AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.035

Vad mer än stift, olja och filter bör bytas i samband med service?

Hejsan,
Nu har jag äntligen köpt en 318is (E36) från -95 :)
Då jag fortfarande är i kär-stadiet så vill jag gärna skämma bort bilen, och funderar därför på nya och dyra tändstift. Kollade på Mekonomen och där fanns det s.k. Beru Ultra-X platina 4 pack för 380 kr. Är dessa bra tändstift? Eller ska man satsa på NGK V-line tändstift istället? Som sagt, vill ha det bästa just nu, får kosta vad det vill, om det är prisvärt det vill säga (Vill ju inte betala för mycket heller).

Sen så är det så att jag precis bytt luftfilter, och ska byta oljefilter imorgon (Väntar på oljan bara). Vad mer borde man byta när jag ändå servar den? Då jag inte vet mycket om motorer så vill jag gärna ha tips.

Mvh,
Niklas
Malman
satsa på NGK... Jobbar på mekonomen o säljer både beru o ngk, men i 95 % av fallen rekomenderar jag ngk... vissa bilar går inte på annant!! passa på o kolla olja i bakaxlen när du ändå är igång. kostar inte många kronor o byta den oljan om man gör det själv!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Kolla sen bromsvätska och remmar också!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att serva en bil går ut på mycket mer än att bara byta olja, filter och stift, utan det är även viktigt att kontrollera div olika saker för att undvika störningar.

Kontrollera även batteriet och se efter om någon av de 6 cellerna behöver fyllas upp med dest.vatten. Kontrollera även laddningen för att se om laddningsreläet behöver bytas. Borde snart vara dags för det på en bil från 95.

Snart blir det kallt, vilket gör att det är en god idé att kontrollera glykolhalten i kylarvätskan för att säkerställa att man har tillräckligt med frysskydd. Har kylarvätskan inte varit bytt på 2 år så bör den bytas.

Hur är det med bromsvätskan, den ska bytas vartannat år.

Kontrollera skicket på motorns olika remmar, byt om de ser slitna ut, bättre att stå och skruva för mycket nu än att vänta tills vintern kommer och stå ute i kylan och skruva.

BMW har NGK som original och är också det jag använder till mina bilar. Har aldrig haft anledning till att byta till annat märke.

Oavsett vad du använder för olja, satsa på ett oljefilter av mycket god kvalitet, t.ex. MANN, MAHLE o dyl.

___
Bilbloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.