|
|
|
|---|---|
jimmy/bmw |
Nu är det som så att farsan ska byta bil ! Han har två krav 4wd och kombi, så jag undrar om de är någon som har en 325 eller 330 ix e90 som kan säga hur en sån är att dra med ! Han ska dra häst transport med den Så de ska vara bra ork i motorn, Vi var å prova en 330 xd men tyckte den verkar lite dyr ! Men den måste ju var suverän å dra med ! kosta ju iaf 70k kr mer än 325an, Men de är de kanske värt ? Andra alternativ är subaru legacy eller audi a4 quattro! |
|
Klart det ska vara en BMW! Jag vet inte hur det är att dra hästsläp med en 325xi, men några som har en hästgård ca 1km ifrån mig använder en 325xi touring e46 till att dra runt på hästsläp med häst i och det verkar fungera för dem iaf. Det jag hade tittat mest på är just en med automat i. Mycket enklare att dra med, man slipper tänka på att växla ner i uppförsbackar och sånt. En 330xd hade väl varit mest att föredra då den är urstark och gärna med automat. En 325xi/330xi får man varva lite mer när man drar tyngre släp samt att den kommer dra mer bränsle än en 330xd. Kommer han dra hästtransport ofta? |
|
jimmy/bmw |
okej men automat kostar 21000kr extra undrar om de är värt de ? men de är ju de om det är ekonomist förvarbart att köpa en 330xd gentemot 325 xi för man kör ju många mil på 70000kr Farsan kör ca 3000-3500mil om året och har tänkte å byta efter 3 år. Han ska ha den på företaget så då får han företags rabatt på 8%. Han dra väl hästen typ 2-3 gånger i månaden Just nu har han en ford ranger xlt -03 den dra ju ca 2liter milen med hästsläppet bakefter. Och hans polare har en xc 70 -02/03 Och den dra också ca 2liter milen Vad kan en bmw dra är de nå liknade som dom eller ? |
jimmy/bmw |
Hur står sig dieseln i andrahands värde på en diesel mot bensin ? |
|
Drar han endast hästen 2-3 ggr i månaden klarar han sig lätt med en 325xi. Med tanke på de få gånger som en normal person drar ett släp av någon form klarar man sig lätt med en 325xi. Automat är väl inte direkt någon jätte viktig extrautrustning. Jag har kört släp med och utan automat och kan bara säga att automaten är mycket skönare att dra med. Antar att din farsa idag har automat i ranger xlt:n, eller? Det enda som är fördelen med automat är just i branta uppförsbackar där man måste sitta och peta växlar ofta med en manuell, men kör man mest på slätt klarar man sig utan den. Det är som sagt en smaksak. |
|
|
Subaru Outback med 2.5 liters motorn orkar fint och jag har dragit tunga saker genom djupsnö med den :) Kanonbil och automatlåda kostar 'bara' 12 KSEK extra. Vanliga Legacy Station har en lite svagare 2.0 motor, men den orkar hyffsat den med. Audi A4 tyckte jag var för liten och hårt fjädrad, plus att den drog mer bensin. BMW'n är mysig, men blir dyr då man skall ha 4x4, automat, kombi och lite utrustning. |
|
| Jag har en 330xd och bättre dragbil får man leta efter tycker jag. Jag tycker din far ska satsa på diesel. Grymt skön motorgång och bättre motor för att dra tunga släp dessutom kan man få en vettig förbrukning med diesel då man drar släp. Själv kör jag automat och skulle absolut välja det igen men det är ju en smaksak. | |
jimmy/bmw |
erito vad drog outback:en med ett tung släp efter? Vi har varit och prova 2.0r med auto och manuell det var fin automat i den faktist, Men lite slö på låga varv! Sen var vi till uppsala och prova en 330 xdta, Farsan klaga på små backspeglar och småa stolar, men motorn MmMmMmM :) ryk 330xi vad drar din 330xd med släp efter då ? Det som talar för subarun är priset, Enny outback går ju på 269000:- mot en 325 xi t som går på 336000:- fast han skulle får 8% rabbat på bmw men inte på subaru! |
|
jimmy Min 330xd touring automat drar med släp ca 1l/mil. Min förra 330xi touring automat drog med släp ca 1,6l/mil. Man slipper många tankstopp med dieseln ;-) |
|
jimmy/bmw |
Låter ju suveränt de :) Hur tung släp har du då da ? Farans ranger 2.5tdi drar i sig ca 2liter milen med hästtransport efter ! |
|
jimmy släp med två skotrar på, ca 300kg styck tankade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.