|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min bil rullar som en dräöm nu efter 5 h arbete på att byta däck och rengöra alla delar och bromsar. Allting fungerar jättebra nu och all hugg i ratten och alla missljud är borta. Därför har jag gått vidare till att uppgradera ljudet i min bil. Undrar dock några saker. Jag har 8 högtalare i bilen och undrar om storlek på dem. Är det 5:25" or eller 4" och det är väl en liten diskant där också? Jag hade tänkt mig köpa kitsystem för dörrarna: Länk och ett ISO steg: Länk Detta eftersom jag vill behålla kasset/cd växlare intakt. Tänker jag rätt nu, får jag bra ljud eller blir det lika illa? Hur blir det med basen tror ni? I framtiden hade jag tänkt mig köra in ett steg till med baslåd eller bara en aktiv baslåda. Steg tre om vi nu kommer dit är väl en hatthylla med det känns onödigt. Vad anser ni om detta? Tips, ändring osv. Svara gärna på min fråga om " på högtalarna. | |
|
Det är väll 4 diskanter o 4 5,25(kanske 4", vet ej), 1 bas o 1 diskant i varje dörr. Iaf så är jag en förespråkare att hålla dig borta från MDS. Dom levererar inte alls den ljudkvaliteten dom lovar (pga av att dom inte ens gör sina egna grejer). Har ägt 2 mds kitt, 4 mds basar och 2st mds steg. Även monterat MDS i mina vänners bilar på helger o så. Båg är det var det är. Läs deras brochyr så förstår du vad jag menar. "MDS har användt teknik från deras egna F1-Stall till högtalarna"...... Länk Kan sattsa pengar på att det systemet låter avsevärt mycket bättre än MDS. Länk Seriösa grejer också. Länk Mitt personliga favorit märke, danskar med tungan rätt i mun när det gäller väl ljud. Kostar även mindre än vad du tänkt lägga // |
|
| Glömde skriva. Jag tror nog att det ISO steget fungrerar, men vill du kunna spela kitten fullt ut behövs nog kanske något starkare. Jag tror att om du gör en seriös montering av 2st kitt med ett starkt steg så kanske du slipper att sätta i en extra baslåda. | |
|
Är lite osäker på om alla E38or har samma grundbestyckning av högtalare. i dörrarna (bilar med DSP paket har ju 4 element i hatthyllan också). I min 750 har jag ett diskant samt ett mellanregisterelement bakom det övre gallret i framdörren. Den runda högtalaren i framdörren (och bakdörren) är en max40W Nokiahögtalare som nog kan klassas som en 5:25" men är något mindre (dia 12.7mm på konen om jag minns rätt) Har bilen telefon har de främre elementen dubbla talspolar. Bakdörrarna har även ett diskantelement. Vill du gömma elementen helt bakom dörrsidorna så är tyvärr byggdjupet starkt begränsat. de sitter i en rätt klurig högtalarbox som också ger stadga åt dörrsidan, så det är inte bara att riva ut. Jag provade att byta mina mot tvåvägs Pioneer men fick problem med orent ljud så jag bytte tillbaka. kolla denna 5 serie Länk Det är rätt likt på e38 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.