AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.071

Märker man skillnad med oljekylare på 535i -91?

*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
Hej som frågan lyder
det är så här att jag har en bmw 535i e34a
det är så här att jag har köpt mej en oljekylare.
så jag om det blir bättre att ha en sån
märker man nån skilnad när man har en sån i bilen sin???

JR
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har inte 535 E34 det som original?

Jag har iaf oljekylare i min 535:a,men det är väl säkert så att BMW snålade in på detta när E34 karossen kom :/

Vid hårdkörning,bergskörning,tungt släp eller dylikt så mår nog oljan(dvs även smörjmässigt i motor'n då) bra av att slippa gå upp i alltför höga temperaturer,men i vanlig körning så är det antagligen "overkill"..

Mvh Janne.
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
hej nä min har inte det som original.
okej så det är då man märkar att man har en oljekylare..
hur mycke mera olja ska man ha i motorn när man har en oljekylare ??
just nu så har jag 6.4 liter olja i den

mvh john

JR
//
300
///535power
320d EDE -11
mitt tipps är att du fyller i 6.4 liter som vanligt startar motorn så de får pumpa runt sen fyller du på deciliter efter varandra tills oljan ligger precis under max på olje stickan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sitter ju en inbyggd termostat i filterhuset som ska reglera oljan till oljekylaren,men vid vilken temperatur eller så vet jag inte.

Hade en oljetempmätare på en av mina 528:or,den hade ingen oljekylare och där märkte jag inte av någon skillnad i temperatur i princip aldrig vid normal landsväg eller stadskörning...
Varma sommardagar med mycket kökörning så steg den(från ca 60 till som max 80grader..)
Till saken hör att jag hade den monterad isf den vanliga oljepluggen(dvs trågtemperatur på oljan,längst ner s.a.s) så var man egentligen ska placera denna för om möjligt se skillnad vet jag inte.

80 grader anses ju som normal drifttemp för oljan innan man börjar att "dra på" men dit nådde jag nästan aldrig med min placering av oljetempgivaren hur som haver :)

Hur mycket mera olja man ska ha det vet jag inte,men ca 5,75liter(med filterbyte) anses ju vara normalt på E28:orna(M30),både med eller då utan oljekylare..

Mvh Janne.
Även E34 535 ska ha 5,8 liter oljemängd, inte 6,4 liter. Vart har du fått den infon?

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
nä jag skrev fel det var inte 6.4 jag vet att det är 5.8 jag vet inte vad jag tänkte på..
okej då vet man ju vilken drift temp det ska vara det är ju bra ju
för jag tänkteårna så man kan få en temp mä så man kan se grader mä på oljan

JR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.