|
|
|
|---|---|
|
Det tar onödigt lång tid när jag ska tanka bilen, och troligen beror det på att tankhålet är för trångt. Har BMW någon enkel lösning på detta problem. Bilen är en BMW 328 importerad från Italien. mvh/bva | |
| Inte pumpen på stationen som är långsam då? Låter märkligt att tankhålet skulle vara för trångt! | |
|
Det är samma sak på olika mackar, och pumparna reagerar som om jag har full tank direkt. /bva |
|
|
Min E36 320i Cabrio är också italienimport, men jag har inte det problem som du beskriver. Däremot hade jag en svensksåld E36 316i som kunde bete sig på liknande sätt på vissa mackar. Man fick helt enkelt försöka lyfta lite på "pistolen" så att överfyllnadsmekanismen inte utlöstes. Wargen |
|
|
Jag har provat att ha röret i alla möjliga vinklar och lägen. Kan det finnas en luftventil som är igensatt? /bva |
|
|
Har haft samma problem ibland, särskilt om tanken varit nästan tom. Har av macken fått höra att man ska stoppa ner tankpistolen och låta den sitta där ett tag så att bensinångorna vädras ut lite innan man börja tanka. Det ska tydligen vara ångorna som slår av pistolen. Vet inte vad som är sanningen men det funkar för mig i alla fall. Niklas Fransosen |
|
|
Tack för tipset. /bva |
|
|
När jag bytte bil till en E36:a så fick jag samma problem. Pumpen slår av sig själv, nästan innan man hunnit börja tanka. Efter en liten stund kom jag underfund med att jag tryckte in pipen för långt i hålet. Den ska vila ganska långt ut, och då är det inga problem. Detta är med andra ord en vanesak - jag har aldrig tankat en bil förr där man ska ha pumpen så här långt ut. Har du provat? |
|
|
Precis samma sak fick jag klura ut också när jag bytte till e36, min förra bil en MB W201 var det istället att man måsta trycka inte allt som gick och sedan lyfta på pistolen... "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Jo, jag lärde mig rätt snabbt att för att överhuvudtaget få i bensin, så fick jag ha röret väldigt långt ut, och avtryckaren i minimini läge. Jag ska kolla om min BMW är e36 eller e46. /bva |
|
|
Jag provade Fransosens tips att låta tankpistolen vila i hålet och vädra ut, och kunde sedan trycka i 40 liter utan problem. Tack/bva |
|
|
Underhållande problem detta.. Funkar bättre som sagt om man håller pistolen löst längre ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.