AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.801

Inbrott i natt, allt borta, försäkringsbolaget ersätter bara 10.000:-

Sida 1 av 2
Visa användare
28
server
320D T -06
Blir så jävla trött. Inbrott i 330:n med krossad ruta, inget stulet, så där är väl allt ok. Men även inbrott i 530:n, gps, cd-växlare, telefon, monitor, xenonlampor - rubbet är borta. Taget i villaområde på tomten i Norrköping imorse, vår hund har skällt lite men tjuvarna har helt lugnt flyttat all inredning och plockat bort allt. Länsförsäkringar ersätter max 25% av basbelopp = 10.000:-. Vad fan ska jag göra? Finns det begagnat att köpa eller har någon kunnat prata med sitt bolag om detta? Tacksam för tips.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tråkigt at höra.

Jag kan inte se i deras villkor att de inte skulle ersätta allt: Länk
De saker nu nämner räknas antagligen som fast monterad utrustning, det brukar vara skillnad på om det hade varit ”lösa” saker.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fast här står det annat: Länk ?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
28
server
320D T -06
Jag har inte larm på bilen och därför menar Länsförsäkringar att de inte betalar ut mer för utrustningen. De ville dessutom ha åldersavdrag på all utrustning men det lär inte bli några problem om de ändå bara ersätter 10.000:-

Enligt sista meningen i LF:s villkor 351:2 ska det inte vara några problem:
Vid stöld av bilradio, band- och skivspelare, DVD-spelare, mobiltelefon,
kommunikationsutrustning, polisradio, TV, navigator för vägbeskrivning
och tillbehör till dessa är ersättningen för denna utrustning (inklusive
monteringskostnad) begränsad till sammanlagt 1/4 prisbasbelopp.
Installeras ett av oss godkänt larm, som var i funktion vid skadetillfället,
lämnas ersättning med upp till 1/2 prisbasbelopp. Begränsningarna gäller
även reparation av skadad utrustning enligt ovan. Begränsningarna gäller
inte originalutrustning som är fabriksmonterad.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länsförsäkringar ja jisses dom försöker som alltid stoppa svansen mellan bena och smita ut bakvägen så fort det ska betals ut nått. Dom är "skyldig" mig många pengar pga deras sk.regler /tolkingar är helt andra än andra bolags. Och tyvärr så valde man fel en gång för länge sedan.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
28
server
320D T -06
Ahh! Begränsningen gäller inte originalgrejorna! Det förstod nog inte min kontakt på Länsförsäkringar. Allt är BMW original så jag hoppas jag klarar mig på det. Nu blev jag lite lugnare, jag har tagit allt på ett bra sätt och dammsugit glas, plockat dit inredning, hållt humöret upp och tröstat sambon. Men när f-bolaget sa att de inte ersätter allt så höll jag på att klappa ihop...
Nu har jag lite hopp ivf.
Du har räddat min dag!

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Server:Det kan skilja mellen länen som Erik W visar genom länkarna så gå en på östgöta tex och kolla deras vilkor eller be dem läsa igen för fastmonterad utr borde inte begränsas till 10 000 då har dem uppdaterat vilkoren sen alla körde runt med radio/kasset spelare och gps fanns enbart i rymdfärjor...
lusläs vilkoren om dem trilskas!

Mpower
betan - Villkoren jag citerade gäller alla 24 lokala bolag, så även Östergötland (Östgöta Brandstodsbolag). Här är en länk till villkoren på det lokala bolagets webbplats: Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Anders N: absolut ville bara förtydliga att det kan skilja vilkorsmässigt mellan länen och att det är viktigt att han kollar upp just för sitt län.

