AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
766

stopp i motorn efter varje natt 525i

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har ett knepigt fel på min 525i -92. Varje morgon när jag ska starta den så slår starmotorn till men orkar inte dra runt motorn, det smäller till och sen är det stopp.

Efter att man försökt typ 5-10ggr så börjar den gå runt och hoppar igång. Detta händer endast när bilen stått över natten. Känns nästan som att det kommer in vatten i någon cylinder så att det blir så pass högt komp så att han inte orkar dra runt motorn. Jag har kollat kylar vattnet och det visar inga tecken på att det går ut komp i kylaren utan det bara den vanliga cirkulationen som skall vara, inga bubblor eller liknande. Jag testade att ladda batteriet idag, men det tog bara emot typ 4ampere så det verkar inte vara det. Någon som vet exakt hur många V. batteriet bör ge om det är friskt. (har dock inte kollat vatten i batteriet så det får bli att kolla upp det imorgon)

Bilen går förövrigt lite ryckigt på låga varv, missar typ på 1cylinder om man ligger under 1500rpm, har bytt stift, olja, luftfilter och den går lite bättre nu är innan, men ej 100%. Bilen har stått stilla i 3-4månader och har nu gått ca 20-25mil.

Någon som har några tips?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hade jag varit dig så kollar man först om ingen cell i batteriet är bränt. Den ser exakt likadann ut som en kylarvätske provare.
Eftersom din bil lite dåligt då o då så kanske dax att hälla i redline produkter till bensinen. Testa med det.
Kanske någon annan har bättre tips?
Hur många volt ligger batteriet på då?

MvH Bmw 4-ever
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Garanterat topplockspackningen/spricka i toppen. Hade exakt samma symtom på min gamla 518. På min var det en spricka som bara läkte vid kall motor. Verkar som den svällde igen när motorn blev varm men när den fick stå och svalna så rann det in. Hade bra mkt vatten i ena burken när jag lyfte toppen.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
hmm, det låter ju inte roligt om det är toppen. Ska kontrollera batteriet och även kolla noggrant så att det inte försvinner kylarvätska. Skulle det vara toppen så är det ju bara att se glad ut och börja riva bilen.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
idag startade den utan problem, testade att ställa den över natten utan att aktivera larmet, så med lite tur kan problemet vara strömrelaterat. Vad jag kan se så har det inte försvunnit något kylarvatten iallfall.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Verkar vara dålig koppling mellan batteriet och startmotorn. När Du får problemet, ta en startkabel och sätt mellan minus på batteriet och jord på/nära startmotorn. Funkar det att starta då är det ju bara att göra startkabeln lite mer permanent dvs sätta en ny jordkabel mellan batteriet och startmotorn
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
detta fel är helknepigt, har nu ställt bilen utan att ha larmet igång 5nätter och då har inte problemet dykt upp. Det verkar inte vara batteriet heller då jag mätt cellerna och alla indikerar full laddning och jag har spelat musik i flera timmar och sedan startat bilen utan problem.

Det verkar helt enkelt vara relaterat till larmet, men jag tycker inte det det finns någon logik i det hela för skulle det vara startspärren så borde ju inte startmotorn slå till vilket den gör.. Ska testa några dagar till och sedan ska jag börja larma igen och se om problemet kommer tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.