AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.942

vilken e92:a ska man välja 330 eller 335 ?

Sida 2 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då skall Asken göra såhär. Provköra.(Har kört 330 C) Verifiera uppgifterna med mina tyska kontakter. Informationen kommer ifrån en för mig trovärdig källa. Sedan återkomma med saklig information hur jag verifierat detta.

Lite bakgrund i tänket. BMWs grundförhållande har varit överladdning diesel, icke-överladdning bensin. De överger själva en av sina grundmurade filosofier. I tidens anda skall allt gå snabbare och snabbare. Effekt vs konkurrenter vs marknadsförares ofullkomlighetskänsla. Min långa erfarenhet är att BMW de senaste 5-10 åren sakta men säkert övergivit sina grundplåtar för att växa sig större har ett pris som märks först om 2-5 år. Vi ser en del i de Rostskyddsåtaganden och den mängd åtgärder som föreligger näst intill dagligen i formuet. Nu har BMW varit konsekventa med detta och på nyare bilar infört 12 års rostkyddsgaranti. Dock har en bil ett långt liv.
JAg skulle kunna köpa en ny 335i Coupe. Dock finner jag inte förtroendet i det pga en mängd små händelser långs vägen i ett 12årigt BMW-ägade med ny bil och högsta möjliga vård med inriktning på kontinuerligt nyskick.
Ett bilval är och har varit och komemr alltid att basera på en egen upplevd känsla kring att i denna förarplats skola spenderas tid i njutning. Förarens eget lilla andrum:) Sedan kring det formas ett resonemang för att försöka belägga att det är rätt. Annars hade pizza för länge sedan beställt den modell han är i process med att gå igenom.
Jag ställer de frågor han har svaren på. Även om det kan tyckas att han har frågorna. Enkelt eller hur.
Sluttesen är
"Samt kommer 335:an att klassas som ett monster , som den viserligen är, gentemot 330 och på såvis bli mer svårsåld efter säg 2 år."
Klassas den som ett monster om 2 år?`
Blir den mer svårsåld?
Nån profet blir jag inte men jag ser signaler på ökad miljömedvetenhet när soppapriserna går upp. Likaså att försäkringspremierna närmar sig Europanivåer.
Min åsikt är tydlig i detta. vad pizza väljer är hans sak.
Alf: Njut av bilen. B t w: Lexus bygger inte kvalitet, de levererar en lyxig förnimmelse av kvalitet till människor som inte har några som helst ramar av vad kvalitet kan vara för något. Lexus har ingen själ i sina bilar och hur de än bygger kommer den inte än på 10-15 år om än icke att förneka att de är duktiga på det BMW Sverige inte fixar. Nämligen något så enkelt som att leverera bilen efter service nytvättad. Kvalitet är nämligen så enkelt att passionen i det jobb kontruktörerna och utvecklingsavdelningen tillåts bestämma över ekonomer och andra räknenissar. Där de som skapar bilarna har barnsligt kul i de de gör är det vi kräsna BMW-förare upplever bakom ratten.
Ekonomerna såg gapet mellan 330 och M3 i förra generationen och vill fylla det. Antagligen för att Audi har det.
De har skapat något unikt för BMW. Om 2 år visar det sig om mitt resonemang stämmer.
En sak är klart. Köper man en 330d har man minst 15% högre andrahandsvärde, färre gånger man måste stanna och göra det tråkigaste som finns nämligen tanka( för att det tar tid från tiden bakom ratten!) och
får leva med att inte ha starkaste bensinmotorn:)
Mvh
Asken

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Puss på dig Asken! =-)
Hoppas du har rätt ang andrahandsvärdet på 335:an, för i sådantfall om 3 år,kommer jag att leta rätt på en bättre begagnad,f.d leasad direktörsägd sådan som endast rullat mellan hemmet och arbetet 5 dagar iveckan.
Är dock fortfarande nyfiken om denna historia om att turbona redan kan ha haft ras, är sann!

MVH Patrik
Buspelle
Har sett tråden(arna) om överhettning på E90Post, men slutsatsen där förefaller vara att det är Audi-fans e d som är upphovet. Har försökt kolla med diverse olika kontakter, men ingen bekräftar. Tvärtom sägs att bi-turbo-motorn varit föremål för mer tester än de flesta andra motorer och att ev barnsjukodomar därmed borde vara undanröjda. Vore dock intressant om det finns mer "fakta" i målet.
wowwe
Det finns faktiskt en tråd till på E90post om en kille som hämtade sin 335i i Munchen på fabriken. 335i skall tydligen ha ett "transport mode" för att just inte bilen skall bussköras och kan därmed varna för överhättning. Kan detta även ha hänt Audi killen vilket är högst troligt.

V12 LeMans
om man ser rent ekonomiskt och långsiktigt , väljer jag 330 .

Någon som vet prisskillnad i försäkring på 330i vs 335i ?

min dröm-e90/e92 skulle heta 350i med "fyrakommaåttan" under huven.

