|
|
|
|---|---|
Fredde J |
Hej, jag har problem med min baklucka (E39 528 sedan, 97), vissa gånger går den att öppna, vissa gånger går det inte alls. För att beskriva det lätt, så låter det som "batteriet" håller på att ta slut. För det är aktivitet där inne när jag försöker öppna, men det är precis som det inte orkar att dra runt mekanismen. Det spelar givetvis ingen roll om jag öppnar med fjärren, handtaget eller knappen inne i bilen. Är det någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara? Tacksam för svar. /Fredrik |
| Har haft samma problem med min,köp ett nytt lås på bmw | |
|
Hej jag har haft två problem med lösning nedan. Nu har jag ett tredje problem som jag ännu inte löst. 1. Elmotorn som öppnar låset gick sönder. Elmototorn kan höras surrande men påverkar inte låset. Felet sitter i själva elmotormodulen som måste bytas. I mitt fall så var den gängade stången av plast av. Via en stång påverkar denna låsmekanismen. Fixlänk: Länk 2. Returfjädern som drar tillbaks låsmekanismen till startläge gick av. Det hörs att det inte längre låter som tidigare med det karaktäristiska returljudet. I mitt fall så lyckades jag "tillfälligt" laga fjädern med en ståltråd - lite pilligt. Har fungerat i ett par år nu. Annars får man byta hela låsanordingen som elmotorn är monterad på. Se fixlänken ovan 3. Mitt nuvarande problem är utan lösning. Bakluckan går endast att öppna med nyckel - ej med knappen vid förarplatsen, ej med fjärrnyckel, ej med öppningskontakten i bakluckan. Inget ljud från elmotorn. Larmet fungerar som det skall med mikrobrytare i låset (larm på/av med nyckel i bakluckan). Bytt elmotorn till ny utan förändring. Man kan höra klickljud från mikrobrytaren innanför gummimembranet vid öppningskontakten i bakluckan, så den fungerar (kanske). Rolf |
|
|
Lite låsläsning... Länk Länk Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hej, Har också råkat ut för problem med låsningen bak och tröttnade efter 2 byten av den lilla boxen. Efter det har jag använt nyckeln. Nu är det bara så att nu kärvar det även med nyckeln och idag fick jag verkligen ta i nästan max vad jag vågade för att den skulle gå upp. Vad gör man? Antar att jag får byta hela låset? Jag misstänker att det kommit in vägsalt nu under vintern som har gjort att det rostat inne i låset. Har försökt med smörjolja och 5-56 men till ingen nytta. |
|
|
Du kan nog få stil på det mekaniska i ditt lås, men då måste du ganska säkert demontera detaljerna, rengöra, fetta in etc. Det är inte så säkert att det är själva låscylindern (med nyckel) som kärvar för dig. Det kan också vara lås"tungan" (som knäpper igen och håller fast luckan i stängt läge). De två är förbundna med en stång. I låstungans mekanism sitter en fjäder som kan gå av och spärra mekanismen. Ställmotorn som skall öppna med centrallåset är monterad på låstungan och lösgör låsningen i låstungan, som alternativt kan lösgöras med nyckeln via stången. Sedan återstår liksom för mig att få el-låsningen att fungera. I mitt fall hörs inte ett ljud från ställmotorn. Jag har kollat ytterligare de detaljer som påverkar systemet Ställmotor är hel (2 st) Mikrobrytare inuti ställmotor är OK Mikrobrytare vid handöppningen i bakluckan är OK Mikrobrytare (2st) på låscylindern är OK (en av dessa skulle kunna orsaka samma felfunktion som jag har) Alla kabelhärvor och kontakter ser fina ut Bakluckan kan alltså inte öppnas elektriskt på något sätt. Endast med nyckel då man rent mekaniskt påverkar stången som trycker på låstungans mekanism och lösgör den från låst läge. Med nyckeln i lucklåset påverkas också hela det övriga centrallåset (via de 2 mikrobrytarna) - men inte bakluckans ställmotor... Rolf |
|
|
Jag kan meddela att mitt senaste (3:e) fel med bakluckslåsningen visade sig vara en avbruten elledning i kabelhärvan som går inuti gummibälgen vid höger gångjärn till bakluckan. Just den ledningen ger ström till ställmotorn då luckan öppnas. Nu fungerar allt som det skall. Ganska pilligt att reparera med en liten bit skarvledning då gummibälgen liksom är i vägen... Man kan se tydliga tecken på att ledningarna i kabelhärvan har gnuggat mot varandra respektive mot själva gummibälgen. Dessutom verkar det så att min avbrutna ledning var något för kort vilket förklarar avbrottet efter 10 års användning. Kolla alltså kabelhärvan om ni har problem med centrallåsets funktion till bakluckan eller nummerskyltsbelysningbelysningen. Mina tre fel sammanfattningsvis 1. Ställmotor (med en plastaxel som gått av) 2. Returfjäder i lås"tungan" av 3. Ledningsbrott i kabelhärvan inuti gummibälgen Jag har sett andra rapportera om 4. Ställmotor med defekt mikrobrytare 5. Mikrobrytare i handgreppet för att öppna luckan defekt Jag har inte sett någon rapport men kan tänka mig att de två mikrobrytarna på låscylindern kan krångla - bakluckans samspel med centrallåsningen fungerar då inte som den skall. Jag har nu en ställmotor över eftersom jag köpte en ny inför denna 3:e reparation. Om någon vill köpa den så går det bra. Rolf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.