåg en tråd här på AP som var liknande men den bilen gick tjuvarna hårdare på och den löstes in tror det var stöld av liknande saker på bilen sen tände dem på den ochså vad jag kom ihåg.Där innefattas brand sjr vagnskadesjr(skadegörelse) och stöld sjr 3 delar som ersätts men bara med en självrisk. Jag har svårt och haja att dem inte är villiga att ersätta när något stjäls på bilen tex Lyktor när dem ersätter hela bilen om den blir stulen! Det vanliga är att eftermonterad gps med dvd spelare och 5 skärmar för film m.m är ersättningsbegränsat just för stöldrisken, och att det är eftermonterat! Server skriv hur det går! Mpower |
|
| Kan iofs vara så att FB är extra gnälliga i detta fallet då E39 de senaste åren varit närmast löjligt mycket utsatta för stulna: lampor, navi, mfront etc. Det mesta av det som stjäls kan sen (enligt mig) köpas billigt här på stöldbör.., f'låt, menar AP börsen. Tog upp det problemet i en tidigare tråd, men fick inget större gehör för förslag på att det inte borde vara möjligt att annonsera helt anonymt på börsen. Istället verkade konsensus vara att folk gärna köpte stulet då det ju är billigt. | |
|
Jag har nu fått definitivt besked om att detta är en smärre katastrof att råka ut för. Först görs ett åldersavdrag på 10% för varje år sedan bilen var ny, därefter drar dom av ytterligare 30% i självrisk. Det innebär att man på en -01:a får ersättning för ungefär 20% av vad det kostar att köpa tillbaka grejerna nya. Faktum är att ersättningen inte ens räcker till att köpa begagnat. Slutsats: Ser man enbart ur navistöldsperspektiv är helförsäkring bortkastade pengar - det är bättre att sätta pengarna på banken. |
|
|
Jag har alltid visat reg.nr i de annonser jag satt ut. Tycker själv det är så jobbigt när folk döljer -> jag kan inte kolla upp försäkringen, kan inte gå in på vägverket och få info om bilen... Jag visar ju mitt reg.nr varje dag jag använder bilen. I och med att man har annons ute så är det ju bara för den intresserade att ringa på bilen, så får han ju uppgifterna per telefon ändå... /Henke |
|
|
Anders N:Då skiljer det en del mellan bolagen helt enkelt, som exempel så blev mina Mspeglar stulna i vintras och jag fick en vanlig stöld sjr på 1700 kr som jag betalade och sen nya speglar för 8 papp. Ett annat tillfälle så slog en galning sönder 12 bilar på en parkering familjens Bmw blev helt sönderslagen vi betalade en sjr (vagnskada) på 3000 och fick ut marknadsvärdet. Så jag tycker att åldersavdrag låter lite skumt på sådana prylar mina speglar med 10år på nacken ersattes fullt ut! Sjr på 30 % är helt ok det verkar vettigt men inte åldersavdrag. Mpower |
|
|
Hej, nu är jag tillbaka. En mycket tillmötesgående man från försäkringsbolaget har ringt och de löser in bilen. Jag behöver inte betala någon större självrisk än vanlig stöldskada (1800). Jag hade bilen till salu och hade med största sannorlikhet kunnat få några tusen till med tanke på intresset från några köpare, men jag får 140.000 för den och nu är problemet ur världen. Att återställa bilen skulle kostat över 100.000, mycket tack vare att tjuvarna klippte kablarna. (kabelmatta 28.000 och jobb 30.000) Slutet gott, allting gott som man brukar säga. Hon som jag pratade med först var med andra ord helt ute och cyklade med sina påståenden om självrisker osv. Tack för stödet på hemsidan. |
|
735 |
Skönt! Heder åt försäkringsbolaget, men samtidigt sjukt att det ska ta så pass lång tid, men framförallt jobb. Man är ju trots allt KUND! |
| Kul att det löste sig..... Kom ut i morse skulle till jobbet, så ser men att man har fått höger framruta inslagen och navigatorn som satt i bilen e plockad! FAN vad arg man kan bli. inte nog med de, fick hem bilen från verkstan i fredags, fan bara utgifter nu gick rutan på 2000:- (sr) får se nu vad fb säger åsså ska man besikta bilen i morgon kl 11, hoppas dom hinner montera rutan bara! | |
|
Det var inte försäkringsbolaget som tog tid på sig utan verkstaden som samlade in uppgifter från alla ställen som skulle blivit inblandade i reparationen. Delar från olika leverantörer, plåtjobb på ett ställe, eldragning på ett annat ställe och installation av den nya utrustningen. Jag ska nog inte ha någon navigator i bilarna i fortsättningen. Det är snyggt och praktiskt men risken att få inbrott verkar öka orimligt mycket. Om de inte hinner fixa rutan så är ett tips att du kan köra utan ruta (!). En kompis till mig råkade ut för en elhiss som strejkade med rutan nere och det var inga problem med besiktningen. Lycka till! |
|
|
Har precis råkat ut för liknande stöld. Länk Det är många bud i denna tråden om vad som gäller med åldersavskrivningen. Är det någon som vet vad som gäller angående orginalutrsutning som sitter sen bilen var ny. Jag blev fly förbannad på den jäkla försäkringstjänstemannen jag pratade med, men han sa att samma sak gäller på alla bolag och att iom att det var orginaldelar så fanns det i alla fall inget tak. Man börjar ju fundera på om man skall skita i en del av försäkringen. 10.000:- per år kan man ju ha roligare för om man ändå inte skall få ut något på försäkringen när man väl behöver den. |
|
|
Länsförsäkringar= SKITBOLAG! Tecknar aldrig en försäkring i detta skitbolag som bara höjer premierna o aldrig vill betala ut när något händer. För mig ville dom lacka halva dörrarna efter en skada/sabotage trots att det var uppenbar stor nyansskillnad vid halv lackering. Och ville göra åldersavdrag för lackering=Höjde till 5000:- i självrisk utan att jag kunde få ner det. Bojkotta detta bolag! |
|
|
Fy fan vad trisst att läsa sånt :( Verkligen trisst att en 530dA Touring från 01 löses in pga elektronikstölder, det är ju en jättefin bil ! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
528:n: När jag importerade min bil var LF det enda försäkringsbolag som ville försäkra en privatimporterad bil. Inte mycket till val med andra ord. Det kanske har ändrats nu? |
|
|
BMW Orignalförsäkring tar importerade bilar. Enda krav är omkodning av nycklar. Premoer är samma som för svensksålda. IF var inte heller några problem medan ett par andra ställde krav på att man hade sin hemförsäkring hos dom sedan en tid tillbaka. Vissa bolag accepterar bara importbilar om dom ligger i de lägre klassningarna, dvs som vill inte ta en B10 eller M5 men det funkar med en Passat 1,8... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.