Eller varför inte Alpina B3 5.0 med 400+ hk som konkurrent till den skönsjungande Audi RS4.(fin motor i Audin , men jag föredrar BMW)
Jag ska kolla upp försäkringen för 335 idag. Klassningen var inte klar sist jag kollade. Står själv och väljer mellan 330 och 335. Det faktum att 335 sedan är 4000 billigare än 330 coupé gör att jag nog väljer 335. Med reservation för att försäkringspremien kan bli väl saftig.

Keep Your Distance!
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Har idag en 335iA -07 som snittar ca 1,1 l/milen.
Hade tidigare en 330iA -06 som snittade i princip samma.
Upplever alltså INTE att en 335:a drar mer än en 330...

Är sugen på att trimma 335:an, kan någon rekommendera T.M. Chiptuning?
De går in via serviceporten och gör en omprogrammering, som de sedan kan återställa om man vill.

ni
40
nino2
330i -2005
Har kört bägge modellerna och kan inte påstå att jag tyckte skillnaden var enorm, nu har ju 335i fått en uppdaterad version senare.
Kan man leva med prestanda skillnaden som ett exempel 6 sekunder till 100 istället för 5,5 för 335i´n så talar hjärtat för 330i (272 hk) som är en dröm att köra i motorkultur trots den lilla pris skillnaden till 335i, sedan är 330 mer ekonomisk att köra och äga och mindre tapp vid försäljning, men det kanske inte spelar någon roll i fallet.

Alla har vi olika tycke och smak, tur är väl det!

Nino
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det här är en ganska typisk Autopower-tråd. :o)

Kommer ihåg en annan där en frågade om han skulle köpa en 550 eller M5. Alla inläggen skrek M5 (med många utropstecken) men ingen frågade honom vad han skulle ha bilen till...

335:an och 330:an har väldigt olika karaktärer - speciellt då 335 mk I (med dubbelturbo) 330:an är helt klart långsammare men har en direkthet som 335:an saknade, just pga av den lilla fördröjning som fanns innan turbon var med i spelet. Nu har jag inte provat 335 mkII, men har läst att denna lilla fördröjning skall vara åtgärdad. Personligen avskyr jag all form av fördröjning och hade innan mk II presenterats valt 330:an. Nu med den nya 335:an så måste det till en ny provkörning för att avgöra.

Som flera inlägg påpekar - när turbon väl kommer igång går det åt soppa och förbrukningen blir alltmer än faktor vid försäljning. Om ryktet sprider sig att 335:an är törstig drar folk åt sig öronen och kollar andra alternativ (rationalitet har sällan mycket inspel vid bilköp), och det kan påverka priset.

Att redan idag sitta och bestämt avgöra vilken modell som blir mest eftertraktad är omöjligt. Tänk också på att "bättre andrahandsvärde" betyder att du skall få ut *mer* vid försäljning av en 335:a gentemot nypris än mot en 330 och dess nypris. Och med tanke på prisskillnaden som ny blir det allt svårare för varje år som bilen blir äldre att räkna hem den affären(speciellt om man skall räkna in alternativkostnad). Oavsett vad man tycker så är det rationella valet alltid en minimalt utrustad bil med (oftast) minsta motorn...

----
BMW CS #6212
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Som jag skrev den 9/5 har jag haft en 330 -06 och har nu en 335 -07, båda med automatlåda.
Jag märker ingen turbofördröjning alls, när jag trycker på gasen sticker den bums som ett as! På lägre varv med 330:n hände det inte mycket i jämförelse med 335:an.
Sen att piska den till rödvarv är ingen mening då vridet avtagit vid ca 5000 varv, så 330:n upplevs nog snäppet sportigare att köra då man gärna varvar den som fan hela tiden. Detta resulterar förstås till högre förbrukning...

Ligger på ungefär 0,85 med min 335:a.
Nu kör jag ganska mycket motorväg så det spelar självklart in. Rekordet är 0,71 upp till Stockholm, men då låg jag nära lagstadgad hastighet också.
Värt att veta kan vara att frugans 320 drar nästan lika mycket om man kör 130-140 på Autobahn.
Men visst, att komma upp i 1,5 liter är nog inga problem om man maxar turboaggregaten hela tiden, är nog lätt att komma långt över den siffran också.
Soppaförbrukningen på lånebilar, som gissningsvis varvas innan de fått upp värmen och där man provar lite extra, kanske inte är helt vägledande i frågan.
Men ligger man på 1,5 liter och uppåt i förbrukning får man nog börja ta in böteskostnader och indragna körkort i kalkylen.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Mitt rekord sedan jag trimmade bilen är 1.19l/mil Det va förra året när jag först körde 20mil stressat motorvägstempo 140-220km/h, sedan bankörning 50->270km/h runt 15ggr och sedan hem 20mil i lugnt motorvägstempo. Heeelt okej för 440hk och automat tycker jag :) Däremot har jag aldrig lyckats komma under 0.8l/mil, helt omöjligt hur lugnt man än kör men jag skyller på automatlådan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.