AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.122

Vibrationer i E32 ?

JE
3
JE 325ix
325iX, 1987
Körde min brors 735 -91 igår och vid vissa tillfällen när jag kopplade ur i ca 70-80 km/h så uppkom kraftiga vibrationer i bilen. Någon som har en idé om vad det kan vara.

Tacksam för tips!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Kardan, stödlager, hardyskiva, stela knutar eller trasiga växellådsupphängningar...nåt av det kan det vara...tex.

Värt att kolla upp!

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
JE
3
JE 325ix
325iX, 1987
Tack för tipsen. Blir till att krypa under och leta.

Mvh,
Jonas
Hejsan, "lånar" tråden lite, har samma problem själv med grabbens 730. Men har även problem med att det blir våldsamma vibrationer i ratten vid inbromsningar.
Några heta tips, eller snarare vart skall jag börja? Har bytt stabiliserings stag, vad är nästa steg, casterstag, bussning till hjälpstyrarmen? Stötdämpare fram bör också bytas, men det borde inte påverka styrningen på det här viset vid inbromsning. Känns inte som om broms skivorna är skeva...

Tacksam för tips.
Mvh
Anders
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Stötdämpare, mittre styrtstag(styrarmen), eller skivor är det som felar! Eller en kombination av dessa. "Skrammelstagen" skramlar bara o ger viss understyrning då de stadgar främre kränghämmaren med spindlarna.

Jag satsar på dessa förslag! Casterstagsbussningarna ger endast upphov till ett "klonk" vid inbromsning i låg hastighet eller vid hög hast. om man bromsar plötsligt o hårt! Däremot räcker det med att en skiva inte är helt 100% eller däckens egenskaper, för att det skall börja vobbla rejält, med taskigt styrtstag/mittre på bilen. Mao. det verkar vara värre med skivorna/däcken än det är, med detta fel! Har själv haft både dåliga skivor o styrstag samt även däck o stötdämpare, så jag vet ju vad som hjälpte på min bil!

Lycka till! Det är inte så dyra delar:-) (fast stötdämparna är ju förståts dyrare...)

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Snabba puckar ;-)

Tack för svaret Anders, misstänkte att det blir till att byta stötdämpare... Men måste såklart konsultera grabben först, studie ekonomi och 18-års dag idag...
Får se om han har råd med stötdämpare till sin första bil.... He he, som han för övrigt fått av en bekant till oss som köpte den som reservdelsbil =).
Har varit in med brytjärnet och försökt kolla mittre styrstaget, hittade inget nämnvärt glapp, kollade inte lagring till hjälpstyrarmen dock...
Skivorna är i bra skick, men skall kolla planheten ordentligt.
Grabben skall i alla fall inte behöva åka volvo !!!

Mvh
Anders
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Låter bra det :-)

Hoppas att det ordnar sig till det bästa, utan alltför stora kostnader! Din son får iaf. en bra "bilstart" i livet, nämligen BMW :-)

Mvh
Anders

jaha, nu äre på gång. Beställde bussning till hjälpstyrarmen, bussning till bärarmarna (de var väldigt möra utan att vara direkt glapp) samt nya stötdämpare fram. Skramlar lite under bilen ibland också såå det fick bli ett nytt stödlager till mellan axeln också. Får se när det blir någon "quality time" i garaget =)
Notornord verkar ha bra priser på det mesta, beställde allt av dem den här gången. Tänkte också inviga grabben i garage livet, jag pekar och han skruvar he he he. Bättre bilstart för en 18 åring kan det ju knappast bli !!!

Hmmm, får nog ta och byta ut min andra bil mot en BWM själv åxå... Även om det är en vinglig 730 från -87 så är det en jäkligt skön bil att köra.... vi får se ;) (Någon som har en 740i till salu ??? )

Mvh
Anders
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har oxå lite vibrationer i min. Det vibrerar lite i golvet liksom. Samt vid acceleration på låga växlar i låga farter. Då känns det klart som att det kommer bakifrån. Vad kan det månne vara?

mvh
Jo
73
Jocke.L.
750iL -90
Stavros du ska nog kolla på ditt stödlager. Om det knackar i golvet bakom dig vid gaspådrag i låga farter.
kollat runt lite på skrotar och lagabasen/bildelsbasen och det är ingen brist på begagnat, priserna verkar överkomliga t.ex komplett mellanaxel från Hedemora Bildemontering 2.100:-.
Jag besiktigade i förrgår och när vi åkte ur bromshuset och han gasade på rejält så lät det som att någon slog med två järnrör väldigt hårt...

Besiktigad u.a.
Nu är det nära ;)

Har tillbringat en del tid i garaget och konstaterat följande:

Stötdämpare fram, tvärslut! Stödlagret till mellanaxeln hade släpt taget med fästet helt = glapp på ca 1 cm. Casterstags bussningar, två olika sorter, en mjuk och en ännu mjukare, kommer att göra skillnad med nya.
Bärarmsbussningar, möra utan att vara helt färdiga, men byter när jag ändå har allt nere. Hjälpstyrarmens bussning, inget glapp så den får gå som den är.

Har bärarmarna och casterstagen hos vänner idag för ipressning av nya bussningar. Med lite tur så hinner jag montera ihop allt ikväll.

Känns skönt att hitta en del saker som bevisligen var slut. Misstänker att det kommer att bli en himelsvid skillnad efter de här operationerna.

Mvh
Anders
köp min 740..:)
Infinity_74 =)

Utgår från att du menar en vol.... för inte ska du sälja din 740 som du nyss köpt???

He he he...

Mvh
Anders
hehe......både ja & nej.....allt är till salu om priset är rätt.....
Det gjorde skillnad !!!

Nu är gamlingen på hjul igen och skillnaden är enorm, innan operationen gick bilen "som en pinknödig stövare över vägen" ;)

Inga vibrationer i ratten i casterstags farter =), kurs stabil och väghållningen är med beröm godkänt igen.

Kardan skrammlet är borta så nu smyger tysken fram som det var avsett från fabriken.

Mvh
Anders
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Tjena jag "re-lånar" tråden", (Snacka om återvinning:-)), har varit utan riktig bil över sommaren men rattar nu en E32:a efter två E36:or. Detta skepp gungar lite väl mycket i fram (van vid en 323:a med M-chassie), är det ett stort jobb att byta dämpare? tänkte med hjälp av detta eminenta forum försöka mig på operationen på egen hand.

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Christer B: E32:or skall gunga! :)
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Ha ha ha!! då får jag väl rikta in mej på att fixa vibrationerna istället, har sett att det finns en mängd olika orsaker till dessa :-)

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.