Mpower
Visa användare
28
server
320D T -06
Ja, då var vi igång igen... Jag pratade med Länsförsäkringar imorse om "den lilla detaljen" att det står i försäkringsvillkoren att begränsningen inte gäller original - fabriksmonterat. Det var inga problem, stod det så i försäkringsvillkoren så är det så sa min kontakt.
-"Men du kommer ju inte ifrån nedsättningen pga ålder, så värderingen kommer ju bli 60% av nypriset. Resten får du stå för själv".
Jag tror inte på min kontakt längre utan väntar in skaderegleringen men de är ju sanslösa att sänka förväntningarna på rimlig ersättning...
På jobbet var det några som la fram följande tanke:
"Det är väl inte konstigt att du fått bilen länsad. Du har annons på blocket.se och all utrustning står med samt ditt telefonnummer så det är lätt att hitta."
Jag blir lite fundersam, kan detta vara vägen för proffsen att länsa bilar...?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan vara en av anledningarna att man annonserar.
Inte första gången som det händer, därav en av anledningarna till många suddade regnummer inte bara oseriösa säljare.
Bilen ska väl återställas till det skick den var innan stölden och det borde vara försäkringsbolagets bekymmer att stå för kostnaden, finns ju ev begagnade delar att få tag på, det är dom ju pigga på numera.
Dessutom ska du punga ut med en självrisk också så några nedskrivningskostnader borde dom stå för tycker man, vad för ska man ha en försäkring som bara täcker halva värdet för ?
Ok tvättmaskiner och andra förbrukningsvaror ska självklart inte ersättas med nytt, men fixa till nytt går ju snabbare än att leta beggat vilket borde vara försäkringsbolagets jobb isåfall.
Pryttlarna är ju bara 4 år gamla, vilket knappast kan sägas vara 40% av livstiden då de ska funka lika länge som bilen egentligen.
Men som sagt ett skit att ha att göra med och man får alltid bråka sig trött och inte köpa deras argument, tyvärr så drar det ju ut på tiden.
Inget avundsvärd jobb du har nu.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Östögta brand har varit mycket bra att göra med tycker jag. Stå på dig bara, jag tycker definitivt du har rätt till ersättning gällande allt i det här fallet eftersom det rör sig om BMW originaldelar.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Har också haft problem med ovanstående bolag när jag hade påhälsning, dom ville inte ersätta mina stulna hjul fullt ut som var 6 månader gamla vid stölden försäkringskillen menade på att däcken var slitna hade rullat 500 mil, efter mycket tjat gav han med sig till slut och jag fick full ersättning.

Alltid roligt att ha med försäkringsbolag att göra lycka till : Server

///Johan Länk
Jag har mailat en kontakt på LF och frågat om de verkligen räknar ålder på utrustning i såna här fall, för jag tycker det låter helt befängt. Visar det sig att det är så så tänker jag kolla om alla bolag tillämpar samma idioti. Om så är fallet kan man ju lika gärna skita i att teckna högre än trafik. En försäkring ska se till att min bil återställs, så ÄR det bara. Tycker inte bolagen likadant sätter jag pengar på ett eget konto istället och kör trafik resten av livet, utan tvekan. Men jag hoppas på annat.
se
661
seb_540
328i M F30
Precis därför jag bara kör trafik på min E39, läste igenom de olika bolagens villkor och insåg snart att inget bolag kunde erbjuda mig en fullgod försäkring, oavsett premie. I mitt fall var det extra helkört eftersom mycket på min 99a är faceliftat till 01, och då gäller som bekant maxersättning på 10k-självrisk och åldersavdrag, dvs ungefär 0kr. (Facelift = icke fabriksmonterat, trots att det uppfyller "original utrustnings" kravet.
Jag hade Bmw Original Försäkring och de ersatte allt när jag fick inbrott,utan det minsta problemet!Mycket nöjd med dom.
Mvh
Visa användare
28
server
320D T -06
Vi får se vad som händer. När jag körde 530:n till verkstaden hade de återställt samma saker på en annan E39 för några veckor sedan. Det hade kostat strax över 100.000:-! Eftersom kablarna är avklippta så måste nya kabelmattor läggas i, dvs all inredning bort, navigationen kostar tydligen 40.000:- bara den, osv. Bilen lär väl bli borta en månad... Väntar med spänning på vad skaderegleraren ska komma fram till, men min kontakt har ju ivarjefall bett om ursäkt och sagt att 10.000:- begränsningen inte gäller för min del. Jag återkommer när jag vet mer...

16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Beklagar oturen. Vart hände det i Norrköping förresten? Kan vara bra att veta

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
28
server
320D T -06
Villaområdet Fyrby, bortom Eneby. Mittemot idrottsområdet Fyrbyplan. Helt öppen trädgård, inget som stör utsikten i form av häckar eller så. Grannen 5 hus bort ser bilarna från sitt fönster, så det är rätt iskallt att montera bort allt i bilen, öppna huven och ta bort strålkastarna osv. Speciellt när vår Rottweiler skäller som fan på andra sidan ytterdörren, 5 meter från bilen. Eller kanske var det min sambo som lät mest när hon sa åt hunden att vara tyst... Vi hade så dåligt samvete för hunden så hon fick pyttipanna och sova i soffan på kvällen...

16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Okay, då kan jag förstå hur de kunde få jobba ostörda. Misstänker att det inte är så många nattvandrare uti i trakterna kring Fyrby. Det är det väl aldrig om nätterna dock men jag kan tänka mig att risken för att åka fast är lite högre i mer centrala delar av Norrköping.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.